Jacky Checker + Capcap...cap @Extase Tilburg

Plaats reactie
JurgenvHest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Jacky Checker + Capcap...cap @Extase Tilburg

Bericht door JurgenvHest » wo apr 13 2016 6:28 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog onbewerkt in Lightroom, rest moet nog ge-upt worden.
D7100
35mm 1.8 Nikon
18-270mm Tamron

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Jacky Checker + Capcap...cap @Extase Tilburg

Bericht door Vincent » ma apr 25 2016 9:22 am

JurgenvHest schreef:Nog onbewerkt in Lightroom, rest moet nog ge-upt worden.
Nog geen reacties hier :o

Vraag me vooral af waarom je fot's plaatst die nog moeten worden ge-edit. Juist bij moeilijk licht kun je in de nabewerking een groot verschil maken tussen een saaie nietszeggende plaat en een foto die van je scherm knalt. Foto 1 is mij te contrastloos, foto 2 is een zoekplaatje waar ik vervolgens nog weinig zie, en foto 3 is mij te rommelig.

Ik ben benieuwd naar de rest en de serie na Lightroom :wink2:
Fin.

JurgenvHest
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurgenvHest » ma apr 25 2016 9:52 am

Hierbij enkele 'bewerkte varianten', nog LR-noob:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
D7100
35mm 1.8 Nikon
18-270mm Tamron

JurgenvHest
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurgenvHest » ma apr 25 2016 9:52 am

djunclesam schreef:
JurgenvHest schreef:Nog onbewerkt in Lightroom, rest moet nog ge-upt worden.
Nog geen reacties hier :o

Vraag me vooral af waarom je fot's plaatst die nog moeten worden ge-edit. Juist bij moeilijk licht kun je in de nabewerking een groot verschil maken tussen een saaie nietszeggende plaat en een foto die van je scherm knalt. Foto 1 is mij te contrastloos, foto 2 is een zoekplaatje waar ik vervolgens nog weinig zie, en foto 3 is mij te rommelig.

Ik ben benieuwd naar de rest en de serie na Lightroom :wink2:
Zie nieuwe pics:
D7100
35mm 1.8 Nikon
18-270mm Tamron

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » ma apr 25 2016 11:03 pm

Het is ook wel dramatisch uitgelicht die band. Was er geen fatsoenlijk frontlicht? Die gitaristen staan gewoon met de kop in het donker :/

Ik vraag me ook af wat je ziet in foto 2 en 3 om die toch te bewerken? Bij mij waren die rechtstreeks op de avond zelf al in de prullenbak beland. Daar valt niks meer aan te redden. Hoe goed je ook bent met lightroom. Gezichten in het donker... *triest het hoofd schud*
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

JurgenvHest
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurgenvHest » di apr 26 2016 8:31 am

LJ-Jochem schreef:Het is ook wel dramatisch uitgelicht die band. Was er geen fatsoenlijk frontlicht? Die gitaristen staan gewoon met de kop in het donker :/

Ik vraag me ook af wat je ziet in foto 2 en 3 om die toch te bewerken? Bij mij waren die rechtstreeks op de avond zelf al in de prullenbak beland. Daar valt niks meer aan te redden. Hoe goed je ook bent met lightroom. Gezichten in het donker... *triest het hoofd schud*
Als je geen licht hebt om mee te werken.....alleen vanachter licht en een spaarzaam straaltje frontlight.
D7100
35mm 1.8 Nikon
18-270mm Tamron

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di apr 26 2016 10:51 am

JurgenvHest schreef:Als je geen licht hebt om mee te werken.....alleen vanachter licht en een spaarzaam straaltje frontlight.
Ik was er niet bij dus kan moeilijk oordelen over deze specifieke omstandigheden. Maar ik heb wel enige ervaring met slecht licht en backlit podia en een paar dingen die mij opvallen in jouw foto's (en redenatie)

- als het licht heel dynamisch was dan moet je beter leren timen (en bursts schieten). Een straal licht die half over een gezicht valt dan vast ook een keer helemaal over een gezicht, of op zijn minst over de ogen. Zorg dan tevens dat je goed belicht daarop, jouw platen lijken me sowieso allemaal te donker op de highlights en midden tonen.

- Sowieso 'moet'/kun je altijd timen op bewegend licht omdat het heel voorspelbaar is en je dus zelf kunt bepalen hoe en waar je licht in de foto komt. Hier voorbeeld van een drummer die de hele avond in het donker zit maar waar heel af en toe een lamp langsschiet. 4 platen in burst, 3 pikdonker, eentje goed uitgelicht.

Afbeelding

- als het licht daarentegen totaal niet dynamisch was dan moet je leren bewegen (zelfs als dat soms lastig is in kleinere zaaltjes) en/of timen op de beweging van de artiesten door het vaste aanwezige lichtplan. Want zelf achter een keyboard of microfoon bewegen artiesten enigsinds. Een lichtstraal half over een gezicht valt dan ook wel eens helemaal over het gezicht... Ieder beetje frontlicht moet je optimaal benutten. Dat mis ik hier een beetje.

- Veel backlight is niet perse een probleem. Maar maak er dan goed gebruik van bijv voor silhouetten. In een statisch lichtplan kun je een backlight zelf eenvoudig plaatsen achter een instrument/hoofd. Bij een dynamisch lichtplan moet je iets meer timen maar is het ook geen rocketscience :wink2:

Afbeelding

- 'Plaats' het licht direct achter je onderwerp voor een mooie Halo/rimlight

Afbeelding

- en als je iets ruimer schiet dan is het natuurlijk nog eenvoudiger vaak

Afbeelding

Afbeelding

- Trek in nabewerking met een brush de schaduwen open in de gezichten, er zit meer informatie in je RAW files dan je denkt!

Afbeelding

- lichtgevende textreclames/borden (zoals hier de naam van de zaal) trekken onnodig veel aandacht, vooral als de rest donker is. Die zou ik wegcroppen of retoucheren.

- Ruis is geen probleem als een plaat verder aantrekkelijk is en er een duidelijk focus punt is dat de aandacht trekt. In contrastloze zoekplaatjes waar niets te zien is daarentegen gaat de aandacht snel naar grotere donkere vlakken vol ruis.

Afbeelding

- als er een rookmachine staat wees dan alert op momenten dat die aangaat. Rook werkt als een grote diffuser en reflector. Dat kan net dat beetje extra detail in een gezicht uitlichten! Rook vervliegt/verdund redelijk snel dus niet te lang wachten met schieten dan.

Afbeelding

- en staar je niet blind op 'correct' belichten. Een op het oog donkere plaat kan ook aantrekkelijk zijn.

Afbeelding

Dus dat. En verdiep je in nabewerking. Er zit meer in je platen dan je eruit haalt!
Fin.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » di apr 26 2016 11:55 am

Dank aan Vincent voor deze geweldige tips!

En, niet te vergeten, prachtfoto's!

kawaracer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door kawaracer » di apr 26 2016 9:30 pm

Vincent geeft hier zeer veel tips

ik zelf werk altijd in manuele modus, AF-c, 1 focus punt in functie van de compositie, puntmeting, dat geeft mij de beste resultaten.

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » wo apr 27 2016 1:00 pm

Jurgen,

In je handtekening staat dat je een D7100 hebt. In de EXIF van de eerste foto staat dat hij met een D3100 is geschoten. Bij de andere foto's is die EXIF-info weg.
De ruis is imho hier een daar heel storend. Niet altijd, zoals Vincent terecht opmerkt: zie jouw 4e foto van de bewerkte serie. Maar bij de 2e van de bewerkte serie is het dramatisch.
Met een D7100 zou je daar veel minder last van moeten hebben. Zijn ze allemaal met de 3100 gemaakt? Dat zou wel e.e.a. verklaren.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » wo apr 27 2016 1:01 pm

@Vincent: Wie is die man op jouw een na laatste foto? Hij lijkt sprekend op mijn neef.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo apr 27 2016 1:14 pm

Tony D schreef:@Vincent: Wie is die man op jouw een na laatste foto?
Dat is rapper/MC E-Life
Fin.

JurgenvHest
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurgenvHest » vr mei 06 2016 5:27 pm

Tony D schreef:Jurgen,

In je handtekening staat dat je een D7100 hebt. In de EXIF van de eerste foto staat dat hij met een D3100 is geschoten. Bij de andere foto's is die EXIF-info weg.
De ruis is imho hier een daar heel storend. Niet altijd, zoals Vincent terecht opmerkt: zie jouw 4e foto van de bewerkte serie. Maar bij de 2e van de bewerkte serie is het dramatisch.
Met een D7100 zou je daar veel minder last van moeten hebben. Zijn ze allemaal met de 3100 gemaakt? Dat zou wel e.e.a. verklaren.

Tony D
Hey Tony, klopt. Deze foto's waren gemaakt nog met mijn D3100, nu sinds kort een D7100 op de kop kunnen tikken.
En ja, allemaal met de D3100, binnenkort nieuwe avonden met de 7100.
Inmiddels ook beginnend bedreven in Lightroom, en daar kan ik ook inmiddels veel uithalen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wellicht geen concerten, maar wel even wat pics met m'n nieuwe gear.
D7100
35mm 1.8 Nikon
18-270mm Tamron

Plaats reactie

Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”