Hallo vogel-fotografen,
Ik heb wat problemen met het instellen van mijn camera bij vliegende vogels en zou het heel fijn vinden wanneer iemand eens met mij mee zou willen gaan om mij de fijne kneepjes van de vogelfotografie bij te brengen met mijn D7200 camera met Nikon 80-400mm lens.
Natuurlijk zijn er op het internet genoeg manieren te vinden om vogelfotografiekennis op te doen. Maar iemand naast me hebben die even mijn camera kan pakken, goed instelt, er een prachtige vogelfoto mee maakt, én me uitlegt hoe en waarom hij/zij dat deed, dat leert een stuk sneller dan youtube video's bekijken.
Hulp gevraagd bij vogelfotografie
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hulp gevraagd bij vogelfotografie
Laatst gewijzigd door Highlander op zo mei 01 2016 10:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hier heb je meer kans op hulp
Reden: Hier heb je meer kans op hulp
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd bij vogelfotografie
Als je in het midden van het land woont, wil ik wel eens je meenemen naar de polder bij Nijkerk.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- bredewoldski
- Clublid
- Contacteer:
Vliegfoto's is een kunst apart en leer je door veel en vaak te oefenen. Camera op AF-C hoeveelheid scherpstelpunten maakt niet zoveel uit. Ik gebruik vaak 9 punten en krijg daarmee de betere resultaten. Soms prachtige resultaten en soms is het een drama wat ik niet kan verklaren. Met een snelle camera en lens ben je zeker in het voordeel, de D7200 is hiervoor prima geschikt!
-
- Forumlid
We moeten het ook niet moeilijker maken als het is; voor jou combinatie zou ik minimaal f/5.6 aanhouden en een sluitertijd van 1/1000, zeker als je foto's op 400mm maakt en in vlucht. De ISO waarde is dan een gevolg van de hoeveelheid licht op dat moment. AF op continu focus.
Het is veel moeilijker om de vogel van dichtbij te benaderen en te vinden, de vogel op 400mm op tijd in je zoeker te krijgen, scherpt te houden (vaak weinig contrast) en te volgen dan de juiste camera instellingen. Begin daarom "gewoon" eerst een vogel te volgen in de zoeker en schiet maar wat raak, daar leer je meer van als je denkt.
Gisteravond ook weer foto's gemaakt bij zonsondergang op 400 en 500mm, dan kom je er weer achter dat die dingen razendsnel zijn en het volgen niet eenvoudig is met zo'n lange lens.
Het is veel moeilijker om de vogel van dichtbij te benaderen en te vinden, de vogel op 400mm op tijd in je zoeker te krijgen, scherpt te houden (vaak weinig contrast) en te volgen dan de juiste camera instellingen. Begin daarom "gewoon" eerst een vogel te volgen in de zoeker en schiet maar wat raak, daar leer je meer van als je denkt.
Gisteravond ook weer foto's gemaakt bij zonsondergang op 400 en 500mm, dan kom je er weer achter dat die dingen razendsnel zijn en het volgen niet eenvoudig is met zo'n lange lens.