North Sea Jazz Festival 1995 in het Congresgebouw in Den Haag, toen het NSJF werkelijk nog wat echte jazz had te bieden. Ik ben (als amateur klarinettist/alt-saxofonist) eigenlijk speciaal gegaan om een van mijn grote jazzhelden, Benny Carter (1907-2003!), te zien. Deze jazz-gigant is vooral bekend geworden als alt-saxofonist, maar speelde net zo gemakkelijk klarinet, trompet, trombone, piano, kon verdienstelijk zingen en was een geweldige goede componist, arrangeur en dirigent. Benny Carter heeft met werkelijk alle grootheden uit de rijke jazzgeschiedenis gewerkt, waaronder Duke Ellington, Oscar Peterson, Dizzy Gillespie, Charlie Parker, Fletcher Henderson, Coleman Hawkins, Ella Fitzgerald, Benny Goodman, etc. etc.
Doordat ik had gekozen voor een opstapbus vanuit Groningen, kwam ik nog bijna te laat voor een concert door de bigband van het Koninklijk Conservatorium uit Den Haag, dat composities van Benny Carter zou uitvoeren. Toen ik uiteindelijk de betreffende concertzaal binnen kwam was het concert al begonnen. Gelukkig zag ik dat er nog een plaats vrij was op de eerste rij. Toen ik eenmaal gezeten naast mij keek, bleek ik tot mijn verbazing naast Benny Carter himself te zitten!
Aan het eind van het concert nam de grootmeester zelf nog even het woord om de studenten van het conservatorium te complimenteren.
Daarna heb ik concerten bijgewoond van o.m. het Cees Slinger Octet, de Newport Allstars, Abbey Lincoln en de Braziliaanse groep Bacán met zangeres Lilian Vieira die sinds 1989 in Nederland woont.
Alle foto’s zijn gemaakt met de Nikon F4s met AF-D f/2.8 80-200mm op Kodak TMax3200.
1. tenorsax soliste van de bigband van het conservatorium

2.

3. Benny Carter spreekt het gezelschap toe

4. De blazers van het Cees Slinger Octet, met Herman Schoonderwalt op baritonsax, Bart van Lier trombone, Niels Tausk trompet en flugelhorn, Carolyn Breuer alsax en Ferdinand Povel op tenorsax

5. Herman Schoonderwalt in opperste concentratie

6.

7. Newport Allstars: Ken Peplowski, Lew Tabackin (tenorsax) en Art Farmer (trompet)

8. Klarinetsolo door Ken Peplowski

9. Grand Old Lady of Jazz - Abbey Lincoln

10.

11. De formatie Bacán con Lilian Vieira

12.

13.