speling in kitlens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
monteur

speling in kitlens

Bericht door monteur » ma mei 29 2006 9:52 am

Ik heb naar mijn mening wat veel speling in het buitenste element van mijn kitlens 18-70. Ben hiermee naar de dealer geweest, maar deze vind de ruimte normaal. Klopt dit? Of lult de dealer uit zijn nek? Mijn vroegere lensen en Sigma 70-300 hebben hier geen last van :?:
De gemaakte foto's vertonen geen problemen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma mei 29 2006 10:08 am

Bij mij zit er niet echt speling op maw. het frontgedeelte zit niet los, zowel op 18 als op 70mm niet.

Kan de winkelier niet even een ander exemplaar als vergelijkings materiaal er naast houden dan is het gelijk duidelijk.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

vanson

Re: speling in kitlens

Bericht door vanson » ma mei 29 2006 11:35 am

monteur schreef:Ik heb naar mijn mening wat veel speling in het buitenste element van mijn kitlens 18-70. Ben hiermee naar de dealer geweest, maar deze vind de ruimte normaal. Klopt dit? Of lult de dealer uit zijn nek? Mijn vroegere lensen en Sigma 70-300 hebben hier geen last van :?:
De gemaakte foto's vertonen geen problemen.
Als je andere lenzen geen last hebben van 'speling' en ze zijn van een vergelijkbare bouwkwaliteit, dan is het inderdaad een idee om een tweetal lenzen naast elkaar te houden en te voelen of deze allebei dezelfde mate van speling hebben.
Het komt er natuurlijk ook op neer in welke mate jij je 'dealer' kunt vertrouwen. Uit deze post blijkt dat je hem/haar niet vertrouwt.
Laatst gewijzigd door vanson op ma mei 29 2006 7:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

monteur

Bericht door monteur » ma mei 29 2006 7:16 pm

Het is niet zozeer vertrouwen. Ben hier beland op advies anderen en heb dus nog niet zelf de ervaring, maar toen ik dus met deze vraag kwam viel het me tegen. Op mijn opmerking om dan een andere kitlens te mogen voelen kwam hij met het antwoord dat hij die op dat moment niet had liggen. En wie ben ik om dat te ontkennen?

De Put

Bericht door De Put » ma jul 03 2006 3:30 pm

Ik heb hetzelfde 'probleem' met mijn Nikkor 70-300 die in de D70s kit zat. Het objectief maakt leuke plaatjes, maar het voelt allemaal wat minder degelijk dan mijn oude lenzen.

Groeten,
Remco

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » ma jul 03 2006 7:51 pm

Bij mij zit er ook wel wat speling op mijn 18-70, maar
niet echt zorgwekkend (vind ik)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jul 04 2006 5:43 am

Alle Nikkor AF objectieven hebben last van enige speling. Dat komt omdat een kleine motor de AF moet aansturen. Dat moet zeer licht lopen. En met al dat kunststof, geeft dat wat meer speling dan dat je bij de manuele Nikkor objectieven gewend bent.
Nu heb ik zelf een kit 70-300, de eenvoudigste uitvoering dus en die geeft vrijwel geen speling. Maar ik ken van vroeger een 24-120 (eerste uitvoering) waarbij de frontlens echt heen en weer kon bewegen. Daar was ik niet echt van onder de indruk, maar het was toen voor mij ook de eerste keer dat ik veel kunststof zag.

Met anderen ben ik het eens, naast een vergelijkbaar objectief houden.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”