ervaringen ( knip )

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

ervaringen ( knip )

Bericht door Johan v. V. » wo jun 29 2016 1:57 pm

Ik ben altijd een tevreden gebruiker geweest van ( knip ). Maar wat ik nu binnen heb gekregen ...! Alle foto's veel te donker. Ik ben er echt ontevreden over. Eerst denk je dan ... m'n kalibratie (ook al had ik m'n monitor recent gekalibreerd)! Dus snel de monitor opnieuw gekalibreerd, maar nee, daar veranderde niets door. Toen ( knip ) gebeld, die beweerde dat het waarschijnlijk aan m'n workflow lag, maar toch een aantal platen opnieuw afdrukte. Maar helaas ..., ook de nieuwe platen veel te donker. ( knip ) weer gebeld, nee hoor, het ligt aan mij. Zij kunnen het niet anders afdrukken. Ben dus zwaar teleurgesteld, maar weet niet wat ik verkeerd doe.
Daarom aan jullie de vraag of jullie dat de laatste tijd ook hebben.

Om eens na te gaan of het aan mijn monitor ligt een foto's ter vergelijking (op Flickr volledige resolutie).

Op deze foto zie ik op de zij- en achterkant van het bootje nog nét wat doortekening. Op de foto is het dichtgelopen. Wat zien jullie?
Afbeelding2013.06.17-009 by Johan van Veelen, on Flickr
Laatst gewijzigd door Highlander op wo jun 29 2016 3:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: ervaringen ( knip )

Bericht door Sandor Gora » wo jun 29 2016 2:06 pm

"nog net wat doortekening", dat is op mijn (gekalibreerde) scherm maar echt heel heel erg weinig "nog net wat" en dan moet ik er wel met m'n neus bovenop gaan zitten....
ik kan me goed voorstellen dat dat op een afdruk dichtloopt.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo jun 29 2016 3:46 pm

Het is mijn ervaring dat ( Knip ) contrast toevoegt en dat daardoor alles onder de 15 (op de 0-255 luminosity schaal in PS) dichtloopt.

Maar als die lichte ribbels linksonder op de achterkant van de boot op de afdruk verdwenen zijn dan zou dat hier alles onder de 30 zijn. Dat zou ik niet accepteren.

Ik verwacht dat ik op een afdruk de luminosity waarden van 0-255 kan onderscheiden (en natuurlijk op de monitor). Het histogram liegt niet, zelfs al zit je monitorkalibratie er helemaal naast.

Als je toch bij de afdrukcentrale wilt afdrukken kun je met een Levels adjustment layer met de sliders onder het histogram de waardes bepalen waar je print clipt en dan die waardes gebruiken om met een Levels adjustment layer met de output sliders je file binnen die waardes te houden. Als je ziet dat de afdruk zwartwaarden clipt bij 30 dan schuif je dus de zwarte output slider naar 30.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jun 29 2016 4:28 pm

... en deze discussie even aan (knip) laten zien? :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » do jun 30 2016 2:28 pm

Bedankt voor de gegeven reacties.
De moderatoren hebben ingegrepen. Het bestuur wil geen negatieve publiciteit van retailers gelet op de (juridische) risico's. Dat is logisch, maar laten we het draadje dan maar sluiten.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » do jun 30 2016 2:56 pm

hmmm, volgens mij is dit niet negatief bedoeld, maar om van elkaar te leren hoe beter aan te leveren
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do jun 30 2016 3:19 pm

Ik zie op de zij- en achterkant van het bootje nog nét wat doortekening maar verwacht zelf dat een print er toch anders uit komt te zien.
Daarom print ik nooit wat maar zie een foto liefst op een goed en groot scherm.
Mooie foto...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jun 30 2016 3:40 pm

Johan v. V. schreef:De moderatoren hebben ingegrepen. Het bestuur wil geen negatieve publiciteit van retailers gelet op de (juridische) risico's. Dat is logisch, maar laten we het draadje dan maar sluiten.
Daar zou ik wel eens de mening van een jurist over willen weten, heel het internet staat vol met ervaringen over producten/retailers/importeurs noem maar op. Als er al een risico is ligt dat toch bij degene die zijn of haar mening publiekelijk geuit heeft en niet bij het platform dat een forum als dit biedt?

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jun 30 2016 3:57 pm

Idem. Hoewel het nog steeds een grijs gebied is, komen uitspraken (ook op een forum) in beginsel nog steeds voor rekening van diegene die de uitspraak doet. Er is echter wel enige verantwoordelijkheid van de forum eigenaar om reacties in zekere mate te modereren. De reactie moet wel binnen proporties blijven.

Echter, persoonlijke ervaringen zijn nog geen smaad of laster (om de juridische termen te gebruiken) waarvoor je zomaar aangeklaagd kan worden. Je mag vertellen over een persoonlijke ervaring, goed of slecht. Als dit echt zo'n probleem is waren er allang veel meer websites aangeklaagd/opgedoekt. Ik hoop in ieder geval niet dat we gezwicht zijn op basis van één of andere juridische dreigbrief van een vaag bedrijfje dat niet zo goed aangeschreven staat... En ik zou hoe dan ook om een juridische second opinion vragen, want dit slaat m.i. door (en mogelijk ook de plank mis). Er is misschien een risico, maar is het ook een reeël risico...
Spul waarmee je foto's maakt...

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do jun 30 2016 4:42 pm

Die hele discussie is al gevoerd
Er is zelf een nieuwsbrief verzonden destijds met tekst en uitleg. Voor de topic starter kan het draadje blijkbaar dicht nu er geen naam genoemd kan worden. Geen naam kunnen noemen lost de vraag niet op.

Als het over de inhoud kan gaan mag dit draadje natuurlijk gewoon open blijven

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jun 30 2016 4:47 pm

Die nieuwsbrief was tamelijk nietszeggend. Als ik er ooit nog eens in slaag een ALV bij te wonen zal ik er daar wel een punt van maken. Maar goed, on topic dan maar weer...
Spul waarmee je foto's maakt...

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » do jun 30 2016 5:07 pm

volgens mij heeft Johan nergens de schuld neergelegd bij de firma die de afdrukken heeft gemaakt en vraagt hij hier om advies of hij iets fout doet.
Zullen we dan ook maar overal de naam Nikon vervangen door ( Knip )
Groetjes,
Jaap

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » do jun 30 2016 5:25 pm

Los van of jou nou bij (knip) of bij (knip) :D laat afdrukken is het nooit verkeerd om de eerste keer even wat testafdrukken te laten maken om te kijken wat ze met je prints doen.

Liefst bij een afdrukcentrale die je hun ICC print profielen geeft zodat je een proof kunt maken en je zelf kunt bepalen welke aanpassingen je doet als de kleuren buiten het bereik van de printer/belichter vallen.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do jun 30 2016 5:39 pm

ReneG schreef:Die nieuwsbrief was tamelijk nietszeggend. Als ik er ooit nog eens in slaag een ALV bij te wonen zal ik er daar wel een punt van maken. Maar goed, on topic dan maar weer...
dan was dat een prima moment geweest om alsnog vragen te stellen. Je kunt ook nu nog vanzelfsprekend hierover direct contact opnemen met het bestuur.
Mailadres staat vermeld op de website
JvdKooij schreef:volgens mij heeft Johan nergens de schuld neergelegd bij de firma die de afdrukken heeft gemaakt en vraagt hij hier om advies of hij iets fout doet.
Zullen we dan ook maar overal de naam Nikon vervangen door ( Knip )
Het gaat niet om schuld. Het bestuur heeft ons gevraagd te modereren op recensies/ervaringen over (web)winkels. Wil je hierover toelichting dan zal ongetwijfeld een van de bestuursleden dit willen toelichten.

Graag over de inhoud verder

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » do jun 30 2016 5:58 pm

re: heeft ons gevraagd te modereren
Bij deze vraag ik een ALV aan, het gaat hier niet over een geleerde aanbieder.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Gesloten

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”