Frontside focus 17-35/2.8
Frontside focus 17-35/2.8
Iemand hier ervaring mee?
Mijn 17-35 heeft hier helaas last van. Ik vermoede al iets, heb diverse testen gedaan en deze bevestigen dat.
Mijn winkel zegt dat het de combinatie lens en camera is. Als deze lens op een ander toestel wordt geplaatst, kan het al zijn dat deze daar geen last van heeft.
Geen één andere lens heeft dit eerder vertoont bij mijn D200.
Baal er wel van, temeer mij werd geadviseerd om deze combi pas in het nieuwe jaar in Beverwijk aan te bieden. Dit in verband met de drukte.
Vind het ook vervelend dat je hier niet op kan wachten.
Schijnt dat ze dit goed kunnen afstellen in de D200, zonder dat mijn andere lenzen hier last van hebben.
Iemand suggesties, goede tips of andere zaken die van belang zijn?
Voorop, de afwijking is alleen in de 35mm stand waarneembaar bij volle opening of licht diafragmeren.
Doet dus verder niks aan de lens zelf af, het is en blijft een juweeltje met een vervelend probleem in combi met mijn D200.
Mijn 17-35 heeft hier helaas last van. Ik vermoede al iets, heb diverse testen gedaan en deze bevestigen dat.
Mijn winkel zegt dat het de combinatie lens en camera is. Als deze lens op een ander toestel wordt geplaatst, kan het al zijn dat deze daar geen last van heeft.
Geen één andere lens heeft dit eerder vertoont bij mijn D200.
Baal er wel van, temeer mij werd geadviseerd om deze combi pas in het nieuwe jaar in Beverwijk aan te bieden. Dit in verband met de drukte.
Vind het ook vervelend dat je hier niet op kan wachten.
Schijnt dat ze dit goed kunnen afstellen in de D200, zonder dat mijn andere lenzen hier last van hebben.
Iemand suggesties, goede tips of andere zaken die van belang zijn?
Voorop, de afwijking is alleen in de 35mm stand waarneembaar bij volle opening of licht diafragmeren.
Doet dus verder niks aan de lens zelf af, het is en blijft een juweeltje met een vervelend probleem in combi met mijn D200.
Ik heb me laten vertellen dat het de combi van deze lens is met mijn D200. Het is te verhelpen door de D200 af te stellen, zonder dat dit invloed heeft op mijn andere lenzen. Zo is mij verteld, hoor graag als iemand een ander verhaal kent.ton schreef:Dag Mike ,
ik ben even benieuwd je heb de 17 55 ingeruild die had het ,
probleem niet ? ik snap het verband niet met je D200 dat het nu met ,
de 17 35 een probleem geeft .
Groeten Ton .
Mijn 17-55 had hier geen last van, die stelde prima scherp. Theoretisch kan het ook dus met een 17-55 gebeuren, in het verhaal die mij is verteld.
Voorop: ik praat over een hele kleine (maar hele belangrijke) afwijking, als je de lens op het randje gebruikt, dan komt dit probleem naar voren.
Denk dat in huis tuin en keuken situaties dit niet eens waarneembaar is.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Geen idee, ik ken de 17-35 nietmikemix schreef:a90, Even tussendoor, die 14-24 tov de 17-35, voordelen, nadelen?? In de praktijk hoe bevalt ie? Robuust, etc, etc.

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Dat schijnt dus ook niet te hoeven! Het is de combi van mijn D200 en mijn 17-35 zoals het mij verteld is.wim schreef:Nee je verhaal klopt prima. Het is overigens de combinatie van jouw objectief met jouw D200. Ik heb er geen last van. Maar jouw objectief op mijn body zou het probleem ook kunnen geven.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik weet het niet, maar ik heb het gevoel dat dit onzin is.mikemix schreef:Dat schijnt dus ook niet te hoeven! Het is de combi van mijn D200 en mijn 17-35 zoals het mij verteld is.
Dat zou betekenen dat een bepaald objectief op een bepaalde body het niet lekker doet vanwege de unieke combinatie van die twee. En dat dat zo maar kan voorkomen.
Daarvoor schat ik Nikon te hoog in.
Zet hem dan eens op een andere D200 die ze ongetwijfeld in de winkel hebben.
Ik denk Mike dat je er op moet aandringen dat ze deze 17-35 terugnemen.
@Marten. Ik denk dat dit allemaal wel mogelijk is. Nikon heeft er rekening mee gehouden en maakt het nu met de D300 makkelijker om het probleem zelf te verhelpen. Dit kan je dan thuis zelf verhelpen met de auto focus fine tune functie.
Kijk maar op deze pagina http://www.photomatter.com/Reviews/NikonD300b.html
Kijk maar op deze pagina http://www.photomatter.com/Reviews/NikonD300b.html
Ik heb er wel vaker van gehoord. Daarom kun je dat nu bij de nieuwe body's zelf afregelen. Had laatst contact met iemand die zijn D2x kwijt wilde en er wel bij vermeldde dat die D2X door Nikon was afgesteld op zijn 200-400.
Elke body en objectief heeft een kleine afwijking. De plek van de sensor kan afwijken (deze kan zelfs schuin staan) en het brandpunt van het objectief kan iets afwijken. De ene vatting zit iets strakker dan de ander, etc.
Fijn dat hier nog iets aan te corrigeren is. Ik heb er geen last van. Alhoewel ik eerlijk moet zijn dat ik nog nooit een check heb uitgevoerd. En in de praktijk zit ik vaker op 20mm dan op 35mm.
Elke body en objectief heeft een kleine afwijking. De plek van de sensor kan afwijken (deze kan zelfs schuin staan) en het brandpunt van het objectief kan iets afwijken. De ene vatting zit iets strakker dan de ander, etc.
Fijn dat hier nog iets aan te corrigeren is. Ik heb er geen last van. Alhoewel ik eerlijk moet zijn dat ik nog nooit een check heb uitgevoerd. En in de praktijk zit ik vaker op 20mm dan op 35mm.
Mij viel direct op dat toen ik een opname van mijn dochter wilde maken, dat ipv het oog zelf de scherpte net ervoor lag, op de wimper.
In een andere topic gaf ik al aan dat ik twijfelde, ben vandaag eens gaan testen met een tafelkleed met kleine ruitjes, daar legde ik een pen op.
Ik probeerde de punt scherp te krijgen terwijl ik vanuit een flauwe schuine hoek een opname nam, dikwijls was de punt niet scherp maar het vakje ervoor.
Sowieso mag ik hem omruilen, dus dat komt goed.
Maar dat die 17-35 top is, daar ben ik ook achter! Prachtig gewoon!
1

2

In een andere topic gaf ik al aan dat ik twijfelde, ben vandaag eens gaan testen met een tafelkleed met kleine ruitjes, daar legde ik een pen op.
Ik probeerde de punt scherp te krijgen terwijl ik vanuit een flauwe schuine hoek een opname nam, dikwijls was de punt niet scherp maar het vakje ervoor.
Sowieso mag ik hem omruilen, dus dat komt goed.
Maar dat die 17-35 top is, daar ben ik ook achter! Prachtig gewoon!
1

2