groothoek

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

groothoek

Bericht door Jos » di mei 30 2006 7:43 pm

Ik zou wel een groothoek prime willen aanschaffen, maar heb geen geld voor een echte Nikon. Hij zou vanaf 20mm mogen zijn, liefst zo lichtsterk mogelijk. Wat raden jullie aan? Ik fotgrafeer met name architetuur en landschappen dus ik wens echt zo weinig mogelijk vertekening en eis grote scherpte.

Ben benieuwd...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » di mei 30 2006 10:51 pm

Dag Jos, niet flauw bedoeld, maar dan raad ik je aan door te sparen tot je een Nikon lens kan betalen. Zeker als tweedehands voor jou ook een optie is, hoeft een lens geen grof vermogen te kosten.

vanson

Bericht door vanson » wo mei 31 2006 12:03 am

Ik sluit me enigszins bij Roel aan: je hebt al een Sigma 20-40mm/f2.8 en die voldoet blijkbaar niet, dus is het niet eens zo raar om te denken aan een 'originele' Nikkor. De 20mm/f2.8 is erg mooi, maar heeft natuurlijk wel een zekere mate van vertekening. De 17-35mm/f2.8 AFS heeft weinig tot geen vertekening, net als de 14mm/f2.8 ED Nikkor. Dit zijn geen goedkope lenzen, maar zijn wel erg geschikt voor wat jij voor ogen hebt.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mei 31 2006 8:23 am

Er is op 20 augustus een gratis te bezoeken fotografica beurs in Doesburg.
Neem anders je huidige objectieven mee naar de clubdag op 16 september. Ik zal dan m'n 14 mm meenemen.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » wo mei 31 2006 1:49 pm

Dank u heren. Misschien had ik de vraag anders moeten stellen: is edr een goed alternatief voor de dure nikon groothoeklenzen? De Sigma 20-40 bevalt op zich best, maar is nogal lomp en heeft wel last van CA op mijn camera en het kan naar mijn idee nog scherper (hoewel de Sigma wat dat laatste betreft al aanzienlijk beter scoort dan de 18-70 kitlens). De vertekening valt alleszins mee.

Leuk Hans, ik hoop dat ik kan.... We houden contact hierover.

Jos Stöver
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”