Vastzittende belichtingsmeter

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Agfa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Vastzittende belichtingsmeter

Bericht door Agfa » zo sep 18 2016 5:55 pm

Even een vraagje voordat de camera naar Beverwijk moet (ik hoop dat iemand een eenvoudige oplossing heeft!): de 'blokjes- weergave' van mijn D7000 belichtingsmeter blijft sinds twee weken in de 'A', 'S' en 'P' stand permanent op +2 hangen. Ik zie in 'A' de sluitertijd wel veranderen als ik de camera beweeg, idem in 'S' het diafragma. De verandering in licht wordt dus wel geregistreerd. Bovendien bewegen de blokjes in 'M' wel mee als ik de camera beweeg.

Het toestel is uit februari 2012 en heeft 'slechts' 20500 foto's op de teller. Niet meer 'jong', maar ook zeker niet versleten. Ik fotografeer er in ieder geval met plezier mee. Ik heb mijn objectiven (Nikon en Tamron) op een andere Nikon geprobeerd, en daar werkt alles zoals het hoort. De firmware is up to date.

Al met al concludeer ik dat het een softwareprobleem is dat ik niet zelf kan verhelpen. De camera registreert het licht en voert aanpassingen aan diafragma en sluitertijd uit, alleen worden de 'blokjes' is sommige standen niet meer aangestuurd. Fotograferen is wel mogelijk (sowieso manual), maar ik merk dat ik die blokjes toch wel intensief gebruik.

Heeft iemand nog een goede tip, of wordt het 'Beverwijk'?
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).

JeeBee
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vastzittende belichtingsmeter

Bericht door JeeBee » zo sep 18 2016 6:13 pm

Beste Agfa,

Kan het niet zo zijn dat je de belichtingscompensatie op +0,7 hebt staan?
Je ziet dan in de A,S en P stand die 2 "blokjes" in de zoeker aan de + kant.
Gewoon de belichtingscompensatie op 0 zetten en je probleem is verdwenen denk ik.

Groeten,
Johan

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo sep 18 2016 7:32 pm

Beste A,
Ik zou eerst de kamera een reset geven en kijken of dat helpt.
Je geeft niet aan of de foto's wel goed belicht zijn.
Als niets helpt, (een oude hint), voordat je naar het fraaie Beverwijk reist:
Bel eerst Nikon (voor Nederland) 0900-1callnikon kantooruren, bijna gratis.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Agfa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Agfa » zo sep 18 2016 8:23 pm

Het lijkt erop dat Johan een hele nuttige tip heeft gegeven! De belichtingsmeter stond inderdaad op +0,7. Weer op 0 gezet, en het 'probleem' is weg. Sterker, de blokjes zijn helemaal verdwenen. Als test de meter op -0,7 gezet, en ja hoor, de twee blokjes verschijnen aan de min (-) kant.

Het is nu al donker, en ik moet testen op binnenhuisverlichting, maar het lijkt erop dat dit de oorzaak was (lees = mijn onnadenkendheid was de oorzaak :))

@ Johan, bedankt voor het goede advies!
@ Gijs, ook jij bedankt voor de suggestie om de helpdesk van Nikon te bellen. Misschien hadden ze dezelfde tip gegeven!
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo sep 18 2016 10:41 pm

Beste Agfa,
re: hadden ze dezelfde tip
Waarschijnlijk wel, ze kunnen bedinging- en instellings-vergissingen helpen opsporen.
Een gang naar Beverwijk kan leuk en nuttig zijn, maar in dit geval onnodig.
Lang leve de Agfa Clak en Kodak Box (met iets minder instel-mogelijkheden).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”