Grijskaart of niet?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Grijskaart of niet?

Bericht door KvP » zo dec 16 2007 7:05 pm

Ik wil toch iets meer met de witbalans gaan werken, omdat ik niet altijd tevreden ben over de kleuren zoals ze uit mijn camera komen.

Wie werken hier allemaal met een grijskaart en zeggen deze altijd te gebruiken?
Is het zo dat je deze altijd kan gebruiken en dat de kleuren dan beter in balans zijn?

Moet er met een grijskaart bij iedere situatie opnieuw ingesteld worden?
Welke grijskaart is het beste.

Is er misschien ook een andere manier om de perfecte witbalans te creeren?

Kan er iemand een en ander vertellen over mijn vragen.

Gr kees
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Grijskaart of niet?

Bericht door MvBoetzelaer » zo dec 16 2007 9:13 pm

KvP schreef:Is het zo dat je deze altijd kan gebruiken en dat de kleuren dan beter in balans zijn?
Bijna altijd. De automatische witbalans is erg goed om bij goed buitenlicht de kleurtemperatuur nauwkeurig te meten. Bij kunstlicht zit hij er vaak naast. Je kunt altijd en overal een wit- of grijskaart gebruiken.
KvP schreef:Moet er met een grijskaart bij iedere situatie opnieuw ingesteld worden?
Ja. Zodra de lichtbron en daarme de kleurtemperatuur van het licht verandert moet je opnieuw instellen om de beste resultaten te bereiken. Let hier dus op bij gemeng licht. Voorbeeld: Een kamer met aan één kant ramen en aan de andere kant gloeilamplicht. Hoe verder je van het raam afkomt hoe lager de kleurtemperatuur. Dit kan best een hoop meetwerk worden. Als je in NEF/RAW werkt kun je de witbalans altijd achteraf nog aanpassen als het resultaat niet tevreden stelt.
KvP schreef:Welke grijskaart is het beste.
Is er misschien ook een andere manier om de perfecte witbalans te creeren?
Gewoon een wit velletje printerpapier werkt prima en kost bijna niks. Het is alleen in een rommelige fototas niet zo duurzaam. Een grijskaart heeft als voordeel dat je hem ook kunt gebruiken voor lichtmeting naast de kleurmeting.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 16 2007 9:17 pm

Nooit, altijd via PS.
Ik ben zo'n vastgeroeste WB-auto user.

Nikon

Bericht door Nikon » zo dec 16 2007 9:18 pm

Werk zelf met een kleurkaart. Dus een kaart waar de diverse kleuren opzitten en middengrijs , wit en zwart.
Werkt erg goed . Weet alleen niet wat een kleurkaart of grijskaart momenteel kost. Wanneer je hem namelijk na gebruik weer lichtdicht weg stopt blijft hij jaren goed. Heb hem al jaren

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo dec 16 2007 9:21 pm

heeft de correctie naderhand via computer dan hetzelde effect als met grijskaart?
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo dec 16 2007 9:24 pm

Om de witbalans goed te krijgen, heb je niets aan een grijskaart.
De grijskaart gebruik je om een juiste belichting te krijgen.
Voor de witbalansinstelling zijn en speciale voorzethulpmiddelen te koop.
Waarom gebruik je niet de instellingen die in de camera zijn voorgeprogrameerd?

John Sentani

Bericht door John Sentani » zo dec 16 2007 9:49 pm

voor 10 euro ben je klaar:
http://www.fotoshopaalten.nl/product_in ... 8adc5c8020

Sorry voor de Kanon camera, werkt natuurlijk ook op zo'n mooie Nikon :-)

Afbeelding

Nikon

Bericht door Nikon » zo dec 16 2007 10:29 pm

Moet ik evertfoto toch even flink over de vingers tikken.

Je maakt je eerste foto met een grijskaart in beeld. Vervolgens grijskaart weg en je maakt de daadwerkelijke foto. Vervolgens in photoshop de eerste foto met grijskaart inladen en onder curven met de middelste pipet de juiste waarde bepalen. Deze waarde opslaan onder een bepaalde tekst of code. Vervolgens de tweede foto laden en je opgeslagen waarde van de eerste foto kan je gebruiken als juiste grijswaarde.
Dit is een manier om je witbalans te bepalen.Het kan natuurlijk ook met een expodisk of een simpele dop van plingles chips maar wel een erg veilige manier.weet dat bovenstaande manier niet altijd kan , maar werk dan met een expodisk( van de importeur van Mamiya)

Evertfoto , nog even door studeren voor je zegt het te weten :oops:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo dec 16 2007 11:06 pm

Nee Nikon, dat is een methode om een kleurzweemvrij (kleurneutraal) beeld te krijgen. Doe ik ook altijd op deze manier.
Om te 'witten' gebruik ik vaak een doodgewoon A4tje, maar kan ook met een kleurzweemvrije grijskaart.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » ma dec 17 2007 3:20 am

Een grijskaart kan wel degelijk gebruikt worden om een witbalance in te stellen.

Uit de handleiding van de D1H :

Witbalans
De witbalans voorinstelling (preset) is handig wanneer u fotografeert bij gekleurde lichtbronnen en andere ongebruikelijke lichtomstandigheden.

Vastleggen van de witbalans
Markeer op het opnamemenu White Bal en duw de multi-selector naar rechts om het witbalansmenu op te roepen.
Markeer Set en duw de multi-selector naar rechts.
Het bericht "Please release the shutter" verschijnt.

Markeer WB Preset en duw de multi-selector naar rechts.

Richt de camera bij het licht dat in de uiteindelijke foto gebruikt zal worden op een wit of neutraal grijs voorwerp, zodanig dat het de zoeker vult.
Druk de ontspanknop nu helemaal in.
De sluiter wordt ontspannen en de gemeten witbalanswaarde wordt opgeslagen in het camerageheugen, maar er wordt geen beeld opgeslagen op de geheugenkaart.
Let er op dat u bij deze handeling de camera met behulp van de scherpstelring op het objectief in de handmatige scherpstelstand moet scherpstellen.
Bij enkelvoudige autofocus kan de camera door gebrek aan contrast niet op het witte of grijze meetvlak scherpstellen en wordt de ontspanknop geblokkeerd.
Ook dient u automatische belichting (belichtingsstand P, S of A) te gebruiken om extreme onder- of overbelichting te voorkomen, aangezien dit een optimale witbalansmeting kan verstoren.
De witbalans kan ook worden ingesteld bij gebruik van handmatige belichting (belichtingsstand M); let er echter op dat belichtingsinstellingen die zouden leiden tot extreme onder- of overbelichting kunnen verhinderen dat de camera de witbalans instelt.

U kunt de gemeten waarde voor witbalans preset opslaan als Preset-1, Preset-2 of Preset-3; markeer de gewenste optie en duw de multi-selector naar rechts om de witbalansinstelling vast te leggen en terug te keren naar het opnamemenu. Selecteer Repeat release om de witbalans opnieuw te meten, of Cancel om terug te keren naar het opnamemenu zonder de nieuwe witbalanswaarde op te slaan.

Bron : Nikon

Zo maak ik altijd een witbalans ter plaatsen.

Nikon

Bericht door Nikon » ma dec 17 2007 8:02 am

Arjanl,
Wil niet eigenwijs zijn ( ben ik wel :lol: :lol: ) maar een grijskaart kan wel degelijk bij het bepalen van je witbalans gebruikt worden. Doe het al jaren . Dan wel op een kleurkaart , maar daar zit ook middengrijs op ( 18%). Misschien moeten we dit een keer uitzetten op een of andere workshop. Kleur managment is in ieder geval erg interessant.

Nikon

Bericht door Nikon » ma dec 17 2007 8:09 am

De methode die ik boven beschreef is ook handig voor kleurzweem vrij maken zoals arjan omschreef. ( had er te snel overheen gelezen , maar arjan had deels gelijk :oops: )

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » ma dec 17 2007 9:26 am

Grappig dat er zoveel eenduidigheid is over hoe correct licht en witbalans te meten ;D

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma dec 17 2007 10:17 am

KvP schreef:heeft de correctie naderhand via computer dan hetzelde effect als met grijskaart?
Als je in NEF/RAW werkt: Ja, de instelbaarheid van de witbalans is net zo ruim als op de camera. Als je in JPEG werkt: nee, de witbalans kun je dan niet meer instellen.

Het verschil is dat je met een grijskaart ter plekke de werkelijke kleurtemperatuur meet, terwijl je achteraf op je computer alleen maar uit je geheugen terug kunt halen hoe de kleuren er zo'n beetje uit hebben gezien.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

HenkG
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door HenkG » ma dec 17 2007 11:58 am

Blijft de vraag welke grijskaart het best gebruikt kan worden. Ben ik ook benieuwd naar omdat grijskaarten in prijs variëren van ongeveer 8 euro tot ver over de 100 euro. Ik heb begrepen dat de Kodak grijskaart niet helemaal neutraal grijs is. Die van GretagMacbeth zou een goede zijn maar die is gelijk zeer kostbaar...

Groet,

Henk

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”