publicatie van foto's op internet

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
dragon2

publicatie van foto's op internet

Bericht door dragon2 » zo dec 16 2007 11:08 pm

CBP

Dwz ik moet nu van iedereen die op de foto staat (ook al is het een openbare gelegenheid en niet schadelijk voor die personen) toestemming hebben om die foto op internet te zetten en iedereen kan ook zo weer verlangen dat die foto's van de site af moeten.

Fijne richtlijn. Dat schiet op, ik heb maar een paar duizend foto's online staan :shock:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma dec 17 2007 1:34 am

Dat is een makkie, dan kun je je dus duidelijk op journalistieke of artistieke doeleinden beroepen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

rik6230

Bericht door rik6230 » ma dec 17 2007 5:25 am

Dragon2,
ik heb even snel gelezen maar volgens mij zie jij beren op de weg waar er geen zijn.
De foto's (afbeeldingen) moeten persoonsgegevens bevatten. Wat de wetgever daaronder verstaat is limitatief vastgelegd en ondermeer te lezen in het stroomschema dat te vinden in de door jouw aangehaalde link.
De meeste foto's zoals ik mij die voor de geest kan halen bevatten geen persoongegevens in die zin.

Wel moet je met onderstaande regels rekening houden:

(citaat)
Naar Nederlands recht zijn er twee soorten portretten: de portretten in opdracht, en de portretten niet in opdracht. Een portret in opdracht mag alleen worden gepubliceerd met toestemmingvan alle geportretteerden. Een portret dat niet in opdracht is gemaakt, mag zonder toestemming worden gepubliceerd. Wel moet de publicist rekening houden met de belangen van de gefotografeerde persoon. Als deze een redelijk belang heeft tegen publicatie, dan mag de foto niet gepubliceerd worden. Een foto van een professioneel model mag dus bijvoorbeeld niet worden gepubliceerd, omdat deze hier normaal geld voor vraagt. Ook foto's van het naaktstrand mogen niet worden gepubliceerd zonder toestemming, want niet iedereen die daar komt wil de foto's van zichzelf terugzien in de krant of op Internet.

Privacy-belang
Op Internet doet het probleem zich nogal eens voor bij hobbyclubs en scholen. Die maken foto's van activiteiten en publiceren die op hun website. Op die foto's zijn dan vaak de kinderen die meedoen aan die activiteiten duidelijk herkenbaar. Niet alle ouders stellen hier prijs op. Als de ouders een redelijk belang hebben, kunnen ze publicatie van de foto's verbieden. Bij foto's van het dagje uit in het zwembad of zo, en ook bij scholen met asielzoekers of ondergedoken kinderen kom je al snel aan zo'n redelijk belang.

(einde citaat)

Citaat uit :
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/

De opmerking van Roelof kan ik niet goed plaatsen maar misschien mis ik wat. Ik ga er dan vanuit dat jij geen (free lance) persfotograaf bent en dat jij jouw foto's niet (beroepsmatig) exposeert.

dragon2

Bericht door dragon2 » ma dec 17 2007 8:22 am

Ik ben inderdaad geen journalist oid. Ik heb het over foto's zoals deze:
persoonlijke site
NPCT

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma dec 17 2007 11:32 am

De opmerking van Roelof kan ik niet goed plaatsen maar misschien mis ik wat. Ik
Ik heb de site van het college bescherming persoonsgegevens, waar dragon2 naar verwees, doorgekeken en de richtsnoeren voor publicatie persoonsgegevens op internet http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_20 ... eme=purple definiëren foto's als persoonsgegevens.
Je mag die niet zomaar plaatsen, je hebt dan meldingsplicht voor het bijhouden van van een register en meldingsplicht aan de gepubliceerde. Op die regel zijn drie uitzonderingen, namelijk publicaties voor journalistieke, artistieke en literaire doeleinden. Literaire doeleinden en foto's lijkt mij niet direct voor de hand liggen, dus dat liet ik weg. Wij maken allemaal foto's om ons ei kwijt te raken, dat maakt het dus al heel gauw een publicatie voor artistieke doeleinden en als je een fotoverslag van een evenement maakt dan valt dat doorgaans ook nog onder journalistieke doeleinden. (Journalistieke of artistieke doeleinden houdt niet in dat je als zodanig professioneel bezig moet zijn.)
Dat laat natuurlijk onverlet dat als je weet dat iemand zichzelf of zijn kind niet graag op internet ziet dat je daar rekening mee houdt, problemen voorkomen is beter dan daarna op je recht gaan staan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”