Sigma 18-35 f1.8 aanschaffen?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Sigma 18-35 f1.8 aanschaffen?
Beste leden,
Ik heb een vraag over de aanschaf van een Sigma 18-35 f1.8.
Sinds korte tijd ben ik de eigenaar van een een d7100 die ik gekocht heb met een kitlens 18-140mm. Daarbij heb ik ook nog een 50mm nikkor 1.8 gekocht.
Nu ben ik hard aan het leren in de fotografie en ben ik nog aan het uitzoeken waar echt mijn keuze ligt qua fotografie. Dit gaat nu van portret naar landschap en een beetje stad.
Met de kitlens en de plastic fantastic 50mm ben ik leuke foto's aan het maken. Echter vraag ik mij af of ik als beginnend fotograaf met een Sigma 18-35 f1.8 nog veel meer uit mijn camera ga halen. Zal ik als beginner aanzienlijke verschillen zien in kwaliteit in vergelijking met mijn kitlens of 50mm? of is het slimmer om mij eerst nog een tijd te focussen op mijn eigen techniek in de fotografie, dan het materiaal.
Aangezien de aanschaf van de d7100+ kitlens en 50mm nikkor al een aardig aanslag op mijn portemonnee was hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met gedegen advies.
Bij voorbaat dank
Govert
Ik heb een vraag over de aanschaf van een Sigma 18-35 f1.8.
Sinds korte tijd ben ik de eigenaar van een een d7100 die ik gekocht heb met een kitlens 18-140mm. Daarbij heb ik ook nog een 50mm nikkor 1.8 gekocht.
Nu ben ik hard aan het leren in de fotografie en ben ik nog aan het uitzoeken waar echt mijn keuze ligt qua fotografie. Dit gaat nu van portret naar landschap en een beetje stad.
Met de kitlens en de plastic fantastic 50mm ben ik leuke foto's aan het maken. Echter vraag ik mij af of ik als beginnend fotograaf met een Sigma 18-35 f1.8 nog veel meer uit mijn camera ga halen. Zal ik als beginner aanzienlijke verschillen zien in kwaliteit in vergelijking met mijn kitlens of 50mm? of is het slimmer om mij eerst nog een tijd te focussen op mijn eigen techniek in de fotografie, dan het materiaal.
Aangezien de aanschaf van de d7100+ kitlens en 50mm nikkor al een aardig aanslag op mijn portemonnee was hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met gedegen advies.
Bij voorbaat dank
Govert
- schilder
- Clublid
Re: Sigma 18-35 f1.8 aanschaffen?
beste,
je kan natuurlijk goed blijven oefenen met de lenzen.
mogelijk is het verstandig om voor 27,50 lid te worden van ncn.
op de glasdag kun je alle Nikon lenzen proberen op een mooie lokatie (je krijgt ook nog koffie)
daar zijn allemaal leden met dezelfde hobby.
op andere uitjes word er ook wel sigma glas beschikbaar gesteld .
dit alles kun je dan gratis uitproberen.
thuis alles op je eigen computer rustig bekijken en dan nadenken.
wel uitkijken je krijgt NAS
je kan natuurlijk goed blijven oefenen met de lenzen.
mogelijk is het verstandig om voor 27,50 lid te worden van ncn.
op de glasdag kun je alle Nikon lenzen proberen op een mooie lokatie (je krijgt ook nog koffie)
daar zijn allemaal leden met dezelfde hobby.
op andere uitjes word er ook wel sigma glas beschikbaar gesteld .
dit alles kun je dan gratis uitproberen.
thuis alles op je eigen computer rustig bekijken en dan nadenken.
wel uitkijken je krijgt NAS
Een oude D serie en wat glas
https://www.flickr.com/photos/182822529@N06/
https://www.flickr.com/photos/182822529@N06/
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Aangezien je nog maar net bent begonnen zou ik eerst lekker gaan oefenen en leren fotograferen, pas dan merk je wat je mist aan de lenzen die je nu hebt. Ben zelf ook nog niet zo lang geleden begonnen en wilde ook meteen lenzen erbij kopen, maar door veel te oefenen met hetgeen je hebt kom je er achter dat het helemaal niet altijd nodig is om meteen ander glas erbij te kopen.
Je hebt de 18-140 al, dus wat denk je te gaan missen in het 18-35 bereik waarom je er één bij wil hebben in dat bereik?
Je hebt de 18-140 al, dus wat denk je te gaan missen in het 18-35 bereik waarom je er één bij wil hebben in dat bereik?
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je kunt nu zelf het verschil ervaren tussen jouw 50mm f/1.8 en de 50mm stand van je 18-140. Zo'n zelfde verschil zul je zien bij de 18-35mm: een betere beeldkwaliteit en natuurlijk de voordelen van het grotere diafragma.
Maar misschien kom je er als je wat langer fotografeert achter dat je graag 85mm gebruikt met een groot diafragma of raak je verslaafd aan macro fotografie of wil je een snel focussende lens voor sport. Dan heb je meer aan een 85mm f/1.8, een macrolens of een 70-200mm f/2.8 en zou het jammer zijn als je dat geld al in een 18-35mm f/1.8 hebt zitten die je misschien niet zo veel gebruikt. Het is dus geen gek idee om eerst te kijken waar je écht behoefte aan hebt voordat je geld uitgeeft.
Maar misschien kom je er als je wat langer fotografeert achter dat je graag 85mm gebruikt met een groot diafragma of raak je verslaafd aan macro fotografie of wil je een snel focussende lens voor sport. Dan heb je meer aan een 85mm f/1.8, een macrolens of een 70-200mm f/2.8 en zou het jammer zijn als je dat geld al in een 18-35mm f/1.8 hebt zitten die je misschien niet zo veel gebruikt. Het is dus geen gek idee om eerst te kijken waar je écht behoefte aan hebt voordat je geld uitgeeft.
-
- Forumlid
Goedenavond,
Bedankt voor de snelle en goede reacties!
De clubdag is inderdaad een leuk idee om te proberen. Waar kan ik de date hiervan vinden?
@ Jan Willem Visser, ik zou de sigma niet zozeer voor het bereik aanschaffen maar meer met het idee dat ik hogere kwaliteit foto's kan produceren.
Uiteraard wordt je heel hebberig van al die mooie spullen en wil je graag het maximale resultaat halen uit het materiaal wat je budget toelaat.
Je leest en kijkt veel op internet waar gesproken wordt over de tegenvallende resultaten van een kitlens ten opzichte van de betere lenzen.
Mogelijk is er ook iemand met ervaring met de Sigma 18-35 en de kitlens 18 tot 140 en de merkbare verschillen hierin als amateur.
Bedankt voor de snelle en goede reacties!
De clubdag is inderdaad een leuk idee om te proberen. Waar kan ik de date hiervan vinden?
@ Jan Willem Visser, ik zou de sigma niet zozeer voor het bereik aanschaffen maar meer met het idee dat ik hogere kwaliteit foto's kan produceren.
Uiteraard wordt je heel hebberig van al die mooie spullen en wil je graag het maximale resultaat halen uit het materiaal wat je budget toelaat.
Je leest en kijkt veel op internet waar gesproken wordt over de tegenvallende resultaten van een kitlens ten opzichte van de betere lenzen.
Mogelijk is er ook iemand met ervaring met de Sigma 18-35 en de kitlens 18 tot 140 en de merkbare verschillen hierin als amateur.
-
- Forumlid
Bedankt voor jullie reacties!
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De meeste fotografen, zeker degenen die nog niet zo heel lang fotograferen, zijn beduidend minder goed dan hun apparatuur. Meestal kan je juist ook in de nabewerking heel veel goedmaken... of juist verkeerd doen!
Je hebt een prima basis zou ik zeggen. Concentreer je er eerst op deze goed te leren kennen. En kijk dan gewoon waar je het vaakst op fotografeert. Bots je vaak tegen de 18mm aan, dan kan je het beste daar verder investeren. Is de 140mm een beperkende factor, denk dan aan wat langers. Enzovoorts.
Veel succes!
Je hebt een prima basis zou ik zeggen. Concentreer je er eerst op deze goed te leren kennen. En kijk dan gewoon waar je het vaakst op fotografeert. Bots je vaak tegen de 18mm aan, dan kan je het beste daar verder investeren. Is de 140mm een beperkende factor, denk dan aan wat langers. Enzovoorts.
Veel succes!
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Zelf beschik ik over een D3100 met een 18-55 kitlens en heb er een 55-300 bij gekocht voor de extra zoom en om een kleinere scherptediepte te kunnen krijgen binnen een beperkt budget.
Omdat het geheel niet van hele hoge kwaliteit is dacht ik al snel dat de beperkte kwaliteit van foto's die ik maakte aan de apparatuur lag en begon rond te vragen wat voor lens ik het beste kon gaan kopen om betere foto's te krijgen. Al snel kreeg ik het advies om eerst beter te gaan leren fotograferen i.p.v. in duur glas te gaan investeren. Inmiddels moet ik toch eerlijk zeggen dat iedereen wel degelijk gelijkt had en dat er met minder duur spul toch echt wel acceptabele foto's te maken zijn, mijn doel is dus om eerst maar eens te zorgen dat ik alles uit mijn spullen haal zoals ik het nu heb (geld groeit helaas niet op mn rug) En pas als ik echt tegen grenzen aanloop ga ik investeren in ander glas/body.
Omdat het geheel niet van hele hoge kwaliteit is dacht ik al snel dat de beperkte kwaliteit van foto's die ik maakte aan de apparatuur lag en begon rond te vragen wat voor lens ik het beste kon gaan kopen om betere foto's te krijgen. Al snel kreeg ik het advies om eerst beter te gaan leren fotograferen i.p.v. in duur glas te gaan investeren. Inmiddels moet ik toch eerlijk zeggen dat iedereen wel degelijk gelijkt had en dat er met minder duur spul toch echt wel acceptabele foto's te maken zijn, mijn doel is dus om eerst maar eens te zorgen dat ik alles uit mijn spullen haal zoals ik het nu heb (geld groeit helaas niet op mn rug) En pas als ik echt tegen grenzen aanloop ga ik investeren in ander glas/body.
- LJ-Jochem
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Even heel zwart wit antwoord op je vraag: Ja, je gaat er kwalitatief op vooruit als je de Sigma 18-35mm f1.8 koopt tov de 18-140mm. Puur omdat dit objectief gewoon beter is, zeker door zijn lichtsterkte. Keerzijde van de medaille is dat dit objectief je ook eerder afstraft als je niet weet wat je doet. Ik ben het met de uitspraken hierboven gedeeltelijk eens, leer eerst fotograferen. Dat kan je doen door met de 18-140mm te werken maar je kunt het ook heel goed leren met de 18-35mm. Het enige waar je zeker van moet zijn is dat je met het brandpunt wegkomt in de meeste gevallen. Voor stad en landschap is dit een perfect objectief wat je wellicht in de toekomst kunt aanvullen met een Tokina 12-24mm voor de echt wijde shots. Voor portret heb je dan de 50mm. Ideale combi voor hetgeen je nu voor ogen hebt. Je moet alleen dus zeker weten dat je geen tele (vogels, wilde dieren, etc.) wilt gaan doen (natuurlijk kan dat ook je volgende aankoop zijn maar dat duurt dan weer een paar jaar).
Ik heb de Sigma 18-35mm ook gehad toen ik nog een D7100 had en ik moet zeggen dat dit een van de beste objectieven is/was welke ik heb gehad. Hij is alleen niet licht van gewicht. Op mijn Flickr staat een mapje met foto's van dit objectief icm de D7100.
Ik heb de Sigma 18-35mm ook gehad toen ik nog een D7100 had en ik moet zeggen dat dit een van de beste objectieven is/was welke ik heb gehad. Hij is alleen niet licht van gewicht. Op mijn Flickr staat een mapje met foto's van dit objectief icm de D7100.
- Autofan1985
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
Ik sluit me bij o.a. Janvis aan. Natuurlijk heb ik wel eens mooiere objectieven geprobeerd, zoals o.a. de 70-200 f/2.8 op de clubdag. Heerlijk objectief, maar ik merkte daarna ook tijdens het schieten met mijn eigen Tamron 70-300 dat ik nog niet tegen de grenzen aan loop van dat objectief. Uiteraard ga ik nooit zo'n mooie scherptediepte krijgen als met de f/2.8 bijv, maar ik merk dat ik, ondanks dat ik inmiddels al 2 jaar met de D300 fotografeer, nog een lange weg te gaan heb wil ik echt tegen de grenzen van mijn body/objectieven aan lopen. Tot die tijd ben ik dik tevreden met de set die ik nu heb. Eerst maar zorgen dat ik zelf in staat ben om die extra mogelijkheden van beter materiaal ook echt goed te kunnen gebruiken. Of gewoon de loterij winnen. 

Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
-
- Forumlid
Opnieuw bedankt voor de reacties.