70-300 Tamron/nikon
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
70-300 Tamron/nikon
Hoi,
Sinds een half jaartje heb ik een Nikon D5300 met een 18-105 zoomlens. Ik merk toch dat ik wat meer wil, dus wil 2 nieuwe lenzen gaan kopen in de komende maanden. Een beter zoomlens en een voor wat meer portretfotografie enzo, waar ik een ander onderwerp over ga openen.
In dit onderwerp gaat het dus over een nieuwe zoomlens. Ik merk dat ik niet zo ver kan inzoomen als ik soms zou willen. Het gaat voornamelijk over wilde vogels (zoals roofvogels) die ik toch wat dichterbij op de foto wil hebben dan dat ik nu kan, of dierentuindieren die niet zo dichtbij komen en ik alsnog op de foto wil. (wat uiteraard niet echt lukt) Nu lees ik veel over de tamron 70-300 vc en die van nikon, ook dat de prijzen veel verschillen en dat de objectieven zelf verder niet heel veel van elkaar verschillen. Dan zou ik dus eerder kiezen voor de goedkopere tamron. Krijg ik met een 70-300 genoeg zoom naar wat ik graag wil, of is het verschil met de 18-105 nu niet zo heel erg groot en raden jullie me eerder aan om door te blijven sparen tot ik een nog beter zoomlens kan kopen?
groetjes Amber
Sinds een half jaartje heb ik een Nikon D5300 met een 18-105 zoomlens. Ik merk toch dat ik wat meer wil, dus wil 2 nieuwe lenzen gaan kopen in de komende maanden. Een beter zoomlens en een voor wat meer portretfotografie enzo, waar ik een ander onderwerp over ga openen.
In dit onderwerp gaat het dus over een nieuwe zoomlens. Ik merk dat ik niet zo ver kan inzoomen als ik soms zou willen. Het gaat voornamelijk over wilde vogels (zoals roofvogels) die ik toch wat dichterbij op de foto wil hebben dan dat ik nu kan, of dierentuindieren die niet zo dichtbij komen en ik alsnog op de foto wil. (wat uiteraard niet echt lukt) Nu lees ik veel over de tamron 70-300 vc en die van nikon, ook dat de prijzen veel verschillen en dat de objectieven zelf verder niet heel veel van elkaar verschillen. Dan zou ik dus eerder kiezen voor de goedkopere tamron. Krijg ik met een 70-300 genoeg zoom naar wat ik graag wil, of is het verschil met de 18-105 nu niet zo heel erg groot en raden jullie me eerder aan om door te blijven sparen tot ik een nog beter zoomlens kan kopen?
groetjes Amber
- PeterGD
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: 70-300 Tamron/nikon
Hi Amber,
Ik denk dat je voor vogelfotografie meer hebt aan een telezoom met meer bereik,
b.v. een Nikkor 200-500 of een 150-600 van Tamron of Sigma.
Ik zou er eens 1 huren of uitproberen op een beurs.
Greetz, Peter
Ik denk dat je voor vogelfotografie meer hebt aan een telezoom met meer bereik,
b.v. een Nikkor 200-500 of een 150-600 van Tamron of Sigma.
Ik zou er eens 1 huren of uitproberen op een beurs.
Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik denk dat beide lenzen kwalitatief niet ver van de 18-105 af liggen. Voor dierentuinen en roofvogelshows heb je genoeg aan 300mm, zeker op DX. Voor roofvogels in het wild heb je eigenlijk nooit genoeg, maar dan zit je in een heel andere prijsklasse (dat begint pas rond de 1000 euro). Een alternatief zou de 300 mm f/4 zijn, maar dat is geen zoom en ook die is aanzienlijk duurder dan de 70-300's.
Qua Tamron vs. Nikon, daar is al veel over geschreven op dit forum. Ze liggen vrij dicht bij elkaar. Ik heb ze recent nog eens gebruikt (tijdens een discussie erover met wat andere fotografen) en daarbij kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat de AF snelheid maar vooral accuraatheid van de Nikon toch wel wat beter was. Maar dat was een indruk.
Qua Tamron vs. Nikon, daar is al veel over geschreven op dit forum. Ze liggen vrij dicht bij elkaar. Ik heb ze recent nog eens gebruikt (tijdens een discussie erover met wat andere fotografen) en daarbij kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat de AF snelheid maar vooral accuraatheid van de Nikon toch wel wat beter was. Maar dat was een indruk.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
Hier een voorbeeld, Gister in de dierentuin hier in de buurt geweest. (hier komt ik regelmatig) Hoewel ik hier ín de voliere sta, had de scharrelaar geen zin om dichterbij te komen. Ik kon niet dichterbij, net zoals normaal bij wilde vogels, omdat het pad ophield. Net zoals de blauwe eksters. Bij deze foto had ik zover mogelijk ingezoomd, maar het is alles behalve wat ik echt wil. Om enigzins de vogel goed in beeld te krijgen, zou ik nu heel veel moeten croppen, maar dan is er eigenlijk totaal geen scherpte meer over.
DSC_1853 by amberdebeer, on Flickr
Zoals ik dus begrijp en ook al verwacht had, ga ik met een 70-300 niet veel dichterbij komen en kan ik dus beter nog wat maanden verder sparen voor een objectief boven de 1000,- ipv nu een goedkoper objectief te kopen en er minder mee te kunnen dan ik eigenlijk wil

Zoals ik dus begrijp en ook al verwacht had, ga ik met een 70-300 niet veel dichterbij komen en kan ik dus beter nog wat maanden verder sparen voor een objectief boven de 1000,- ipv nu een goedkoper objectief te kopen en er minder mee te kunnen dan ik eigenlijk wil
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dit is ongeveer het beeld wat je krijgt bij verschillende brandpuntsafstanden.

-
- Forumlid
Bedankt, dat maakt het al duidelijker wat precies het resultaat is. Vanaf 400mm komt dan inderdaad eerder in de buurt van wat ik wil. De genoemde 200-500 nikkor of 150-600 tamron of sigma zijn dan een betere keuze dan de 70-300. Dan spaar ik toch liever nog wat door.
- PeterGD
- Forumlid
Hi Amber,
succes met doorsparen.
Ik zou het objectief vooraf wel willen testen,
om zeker te stellen dat het helemaal doet wat ik wil.
Het is per slot van rekening geen kwartjes-werk...
Greetz, Peter
succes met doorsparen.
Ik zou het objectief vooraf wel willen testen,
om zeker te stellen dat het helemaal doet wat ik wil.
Het is per slot van rekening geen kwartjes-werk...
Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.
- LJ-Jochem
- Clublid
- Contacteer:
Dat is een juiste indruk. De Tamron AF staat er om bekend dat deze wat langzamer is als de Nikkor. Ik merk het bij mijn eigen Tamron 24-70 al dat deze veel sneller gaat hunten (zeker met naderende onderwerpen) waar een 24-70 van Nikkor veel sneller een hit had op het moment dat het moet.ReneG schreef: dat de AF snelheid maar vooral accuraatheid van de Nikon toch wel wat beter was. Maar dat was een indruk.
- becas
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Vergeet niet dat een 150-500mm en 150/600mm niet alleen veel duurder zijn, maar ook veel zwaarder (en groter). Die neem je niet zo snel mee als een 70-300mm. Voor een dierentuin is een 70-300mm echt genoeg. De rest kun je best croppen. Voor vogels is zelfs de 500mm nog te kort 
Ik heb ze allebei gehad, momenteel heb ik de Tamron. Het enige vervelende aan de Tamron is dat de zoom andersom draait dan de Nikon. Maar daar wen je snel aan. Qua scherpte zie ik niet veel verschil. Ook de AF snelheid is goed genoeg voor mij. Als je budget niet te groot is, dan zou ik voor de Tamron gaan, die heeft een hele mooie prijs/kwaliteit verhouding (nieuw op amazon.de voor +- 299 euro en tweedehands voor +- 225 euro).

Ik heb ze allebei gehad, momenteel heb ik de Tamron. Het enige vervelende aan de Tamron is dat de zoom andersom draait dan de Nikon. Maar daar wen je snel aan. Qua scherpte zie ik niet veel verschil. Ook de AF snelheid is goed genoeg voor mij. Als je budget niet te groot is, dan zou ik voor de Tamron gaan, die heeft een hele mooie prijs/kwaliteit verhouding (nieuw op amazon.de voor +- 299 euro en tweedehands voor +- 225 euro).
gr. Bert