Iso
- jacobus
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Iso
Bij mijn camera heb ik een instelling die ik eigenlijk gemist heb.
Menu
ISO gevoeligheid instellen
Langste sluitertijd
automatisch
van hieruit kom ik bij een instelling langer-korter
Wat doet deze instelling langer-korter
Marcel
Menu
ISO gevoeligheid instellen
Langste sluitertijd
automatisch
van hieruit kom ik bij een instelling langer-korter
Wat doet deze instelling langer-korter
Marcel
Sony RX100 Mark4
Re: Iso
Automatisch probeert onder de maximale sluitertijd te blijven (door de ISO aan te passen) die maximale sluitertijd hangt bij deze instelling af van de brandpuntsafstand, zodat bij elke brandpuntsafstand bewegingsonscherpte wordt vermeden. Alleen hebben sommige mensen een wat vastere hand dan anderen. Daarom kun je bij een wat minder vaste hand kiezen voor een wat kortere maximale sluitertijd en als je juist een erg vaste hand hebt voor een wat langere.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Maar zit je aan je maximum ISO, dan kan de sluitertijd wel degelijk langer worden.
Daar moet je even op letten.
Of een groter diafragma kiezen of de automatische ISO waarde aanpassen/verhogen.
Daar moet je even op letten.
Of een groter diafragma kiezen of de automatische ISO waarde aanpassen/verhogen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- jacobus
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Die staat op automatisch daarom had ik de langer korter niet gezien. Wat is nu de beste instelling bv 1/60 met instelling langer of bv 1/125 met instelling korter ?
Marcel
Marcel
Sony RX100 Mark4
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
De langste sluitertijd uit de hand is afhankelijk van je brandpunt, hoe langer je brandpunt des te korter wordt je maximale sluitertijd om nog uit de hand te kunnen fotograferen.. Ik kan bij mijn camera alleen maar instellen wat de langste sluitertijd mag zijn en hij past daar dan de ISO op aan tot een maximala waarde die ik opgeef. Als er te wijnig licht is dat wordt natuurlijk de sluitertijd langer dan ik heb op gegeven, de camera moet immers wat om tot de juiste belichting te komen.
Van mij wel. Maar als de resultaten je niet bevallen (qua bewegingsonscherpte) dan pas je 'm toch weer aan.jacobus schreef:Ik heb de ISO op 6400 staan, ik heb een vaste hand dus ik kan wat korter begrijp ik
Zoals altijd met fotografie, begrijpen/uitproberen/uitzoeken hoe het werkt en je eigen keuzes maken. Niet aan andere vragen wat jij moet doen want die weten dat niet.

Hoewel ik zou zeggen dat je maximale sluitertijd dan juist wat langer kan (nu ik het nog eens terug lees wat je vraagt).
- Nikkormaat
- Clublid
Het is handig als je bij jouw vraag het gebruikte brandpunt opgeeft, want die is voor een deel bepalend voor de meest geschikte sluitertijd.
De duur van de sluitertijd werd in het analoge tijdperk berekent met de volgende formule. 1 gedeeld door het brandpunt, dus bij 125 mm wordt dat 1/125e. Met de hogere resolutie van de tegenwoordige digitale camera's komt bewegingsonscherpte eerder aan het licht, zodat het veiliger is om een kortere sluitertijd te gebruiken. Behalve als je VR gebruikt, want dan kun je weer enkele stoppen langere sluitertijden gebruiken. Alleen jij kunt bepalen welke sluitertijd op basis van het hierboven beschrevene moet gebruiken. dus helemaal eens met iJoost. Uitproberen en op basis van jouw eigen ervaring en criteria je eigen keuze maken.
De duur van de sluitertijd werd in het analoge tijdperk berekent met de volgende formule. 1 gedeeld door het brandpunt, dus bij 125 mm wordt dat 1/125e. Met de hogere resolutie van de tegenwoordige digitale camera's komt bewegingsonscherpte eerder aan het licht, zodat het veiliger is om een kortere sluitertijd te gebruiken. Behalve als je VR gebruikt, want dan kun je weer enkele stoppen langere sluitertijden gebruiken. Alleen jij kunt bepalen welke sluitertijd op basis van het hierboven beschrevene moet gebruiken. dus helemaal eens met iJoost. Uitproberen en op basis van jouw eigen ervaring en criteria je eigen keuze maken.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Dat is nu juist de grap. Dat doet ie zelf als daar automatisch staat.Nikkormaat schreef:Het is handig als je bij jouw vraag het gebruikte brandpunt opgeeft, want die is voor een deel bepalend voor de meest geschikte sluitertijd.
En dan heb je vervolgens de optie (op mijn D800) om die automatisch bepaalde maximum sluitertijd nog een beetje aan te passen aan de vastheid van je hand. Dus een beetje "kortere" of "langere" automatisch bepaalde maximum sluitertijd op basis van de brandpuntsafstand.
Ik heb 'm zelf op 1 streep "faster" gezet want die D800 heeft verrotte veel pixels en bewegingsonscherpte heb je maar zo.

Hiero, pagina 112
http://cdn-10.nikon-cdn.com/pdf/manuals ... 800_EN.pdf
En om de verwarring compleet te maken, het is minimum sluitertijd natuurlijk. Pffft...If Auto (available only with CPU lenses;
equivalent to 1/30 s when a non-CPU lens is used) is selected,
the camera will choose the minimum shutter speed based on
the focal length of the lens (auto shutter-speed selection can
be fine-tuned by highlighting Auto and pressing 2; for
example, faster values can be used with telephoto lenses to
reduce blur).

Laatst gewijzigd door iJoost op vr nov 04 2016 6:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik merk dat bij luxere camera's nog veel meer is in te dtellen dan bij mijn D3100, ik vind namelijk het grote nadeel van mijn camera dat ik de maximale sluitertijd niet kan laten bepalen afhankelijk van de brandpuntafstand.
- Nikkormaat
- Clublid
iJoost. In welk menudeel staat die automatische stand waarover jij schrijft? Ik heb geen D800, maar een D750. Ik ben die keuze mogelijkheid nog niet tegen gekomen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III