De vraag is reeds tot vervelens toe gesteld, maar hier is ze nogmaals. Zou ik overstappen op FX ?

Heb de d3200 met Samyang 14 mm (FX), de Nikon 35 (DX) en 50 (FX) mm. De 18-105 komt nog sporadisch op de body. Ik denk aan een d610 nieuw (of tweedehands) of in mindere mate, een d750 tweedehands.
Ik neem meestal foto's van landschappen en architectuur, regelmatig een portret met de 50 mm. Tevens doe ik "reportages" (wil zeggen foto's nemen van een activiteit in een residentie met service-flats, dus niets profesioneels) .
Waarom zou ik overstappen : dikwijls bij landschappen of gebouwen nog te veel schaduwen waar in feite meer in zit dan dat donkere vlak. Met de software kan ik een deel zichtbaar maken, maar kan ook niet overdrijven. De foto's die ik maak in de residentie, worden genomen zonder flash. In het begin gedaan maar dikwijls onnatuurlijke foto's verkregen (niet recht voorruit geflitst). Nu werk ik met grijskaart en auto ISO. Lukt aardig en met nabewerking ben ik tevreden, maar het kan beter. Zeker nu met de donkere dagen zit ik dikwijls op iso 3200, wat wel de limiet van mijn camera is. Topaz kan wel veel, maar er zijn wel grenzen. Ik neem mijn foto's in de M-stand.
Heb wel 25 jaar met een analoge FF body ondervinding gehad, voor het digitale tijdperk.
Een betere lens kan hier niet veel aan veranderen denk ik. Daarom graag jullie advies.
J.