Uit http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 78#p848278
Gert, kan je met deze werkwijze vertellen of en wat de verschillen zijn zoals ViewNX-i en Lightroom foto's laten zien?gvdnberg schreef:Importeren met ViewNX-i doe ik eigenlijk uit gewoonte, het voordeel vind ik dat je tegelijk naar 2 lokaties kunt importeren. Hierdoor kan ik direct een set als originelen wegzetten. Ik zie ook goed wat ik importeer en daarmee kan ik voor de import nog besluiten om slechtere foto's niet te importeren. En het is voor mij prettig om de directories gelijk een door mij gekozen naam te geven, en zelf de lokaties te kiezen waar ik de bestanden opsla.
Mogelijk kan dat ook vanuit Lightroom, maar laten we het dan maar houden op een ingesleten gewoonte. ViewNX-i neemt trouwens ook de camera specifieke instellingen over en dat doet Lightroom niet.
Nadat ik de nef's op de camera ging bewaren, bewaarde naast de jpg's ook de nef's omdat ik aardig tevreden was over hoe de jpg's uit de camera kwamen en geen enkel programma liet de nef's hetzelfde als de jpg's zien, op Geeqie na. Volgens mij gebruikt Geeqie de jpg die in de nef ingesloten zit. Toen me dit duidelijk was bewaarde ik geen jpg's meer naast de nef's in de camera.
Lightroom bevalt me prima. Even heb ik naar Capture One Pro 9 gekeken, maar dat vond ik standaard de foto's softer weergeven dan Lightroom, kwestie van smaak.
Zelf bepaal ik waar ik de foto's op sla - een nummerieke volgorde die ik al sinds het analoge tijdperk gebruik. Lightroom heb ik ingesteld staan om te vragen om een catalogus backup te maken bij afsluiten.