VR aan of uit

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

VR aan of uit

Berichtdoor Johan v. V. » wo dec 07 2016 2:29 pm

Het is (vrij) algemeen bekend dat de VR (vibratiereductie) -knop op 'uit' moet als de camera op een statief staat. Maar hoe zit dat eigenlijk wanneer je een bonenzak, een muurtje, het portier van je auto of iets anders gebruikt dat in meerdere of mindere mate stabiliseert? Immers, dat doet toch min of meer hetzelfde als een statief.
Ik kan me voorstellen dat juist in dat 'min of meer' de crux zit. Hoeveel 'min' of hoeveel 'meer' moet/mag/kan leiden tot het uitzetten van de vibratiereductie. Ik kom op die vraag omdat ik gisteren aan het 'vogelen' was en mijn autoportier gebruikte als steun voor de lens.
Wie het weet mag het zeggen (wie iets anders zinnigs heeft in te brengen ook trouwens).
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan v. V.

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: VR aan of uit

Berichtdoor Alex » wo dec 07 2016 3:17 pm

Als hetgene waar jij op de lens op laat rusten trillingsvrij is, dan VR uitzetten en dat is neem ik aan altijd ( tenminste in je overtuiging) anders zou je er denk ik niet op afsteunen.
Alex

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor gijs sandberg » wo dec 07 2016 4:05 pm

Beste Johan,
re: Wie het weet mag
Daar kan je lang op wachten... :oops:
Volgens mij zijn de adviezen van Nikon daarover per lens verschillend, bedenk ook dat lenzen verschillende VR opties/instellingen kunenn hebben.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
gijs sandberg

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor MartinT » wo dec 07 2016 4:11 pm

Johan, ik heb het antwoord niet.
Maar zou hier graag nog een specifieke vraag aan toevoegen:
VR aan of uit bij een monopod?
martin
MartinT

Regiocoördinator

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo dec 07 2016 4:14 pm

Ik weet niet hoe stabiel je auto deur is, als ik een auto deur moest gebruiken schiet ik de plaatjes liever uit de hand met de vr aan. Als je de camera op een rijst-/bonen-zak of muurtje gebruikt lijkt mij dat je de vr uit kan zetten.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gerard de Zwaan

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Alex » wo dec 07 2016 4:50 pm

feitelijk is het in basis simpel:
- is de lens/camera trillingsarm opgesteld : VR uit
- is er ondanks gebruik van het statief toch een trilling aanwezig in de lens/camera ; VR aan

Trilling hangt af van externe omstandigheden zoals wind en ondergrond , stijfheid/massa van statief, lengte objectief, plaats koppeling van statiefkop op lensdanwel camera, "kwaliteit"statief kop etc.

Voor zover ik kan zien adviseert nikon bij het ontbreken van trillingen VR uit en bij het optreden van geringe trilling VR normal aan.
Alex

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Janvis » wo dec 07 2016 4:57 pm

Mij is ook al eens verteld dat wanneer de sluitertijd ruim kort genoeg is om geen eigen bewegingsonscherpte te krijgen dat de VR ook beter uit kan omdat het ook dan tegen je kan werken.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Janvis

Regiocoördinator

Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor Etienne2 » wo dec 07 2016 5:10 pm

Anderen beweren steeds de VR aanzetten, ook bij gebruik van statief, rijstzak enz.... en dit om eventuele trillingen op te vangen die worden veroorzaakt door het klapperen van de spiegel.
Mvg.
Etienne2

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Stijn Smits » wo dec 07 2016 5:20 pm

Volgens mij maakt het in deze niet zo heel veel uit gezien je bij vogels over het algemeen een korte sluitertijd gebruikt. Gebruik je langere sluitertijden dan zou ik hem aanzetten ivm beweging van de auto.
Ik zou inderdaad ook een autodeur gebruiken ipv uit de hand.

Grt Stijn
Stijn Smits

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Nikkormaat » wo dec 07 2016 5:23 pm

Bij een bonenzak lijkt beweging van het geheel, vergelijkbaar met een statief uitgesloten, dus VR uit. Als op een raam of tegen een boom steunt, houd jij de camera nog steeds vast en bij jij in het ongunstigste geval nog steeds de bewegende factor, dus VR aan. Om er achter te komen wat het beste is, kun je na elkaar opnames maken met en zonder VR.
In ruim 40 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, F80, Panasonic DMC-FT2 naar D 750. Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is nog veel bij te leren.
Nikkormaat

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor evelakes » wo dec 07 2016 5:58 pm

Als de lichtomstandigheden dermate matig/slecht zijn en ik moet vanwege mijn ISO limiet de sluitertijden drastisch verlagen dan gebruik ik de VR/IS/OS wel als ik gebruik maak van het portier op statisch objecten (vogels)
in een burst stabiliseert die zich beter na de 2/3e shot, en krijg ik een beter eindresultaat. Je krijgt de camera nooit helemaal stil ondanks je gebruik maakt van je portier ondersteuning. En bij lage sluitertijden resulteert het
vaak in bewegings onscherpte.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
evelakes

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » do dec 08 2016 7:08 am

:) Mijn objectief de AF-S 200 – 400mm f/4G ED VR II heeft een schakelaar met Tripod of Normal. Tripod gebruik je bij sluitertijden van 1/15 tot 1 sec en als de camera op een statief staat. Normal gebruik je met een eenbeenstatief of als je zonder statief werkt.

Dat objectief heb ik natuurlijk niet. Maar m'n opmerking klopt wel. Hierboven is het ook al eens gevraagd: welk objectief?

De Nikon objectieven kennen veel verschillende VR vormen, afhankelijk van de vooruitgang in de tijd, de prijs, e.d.
Nikon heeft VR, VRII (er is ook een tweede generatie van het VR II-systeem en dit wordt gebruikt in enkele objectieven van Nikon, zoals de AF-S VR Micro -NIKKOR 105 f/2.8G IF-ED- en de AF-S VR oom NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6 IF ED. Nergens kan ik vinden wat dan het verschil is tussen generatie 1 en 2.
Nikon heeft objectieven met of zonder verschillende schakelaars:
Tripod of Normal
Normal of Active
Gebruikelijk: VR ON of OFF (en de variatie hier op is weer dat het objectief wel VR heeft, maar dat de schakelaar ontbreekt, zoals bij de generatie P(ruts)
In 2012 komt Nikon met een upgrade van het VR systeem in het AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED objectief. Volgens Nikon werkt de VR dan tot 5 stops.
Meer info: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon ... ductie.pdf
Meer over Nikon op m'n website: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon.html
Hans Braakhuis

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Johan v. V. » do dec 08 2016 10:35 am

Tja, zoals ik al verwacht had, hét antwoord is er niet. Het lastige is natuurlijk dat een bonenzak, autoportier e.d. nooit 100% stabiel is.
Zoals Nikkormaat al schreef is het beste natuurlijk om het gewoon uit te proberen. Heb ik ook gedaan, maar ... 'welke waren ook alweer met VR aan en welke met VR uit?'. :mryellow:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Johan v. V.

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Janvis » do dec 08 2016 10:44 am

In de Exif gegevens kan je zien of de VR aan of uit stond.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Janvis

Regiocoördinator

Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor Johan v. V. » do dec 08 2016 11:03 am

Ik heb er naar gezocht maar kon het niet vinden. Waar vind ik het in LR?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Johan v. V.

Clublid

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”