@Gijs: Ik heb al een statief

Ik ben heel bewust opzoek naar een 50mm variant op m'n DX camera omdat ik hem voornamelijk als portret lens bij wat slechtere lichtomstandigheden wil gaan gebruiken en dan is de 35 weer wat te kort. Op FX wordt vaak (wat ik er van gelezen heb) een 85mm gebruikt en dan komt de uitsnede van de 50mm op een Dx daar redelijk mee overeen (75mm vs 85mm) En financieel is de 1.4G niet zo'n probleem dus dan kies ik liever meteen maar de versie die ik het liefste wil om later niet het gevoel te krijgen van "had ik maar... "
@Jan: Op het gebied van houding en techniek zal ik inderdaad flink moeten investeren v.w.b. oefening en tijd want dat gaat niet helemaal goed bij mij. Ik lees soms sluitertijden waarbij mensen uit de hand fotograferen waarbij ik denk "hoe krijgen ze het voor elkaar" Als ik jou bijvoorbeeld 1/8ste hoor zeggen bij 50mm staat bij mij de oren aan mijn hoofd te klapperen. 1/125ste bij 50mm is voor mij soms nog lastig en dan kan je denk ik gerust stellen dat daar wel wat te winnen valt
Even terugkomend op je laatste zin, als ik mijn handen vooruit hou dan kan ik ze gewoon volledig stil houden zonder te trillen dus dat is het probleem niet denk ik, het is meer de algehele houding en stabiliteit die denk ik niet goed is. Misschien maar eens iemand zoeken die erg goed is in het fotograferen uit de hand en daar eens wat mee gaan oefenen