50mm prime met beeldstabilisatie.

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Janvis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

50mm prime met beeldstabilisatie.

Bericht door Janvis » zo dec 11 2016 2:55 pm

Hallo allemaal, ben ik weer. Als jullie gek worden van al m'n vragen dan zeggen jullie het maar... Ik weet alleen nog niet of ik dan ook ga stoppen met vragen stellen :D

Ik zit me wat te verdiepen in de 50mm prime lenzen van de diverse fabrikanten en uitvoeringen. Wat me opvalt is dat ik eigenlijk niet één kan vinden die beeldstabilisatie aan boord heeft, is daar een reden voor?? Ik heb namelijk al vaker gemerkt aan mezelf dat ik best moeite heb om onbewogen uit de hand te fotograferen (wat overigens ook heel best aan mijn eigen houding en techniek kan liggen hoor, daar moet ik nog eens goed mee aan de slag)

Maar de vraag blijft daarmee onveranderd, waarom heeft de 50mm prime geen beeldstabilisatie??
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Bericht door Marten » zo dec 11 2016 3:11 pm

Omdat beeldstabilisatie vanaf 50 mm of minder (groothoek) overbodig is, uitgaande van een 24x36 mm sensor of film.
Dit is een mening. Een ander kan daar anders over denken.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo dec 11 2016 3:15 pm

Beste JW,
re: gek worden van al m'n vragen
Neen, daar is een button Vijanden voor :shock:
re: geen VR
Waarom zou een zinnig mens dat willen, de meeste 50mm lenzen hebben een redelijke lichtsterkte, dat icm. een verhoogde ISO instelling ... :o
Alternatief: een statief en langere sluitertijd.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » zo dec 11 2016 3:29 pm

gijs sandberg schreef: Neen, daar is een button Vijanden voor :shock:
Dan hoop ik niet dat mensen me als vijand gaan bestempelen :P

"Waarom zou een zinnig mens het willen"?? Misschien is dat het verschil in ervaring en inzicht :wink: Ik ben bij m'n 17-50 blij met de beeldstabilisatie maar die gaat "maar" tot F2.8. Uiteraard win je met bijvoorbeeld een F1.4 nog weer een hele hoop licht dus na het lezen van jou reactie begrijp ik dat beeldstabilisatie dan steeds minder noodzakelijk wordt. Ach, het zijn van die dingen die me opvallen tijdens het speuren op het grote WWW en ben dan gewoon benieuwd wat de meer ervaren mensen er van vinden. Maar ik kan me eerlijk gezegd goed vinden in jou beredenering Gijs

Maar goed, ik stop dus maar met het zoeken naar een 50mm MET stabilisatie en denk dat ik me de 50mm 1.4G maar ga bestellen :D Hoewel de Sigma variant (niet de ART want die is me weer wat te duur) me ook wel wat lijkt.... En het prakkiseren begint weer :oops:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo dec 11 2016 3:40 pm

Beste JW,
re: maar ga bestellen
Ja kan natuurlijk ook kiezen voor een tweedehands 50mm ais of voor DX de 35mm 1.8 , dan houd je geld over voor een bescheiden statief :lol:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » zo dec 11 2016 3:47 pm

@Janvis

VR is een mooie techniek maar vroeger deden we dat altijd zonder. Dat geldt ook voor AF. Ik vind het geen gemis (bij mijn wat oudere objectieven) maar ik heb een paar objectieven waar dat VR-gebeuren wèl in zit. Het werkt wonderwel goed maar heeft naast voordelen ook wat nadelen en is duur.
Het is een hulpmiddel voor diegenen die (vanwege één of ander gebrek of onervarenheid) een camera niet voldoende lang stil kunnen houden. Uiteraard zijn er grenzen want niemand (met misschien hier en daar een uitzondering) kan uit de hand een scherpe foto met een lange telelens maken in combinatie met een relatief lange sluitertijd.

Het is tegenwoordig zo'n mooie tijd met digitale camera's: meteen resultaat zichtbaar!

Probeer eens met een gewone 50mm lens scherpe foto's te maken met een 1/15 seconde. Er zijn boeken over geschreven hoe je dat kan aanpakken - je bent dan feitelijk je eigen statief dus moet je een stabiele houding aannemen. En let ook goed op de ademhaling. Op het moment dat je de foto wil maken moet je dat even "uitzetten".

Ik heb vroeger veel foto's met langere sluitertijden gemaakt en 1/8 seconde bij een stevige camera met normaallens (50mm in dit geval) is in vele gevallen gewoon te doen. Probeer eens of je dat óók kan want het kost feitelijk niets... gewoon proberen die foto's uit de hand te maken en controleer of je er wat van bakt. Let op je houding... als je trilt dan weet je dat 1/8 sec voor jou niet geschikt is.
(ᵔᴥᵔ) (ᵔᴥᵔ)

Groeten, Jan

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » zo dec 11 2016 4:12 pm

@Gijs: Ik heb al een statief :P Ik ben heel bewust opzoek naar een 50mm variant op m'n DX camera omdat ik hem voornamelijk als portret lens bij wat slechtere lichtomstandigheden wil gaan gebruiken en dan is de 35 weer wat te kort. Op FX wordt vaak (wat ik er van gelezen heb) een 85mm gebruikt en dan komt de uitsnede van de 50mm op een Dx daar redelijk mee overeen (75mm vs 85mm) En financieel is de 1.4G niet zo'n probleem dus dan kies ik liever meteen maar de versie die ik het liefste wil om later niet het gevoel te krijgen van "had ik maar... "

@Jan: Op het gebied van houding en techniek zal ik inderdaad flink moeten investeren v.w.b. oefening en tijd want dat gaat niet helemaal goed bij mij. Ik lees soms sluitertijden waarbij mensen uit de hand fotograferen waarbij ik denk "hoe krijgen ze het voor elkaar" Als ik jou bijvoorbeeld 1/8ste hoor zeggen bij 50mm staat bij mij de oren aan mijn hoofd te klapperen. 1/125ste bij 50mm is voor mij soms nog lastig en dan kan je denk ik gerust stellen dat daar wel wat te winnen valt :-)

Even terugkomend op je laatste zin, als ik mijn handen vooruit hou dan kan ik ze gewoon volledig stil houden zonder te trillen dus dat is het probleem niet denk ik, het is meer de algehele houding en stabiliteit die denk ik niet goed is. Misschien maar eens iemand zoeken die erg goed is in het fotograferen uit de hand en daar eens wat mee gaan oefenen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo dec 11 2016 4:51 pm

Gelukkig kan je ook cameras kopen met Vr/IS/IBIS of hoe het ook heet in de body ingebakken, probleem opgelost, altijd vr.

En gijs sorry maar ik snap niet waarom je zo uitgesproken vind dat een zinnig mens geen vr nodig heeft bij een 50mm......je zegt het veroordelend i.t.t. tot je voorganger die het ook meldde maar gewoon onderbouwd zonder waarde oordeel. Ik vind het persoonlijk zeer prettig dat ik op mijn 25(50)mm objectief wel 5 assige ibis heb, ook al is het 1.8 kan je als het donker wordt lekker door fotograferen op lagere iso. Ik ben vast niet zinnig dan......Ik begrijp Janvis zijn vraag mede uit ervaring ermee.
Bijna leeg hier....

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo dec 11 2016 4:58 pm

Ik ben het met strangeartefact eens, ingebouwde stabilisatie in de camera zodat al je objectieven gestabiliseerd worden is een geweldige, praktisch bruikbare functie. Als je het nooit hebt gebruikt weet je niet wat je mist.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » zo dec 11 2016 5:03 pm

Maar ik heb net een nieuwe D7200 gekocht, dus een nieuwe body is geen optie ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » zo dec 11 2016 5:04 pm

Ook ik ben erg gesteld op stabilisatie, ook op de kleinere brandpuntsafstanden.
Evenals Jan Willem heb ik geen erg vaste hand en dankzij de stabilisatie kan ik in situaties met minder/weinig licht foto's maken die,
zonder de ISO te verhogen, niet zou kunnen maken.

Komt nog bij dat 24Mp op een DX sensor het werken niet direct eenvoudiger maakt v.w.b. bewegingsonscherpte.
Toen ik van de D7000 naar een D7100 overstapte vergde dat toch wel enige gewenning.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo dec 11 2016 7:03 pm

Janvis, inruilen/overstappen kan altijd nog.......(grapje hoor).

Even serieus.
Prima camera die d7200, enkel zal je dan enkel vr hebben op objectieven die dat ingebouwd hebben, ik geloof niet dat een 50mm prime met vr bestaat voor Nikon, Canon en Pentax enzo.
Bijna leeg hier....

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo dec 11 2016 10:37 pm

Tamron heeft een 45mm f/1.8 met VR, weet verder niet of het wat is.

VR is altijd lekker, ik zou het graag hebben op mijn 50mm. Als je weinig licht hebt of iets statisch wilt fotograferen met een klein diafragma dan is wat extra hulp nooit weg. Camera's zijn wel goed op hoge ISO's maar beter op lagere.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » ma dec 12 2016 12:18 am

Zoals gezegd ga ik denk ik eerst maar eens flink oefenen met mijn houding en techniek want als ik lees dat er mensen zijn de met 1/8ste uit de hand kunnen fotograferen dan gaat er bij mij iets echt niet helemaal goed. Ik heb opzich redelijk vaste handen, als ik ze voor me uit steek dan trillen ze niet ofzow en heb voor de rest ook weinig last van instabiliteit. Dus ik kan niet anders dat stellen dat ik verkeerd sta tijdens fotograferen. Ik zit trouwens wel vaak te kloten met mn bril, ik hou de camera dan losjes voor de bril zodat ik door het oculair kan kijken. Ik heb het idee dat wanneer ik de bril af zet en de camera tegen mijn hoofd duw de bewegingsonscherpte minder wel een stuk minder is.

Maar eens wat gaan struinen op internet of ik wat tips en tricks kan vinden aangande houding tijdens het fotograferen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » ma dec 12 2016 10:52 am

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”