AF Nikkor 50mm f/1.8D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
G-Maxx

AF Nikkor 50mm f/1.8D

Bericht door G-Maxx » do jun 01 2006 8:06 am

Binnenkort krijg ik de nikon D50 en ik wil meteen een goeie alround lens erbij nemen.

Ik heb onder tussen bijna alles op het forum gelezen omtrent de volgende lens:
AF Nikkor 50mm f/1.8D
Eén ding is zeker, velen vinden deze lens fantastisch dus ik ben geneigd om deze aan te schaffen.

Ik wil alleen nog weten of deze lens ook goed is voor buiten gebruik (natuur etc.)? Heeft iemand daar ook voorbeelden van?
(Ervaring met de 50mm f/1.8 zijn natuurlijk welkom!)

Adviseren jullie hierbij ook nog een filter?

Dank je, G-Maxx

Roger38

Bericht door Roger38 » do jun 01 2006 6:29 pm

Deze lens heb ik toevallig vandaag per post binnen gekregen. Heb er net binnen in de woonkamer wat foto's mee geschoten op mijn D50. Wat opvalt zijn de scherpte, lichtgevoeligheid en de mooie wazige achtergronden die je er mee kunt maken. Toplensje, zeker kopen voor dat geld. Ik ga er dit weekend eens mee naar buiten toe, lijkt me een goede lens om panorama's mee te schieten en verticale foto's. Een paar stappen voor of achteruit heb ik er graag voor over om het gemis aan in en uitzoomen te compenseren. Deze is zeer zeker vele malen beter dan de kitlens. Bovendien zegt men dat je beter leert fotograferen door middel van zo'n vast 50mm lensje.

Ik had ff moeite om erachter te komen hoe dat ding nu werkte, zie mijn eigen topic hierover :oops:

Roger38

Bericht door Roger38 » do jun 01 2006 9:12 pm

Hier 2 foto's vandaag gemaakt met de AF 50mm 1.8D
Ik heb misschien net iets teveel usm gebruikt in PS CS?

F 5.6
S 1/250
Focal 50mm
Iso 200

Afbeelding

F 8
S 1/640
Focal 50mm
Iso 200

Afbeelding

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jun 02 2006 9:07 pm

Wat is er met die platen gebeurd zeg? Het lijkt wel of er een ontzettende hoeveelheid jpg artifacts overheen zit. Nee dat zijn nou niet echt representatieve platen voor de 50 mm.

deze is ook met de 50 mm gemaakt op f8:

http://members.rott.chello.nl/eoorthuis ... -groot.jpg

Roger38

Bericht door Roger38 » za jun 03 2006 12:10 am

Ik heb ze niet goed opgeslagen denk ik, de originelen zien er beter uit gelukkig. Weet ff niet wat er is mis gegaan.

Francis

Bericht door Francis » za jun 03 2006 9:45 pm

De Nikkor 1.8 is echt een beregoed lensje voor zijn prijs, echt retescherp is ze pas vanaf 2.2 - 2.5

Dit zijn foto's gemaakt met de Nikkor 50 f/1.8 Enige bewerking is omzetting van NEF naar JPG, dus beetje verscherpt, en contrast aangepast, meer niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rytec

Bericht door rytec » ma jun 12 2006 3:37 pm

Als ik het goed begrijp dan kun je met deze lens niet inzoomen zoals met de standaardlens die bij een D50 kit geleverd wordt.
Wat is de reden dat deze dan zo populair is en waarom koopt men dan geen zoomlens met dergelijk diafragma?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jun 12 2006 3:53 pm

@rytec: lenzen met vaste brandpuntsafstanden (prime) zijn vele malen scherper dan zoomlenzen. Er is geen zoomlens met een diafragma 1:1,8 en als deze er wel is dan is deze van onbetaalbare prijs.

Deze lens is zo populair, omdat deze lens een hele goede prijs/ kwaliteit verhouding heeft. Kijk maar eens rond en ga zoeken naar lenzen met een vaste brandpuntsafstand en een diafragma van f/2,8 of groter dan is deze lens goedkoop.

Hier nog 2 voorbeelden van de 50 mm. f/1,8

1.: 1/4000 f/2,8
Afbeelding
2.: 1/180 f/1,8
Afbeelding

rytec

Bericht door rytec » ma jun 12 2006 4:16 pm

Mooie foto's !
Wat kost zo'n lens nieuw ongeveer?
Ik kan via het internet 2e hands voor €100,- zo'n lens aankopen, is dat te duur of koop je beter een nieuwe ergens?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jun 12 2006 4:29 pm

Ik weet niet wat de prijzen in België zijn, maar ik heb hem bij FOKA in Rotterdam gekocht (omdat ik heir woon) en daar was ie nieuw € 99,- dus € 100,- voor een 2e handse is een beetje duur.

rytec

Bericht door rytec » ma jun 12 2006 4:40 pm

Bestaat er een website van die FOKA? of kent u winkels in België die prijs gunstig zijn?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jun 12 2006 5:03 pm

Foka: www.foka.nl maar er staat vrij weinig op die site ik ben gewoon in de winkel geweest en daar hebben ze heel veel.

Of anders:

www.fotokonijnenberg.nl
www.kamera-express.nl
www.digitalstreet.nl

Ik weet niet wat zij hanteren qua verzendkosten in België.

Hier een prijsvergelijkingssite:

http://tweakers.net/pricewatch/cat/544
www.kelkoo.nl
www.kieskeurig.nl

Suc6 ;)

Francis

Bericht door Francis » ma jun 12 2006 5:19 pm

Konijnenberg Belgie : http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=6393

97€

mvg,

Francis

Kroko

Bericht door Kroko » ma jun 12 2006 5:22 pm

@rytec
Door cameranu.nl wordt deze voor €110,50 bij u aan de deur afgeleverd. Deze winkel is gevestigd te Urk. In fotoland België ken ik de weg niet.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jun 12 2006 8:34 pm

Kroko schreef:@rytec
Door cameranu.nl wordt deze voor €110,50 bij u aan de deur afgeleverd. Deze winkel is gevestigd te Urk. In fotoland België ken ik de weg niet.
Er zijn 2 mensen voor je waaronder ik die hem aangeven voor 97,- en 99,- euro waarom kom jij dan met een aanbieding van 110,- ?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”