Chris, je hebt op hoge iso's (en voor de onderwerpen denk ik onnodig korte sluitertijden) gefotografeerd dan neemt de kwaliteit van de kleurweergave af. Bij de foto's van Wim zie je dat hij door de betere balans van de sluitertijd en iso mooiere foto's heeft gemaakt. Desalnietteplus heb ik toch met plezier naar beide series gekeken!Highlander schreef:Het was idd flink mistig gisteren.
Kleur zou goed moeten zijn wat vind jij er vreemd aan ??
Een D4 op ISO 4500 zou in de echte wereld echt geen probleem met kleuren moeten geven, tenzij je in een lab gaat vergelijken. Die ene op 12800 kan al meer richting het randje gaan, maar sowieso mis ik bij vrijwel alle foto's van Highlander vooral de echte scherpte. Het is allemaal een beetje wollig.Skippy schreef: Chris, je hebt op hoge iso's (en voor de onderwerpen denk ik onnodig korte sluitertijden) gefotografeerd dan neemt de kwaliteit van de kleurweergave af.
Mijn camera witbalans is altijd vast, eigenlijk nooit auto. De waarde wisselt en de definitieve keuze voor WB maak ik thuis achter de monitor. Voor de juiste kleurtemperatuur heb ik een klein creditcard formaat grijskaartje in mijn portemonnee zitten. Daarmee maak ik twee foto's: eentje met de zon op de kaart en eentje met de kaart in de schaduw. Daar kan ik dan bij het nabewerken met een witbalans pipet gebruik van maken als ik neutrale kleuren wil. In mijn fotorugak zit ook een ColorChecker Passport.Highlander schreef:@Ator, ja auto wb staat altijd aan, in LR pas ik hem dan later na smaak aan, maar ik kijk ook naar het histogram dat er geen keuren uitspringen.
Ik ben wel heel benieuwt hoe jij doet / controleert of je de juiste kleurtemp te pakken hebt ??