Kleuren beeldscherm en afdrukken verschillen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Wally118
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Kleuren beeldscherm en afdrukken verschillen

Bericht door Wally118 » zo feb 26 2017 10:22 am

Ik ben er onlangs achter gekomen dat de kleuren op afdrukken significant verschillen van de kleuren op mijn beeldscherm. Op mijn beeldscherm zou ik zeggen dat de kleuren goed zijn, maar de afdrukken zijn veel te rood.
Nu gebruik ik een Spyder 5 Express voor de kalibratie van mijn scherm maar ik vermoed dat ik hier ergens iets niet goed doe. Ik probeer maandelijks de kalibratie opnieuw uit te voeren maar dat wil er soms wel eens bij inschieten wegens tijdgebrek of vergeetachtigheid ( :oops: ). Als ik de kalibratie uit voer zorg ik ervoor dat de kamer waar mijn pc in staat volledig is verduistert zodat er geen andere lichtbronnen op het scherm schijnen tijdens het kalibreren. Wellicht dat dit al niet goed is en ik wel een lichtbron aan moet hebben??.
Mijn scherm is een Samsung 223BW van een jaartje of 10 oud. Deze is sowieso aan vervanging toe maar dat probeer ik liever nog even uit te stellen.

Iemand enig idee??
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram

Alex
Clublid
Clublid

Re: Kleuren beeldscherm en afdrukken verschillen

Bericht door Alex » zo feb 26 2017 11:42 am

In de keten van bewerking tot beoordelen van de afdruk zitten meer stappen dan alleen een weergave op jouw beeldscherm.
Er is genoeg leesvoer op het forum hierover. soft proofing , afdrukcentrale en opvallend licht zijn wat aspecten waaraan je iets kan doen.
Kijk ook eens bij profotonet; je kan hier profielen downloaden die je kan gebruiken om te soft proofen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo feb 26 2017 11:56 am

Walter,
Eens met Alex, er zit meer in de keten dan het beeldscherm.
Denk aan kleurruimte, printer, inkt, papier...
re: te rood
Gaat dat ook op voor partijen die neutraal/grijs horen te zijn ?
re: volledig is ...
Sommige Spyder modellen kunnen omgevingslicht meten, probeer dat eens.
re: maandelijks de kalibratie ...
Dat is het (oude) advies, voor moderne beeldschermen is het geen doodzonde het af en toe over te slaan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo feb 26 2017 12:02 pm

Volledige verduistering is sowieso niet goed. Geen (ongewenst) direct licht op je beeldscherm is wat anders dan geheel verduisteren. Zie https://www.pumbo.nl/blog/boek-drukken/ ... kalibreren
En een 10 jaar oud beeldscherm als jouw Samsung is aan vervanging toe. Bij zo'n relatief goedkope monitor is de electronica minder standvastig dan bij duurdere merken als bijvoorbeeld Dell en Eizo.
Omdat zoiets geleidelijk gaat zie je dat niet direct zeker als je geen direct vergelijkingsmateriaal hebt. Ik heb deze Samsung ook gehad en ben inmiddels twee monitoren verder.
De vraag naar suggesties voor nieuwe monitoren komt regelmatig langs op dit forum dus als je de zoekfunctie gebruikt zul je de nodige info kunnen vinden.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo feb 26 2017 12:22 pm

Dat klopt op zich wel Skippy en ben ik ook wel met je eens, echter als het beeldscherm juist gekalibreerd is dan zou het alsnog wel de juiste kleuren moeten kunnen weergeven zou je denken. Als het scherm in eerste instantie al niet goed (verouderd of defect) was geweest, dan had ik een foutmelding bij de calibratie verwacht omdat de kleuren buiten het instelbare bereik liggen.

Ik vraag mij ook af of de TS de foto's zelf afdrukt of dit via een afdrukcentrale laat doen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » zo feb 26 2017 1:02 pm

Skippy schreef:Volledige verduistering is sowieso niet goed.
Oei, dat was mij niet bekend. Nu is mijn kamer niet volledig verduisterd, maar ik heb wel de jaloezieën gesloten om te voorkomen dat er licht van buiten - dat steeds verandert - buiten te sluiten. Ik dacht dat wanneer je dat doet tijdens het kalibreren én tijdens het bewerken, dat beter was.
Ik kon bij de link van Skippy geen uitleg vinden, maar misschien weet Skippy zelf waarom dat is?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo feb 26 2017 2:05 pm

Het hoeft helemaal niet aan je scherm te liggen, je hebt niets verteld over hoe je jouw prints maakt. De fout kan in elke stap van scherm naar print zitten. Je zou wat testbeelden kunnen downloaden en kijken of ze op je scherm teveel cyaan hebben. Je kunt wat bewerkte fotobestanden uploaden zodat wij kunnen kijken of ze er goed uitzien.

De Spyder5Express doet helemaal niets met omgevingslicht dus dat maakt niet uit.

Een slechte monitor wordt na kalibratie zeker geen perfect goede monitor, hij zal zo goed mogelijk worden binnen de grenzen van de aanpassingen die het beeldschermprofiel kan maken maar het resultaat kan nog steeds heel slecht zijn. Een monitor heeft een kleurenbereik en een precisie en die worden niet groter door kalibreren. Ik gebruik zelf X-Rite maar die geeft geen foutmelding als het niet perfect is. Je weet pas of het goed is als je na kalibratie een analyse maakt van je scherm en dat kunnen alleen de duurdere versies van Spyder (en X-Rite).
De kleuren van mijn beamer zijn bijvoorbeeld na kalibratie nog duidelijk anders dan die van mijn desktop monitor, een analyse laat duidelijk zien dat de kleurafwijking van de beamer veel groter is.

Als het (na analyse) wel aan je scherm blijkt te liggen dan zou je kunnen kijken of de kleuren op een lagere brightness beter worden, het is meestal de backlight (de lamp achter de pixels) die achteruit gaat. Ik denk wel dat je jezelf dan een groot plezier doet met een nieuwe goede monitor.

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » zo feb 26 2017 4:50 pm

Volgen mij heeft ATOR groot gelijk.
Als ik jou was, zou zou ik het allereerst in de printerinstellingen zoeken en niet zozeer in de monitor; zeker niet als je de kleuren op het scherm ok vindt.

- zijn de kleuren bij het printen altijd slecht geweest, of is dat iets van de laatste tijd?
- vanuit welk programma print je?
- welke printer gebruik je?
- wat voor papier gebruik je?
- heb je het goede printerprofiel voor jouw printer én voor het papier dat je gebruikt?
Groet,
Bert

Wally118
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Wally118 » zo feb 26 2017 6:46 pm

Excuus, vergeten te vermelden dat ik de foto's niet zelf print, deze laat ik afdrukken bij vakcolor. Ik heb zelf een zwart-wit printertje van nog geen €50,- :shifty: Een medecursist laat de foto's ook bij vakcolor afdrukken en daar zijn de kleuren wel goed bij, dus aan hun ligt het niet lijkt me.
Ik heb een foto naar mijn telefoon gekopieerd en deze vergeleken met het beeldscherm en ook dan zie ik dat verschil. Ik weet wel bijna zeker dat het aan mijn kleurprofiel op mijn scherm ligt maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik er tegen kan doen aangezien ik het scherm al doe kalibreren.

Maar uit jullie opmerkingen maak ik sowieso al op dat ik er toch zeer serieus over moet gaan denken om op korte termijn de monitor te gaan vervangen. Dat toch maar iets naar voren gaan schuiven dan maar... :mryellow:
@ Alex: Soft proofen... Gaan we even googlen :mryellow:
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram

D.A. Versluis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door D.A. Versluis » di mei 02 2017 3:12 pm

Beste mensen

Ik als gewezen offset drukker had met dit probleem dagelijks te maken en is niet zo een twee drie op te lossen .
Gebruik in ieder geval in je bewerking overal de zelfde kleurruimte . RGB en 300 dpi
Het scherm heeft altijd een afwijking kalibreren dus maar dan ben je er nog niet .
Ook de printer heeft een afwijking de soort inkt (pigment) ( temperatuur met het oog op de viscositeit ) de weg slag in het papier het grams gewicht dat je gebruikt Tip gebruik daarom altijd het papier en de inkt van het zelfde merk als je printer .( dat is op elkaar afgestemd door de fabriek ). Wil je verder dan moet je aan het meten (densitometer ) of nog beter een spectrum meter gebruiken . te veel om hier even uit te leggen . lees en verdiep je eigen hier in . Hoe moeilijk het is ? Kijk in de krant naar een advertentie in kleur . Leg de kranten bij elkaar en zie het verschil , dit ondanks ze allemaal het org van het zelfde reclame bureau hebben gekregen en de afwijking van de verschillende persen zo veel mogelijk opgeheven worden . gr Dirk

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”