Wat een lol met groothoek...

Janvis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Wat een lol met groothoek...

Bericht door Janvis » za mar 11 2017 10:38 am

Heb recent van een forumlid een Sigma 10-20 F4-5.6 over genomen, ben er gisteren even mee op pad geweest om er eens even lekker mee te kunnen gaan stoeien. Wat een waanzinnige beeldhoek is dat zeg op 10mm :D, maar niet alleen de beeldhoek, het perspectief is ook bijzonder. 17mm Is natuurlijk al redelijk groothoek maar 10 is echt extreem niet normaal zo veel diepte je krijgt in foto's. Had wat foto's gemaakt van onze woonkamer, toen ik de foto's zag dacht ik dat we in een villa woonden, maar toen ik om me heen keek viel toch wat tegen :lol:

Ik had vooraf niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden, normaal ben ik meer van de wat kleinere scherpte dieptes en detail foto's. Of portretten met mooie wazige achtergronden en meer van dat soort dingen. Maar als ik de foto terug kijk die ik tot nu toe met de extreem korte brandpunten heb gemaakt beleef ik er nu al meer plezier aan dan ik vooraf het verwacht... :lol:

Dit is een selectie van de plaatjes:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Wat een lol met groothoek...

Bericht door Ivan10 » za mar 11 2017 12:24 pm

Erg gaaf. Fijn dat je je ervaring en kick deelt op het forum.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 11 2017 12:59 pm

Op de laatste na vind ik eerlijk gezegd dat je hier niet echt het groothoekeffect benut. Het voordeel van een grote beeldhoek is dat je dicht op een onderwerp kan kruipen en toch veel van de omgeving kan zien. Probeer dat eens!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za mar 11 2017 1:57 pm

@ Ivan: Dankjewel voor je reactie.

@Patrick: Ik ben het ten dele met je eens, opzich kan ik wel heel goed zien dat die foto's met een een groothoek zijn genomen. N.a.v. van je reactie ben ik eens door mijn foto's gaan bladeren en ben de foto's gaan vergelijken met de foto's die ik met langere brandpunten heb genomen. Ik heb in deze foto's toch wel veel meer het gevoel van diepte, ik heb ook het gevoel dat de wolken echt over me heen komen in deze foto's en dat heb ik bij mijn andere foto's niet. Het doet op deze foto's allemaal wat uitgestrekter aan.
Maar ik ben het wel met je eens dat het effect van een groothoek lens bij cluse up objecten nog veel groter is. Zaken die dichtbij staan lijken veel groter terwijl alles wat verder weg is naar verhouding veel kleiner lijkt, dat effect heb je dan weer niet echt bij deze 2 landschap foto's.

Ik had ook nog deze foto gemaakt om dat effect te proberen en eens te kijken wat ik van dichtbij allemaal in beeld kon krijgen. Dit bankje heb ik gefotografeerd vanaf een centimeter of 60 á 70 (schat ik zo even) en toen stond ik er versteld van wat er allemaal nog in beeld kwam, zelfs de stukken landschap naast het bankje pasten er nog op. De foto opzich vind ik niet super maar zal het toch even laten zien wat ik bedoel. En verder is het gewoon nog een kwestie van heel veel proberen en kijken hoe bepaalde zaken lijken op de foto, heerlijk is dat, gewoon allerlij onzinnige zaken op de foto zetten en soms blijkt het dan in eens een veel leukere foto te zijn dan je op voorhand had verwacht :-)

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 11 2017 2:01 pm

Fotografeer het bankje eens op 10mm. Dan sta je er vlak bij. Dan zie je wat ik bedoel. Je snapt sowieso wel wat ik bedoel. 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za mar 11 2017 2:08 pm

Bankje was al op 10mm ;-) Maar had nog wel wat dichterbij kunnen gaan staan. Ik meende dat de minimale scherpstelafstand iets van 25 CM is van deze lens. Dus daar gaan we absoluut nog verder mee stoeien :-)
Laatst gewijzigd door Janvis op za mar 11 2017 2:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 11 2017 2:40 pm

Oeps... verkeerd gelezen... :roll: :mryellow:

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za mar 11 2017 2:46 pm

Geeft niks, gebeurd mij regelmatig..hahaha :P
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » za mar 11 2017 8:50 pm

leuk, ik heb dezelfde ervaring gehad
toch uiteindelijk die lens verkocht, de lol ging er net zo snel weer af

beeld met groothoek vond ik vaak onrealistisch, maar dat is een persoonlijke beleving.
Veel plezier toegewenst met je Sigma

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za mar 11 2017 9:08 pm

Ik ben ook wat voorzichtig nog hoor Peter, ik heb bewust een niet te dure tweede hands gekocht omdat ik het eerste allemaal wat wil proberen en ontdekken. Op dit moment vind ik het helemaal super maar dat kan ook het onbekende en het nieuwe zijn. Voor het geld waar ik hem voor heb gekocht raak ik hem ook wel weer kwijt dus als het me niet bevalt heb ik lol gehad zonder dat het me wat gekost heeft als ik hem weer zou verkopen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

toines
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door toines » za mar 11 2017 9:34 pm

Janvis schreef:Ik ben ook wat voorzichtig nog hoor Peter, ik heb bewust een niet te dure tweede hands gekocht omdat ik het eerste allemaal wat wil proberen en ontdekken. Op dit moment vind ik het helemaal super maar dat kan ook het onbekende en het nieuwe zijn. Voor het geld waar ik hem voor heb gekocht raak ik hem ook wel weer kwijt dus als het me niet bevalt heb ik lol gehad zonder dat het me wat gekost heeft als ik hem weer zou verkopen :-)
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb vorige week voor € 120,- zo'n zelfde objectief gekocht, nieuwstaat en met zonnekap maar man man wat geeft dat een leuk effect. Nu fotografeer ik al veel landschappen en met 10mm geeft toch weer net een andere draai aan het resultaat. Ik ben er blij mee.
Nikon D600, D300s, D50, D80, F4, F90, F801s, F601, F501, F100, Kiev 60+glaswerk, Mamiya M645 en wat Olympus en Minolta spul.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za mar 11 2017 9:40 pm

Whaaaaat 120 euro???????? dan ben ik nog duur uit dus, heb er 250 voor betaald, en kom er net achter dat de mijne niet manueel te focussen is :( Blijken twee versies te zijn van de F4-5.6 De één heeft een schakelaartje op de lens om tussen manueel en AF te kunnen schakelen maar heb dat in mijn enthousiasme nooit door gehad.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Matthijs
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za mar 11 2017 10:04 pm

Ik ben gek op dat lensje!! :D Binnenkort heb ik de 8-16 ernaast... :)
Mooie serie Jan Willem, vooral foto 3 en het bankje spreken me aan!
Zou jij je ervaringen willen delen voor wat betreft de vignetting en vervorming? Die vind ik persoonlijk behoorlijk aanwezig.
Vooral de vervorming is storend, (bijvoorbeeld) een boom links of rechts in de hoek staan soms 30/40 graden gekanteld, dat vind ik niet zo best eigenlijk...

... je zou toch ook de AF-schakelaar op je D7200 kunnen gebruiken?

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za mar 11 2017 10:20 pm

Ik ben het eens met Patrick voor wat betreft voorwerpen (laag) in de voorgrond. Je krijgt dan als het ware twee onderwerpen, zoals een steen en een zeegezicht.
Toch zijn er zijn nog andere manieren om met groothoek te experimenteren. Peter krijgt gelijk dat het dan onrealistisch wordt, maar dat hoeft n.m.m. zeker geen nadeel te zijn.
Het beroemde Piazza del Campo in Sienna valt vanaf grondniveau niet zonder flink wat vervorming in één foto te vangen. Maar met Upright in Lightroom kun je met de helft van dat magnifieke plein een eind komen.
De eerste foto (bijna onbewerkt) heb ik geschoten 18 seconden eerder dan de tweede, die ik (moeizaam) met Upright bewerkt heb.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za mar 11 2017 10:21 pm

Tot dus ver vind ik de vervorming nog best mee vallen maar zal eens extra op gaan letten. In lightroom is altijd het eerste wat ik doe de lens correctie's aan zetten en daarmee staat alles best netjes vind ik. Maar ik zal er eens op gaan letten, ben op dit moment nog veel te enthousiast om een hele objectieve mening te kunnen hebben :P

Dan de AF-schakelaar, die zou ik inderdaad uit kunnen zetten maar er zit geen focus ring op de lens dus dan kan ik helemaal niet meer focussen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”