
Vandaag, 8 mei 2017, is het precies 50 jaar geleden dat Schiphol Centrum operationeel in gebruik werd genomen. Ik was op dat moment al een heel eind gevorderd met mijn opleiding tot torenverkeersleider bij de afdeling Luchtverkeersbeveiliging van de Rijksluchtvaartdienst. Op 7 mei 1967 had ik voor het laatst dienst gedaan op de oude verkeerstoren op Schiphol Oost en was ingedeeld bij de eerste vroege diensten op 8 mei op de gloednieuwe verkeerstoren van Schiphol Centrum.
Van de verhuizing van Schiphol Oost naar de nieuwe luchthaven Schiphol Centrum is destijds door de NCRV onder leiding van Nico van Vliet een documentaire gemaakt. Deze is op 13 mei 1967 op de TV uitgezonden onder de titel "De Nacht van 7 naar 8". Enige tijd geleden heb ik die film op DVD kunnen bemachtigen bij het Centrum voor Beeld en Geluid in Hilversum. Het geeft een prachtig tijdsbeeld van die belangrijke periode in de ontwikkeling van de luchthaven. Als toen 20-jarige kom ik op de splinternieuwe verkeerstoren ook nog even kort in beeld. Sindsdien heeft de luchthaven Schiphol een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt, maar ik bewaar vooral mooie herinneringen aan de periode tussen 1965 en 1985.
Exterieur en interieur van de verkeerstoren op Schiphol Oost, die tot en met 7 mei 1967 in gebruik is geweest.


Russische Mil Mi-10 helicopter op Schiphol Oost (1966); op de achtergrond is Schiphol Centrum in aanbouw

Begin 1967 gezien vanuit een Fokker F-27 Friendship; Schiphol Centrum in aanbouw. De eerste Aviobruggen zijn reeds geplaatst

Maart 1967 - het Stationsgebouw, het Havendienstgebouw, het Rijksluchtvaartdienstgebouw en de verkeerstoren op Schiphol Centrum naderen hun voltooiing


De nieuwe vertrekhal kort na de ingebruikname


Interieur van de nieuwe verkeerstoren; op de voorgrond het paneel voor het schakelen van de baan- en taxibaanverlichting

De verkeersleiderspositie bij avond

Uitzicht over de nieuwe luchthaven

Als één van de eerste luchthavens ter wereld was de nieuwe verkeerstoren uitgerust met een grondradar, waarop alle voertuig- en vliegtuigbewegingen op de grond konden worden gevolgd. Zeker bij mist een zeer waardevol hulpmiddel

Een blik vanaf de verkeerstoren op P9, het parkeerterrein voor Schiphol personeel

Pas in februari 1968 verhuisden ook de Radarnaderingsverkeersleiding en de Algemene Luchtverkeersleiding naar het Rijksluchtvaartdienstgebouw op Schiphol Centrum.
Op de foto ondergetekende in 1974 in actie bij de naderingsverkeersleiding ("Schiphol Approach"). Deze foto is destijds ook gebruikt in de Grote Spectrum Encyclopedie.

Foto uit 1986, met op de achtergrond het gebouwencomplex van de luchtverkeersleiding met verkeerstoren

In 1991 werd de verkeerstoren op Schiphol Centrum vervangen door de huidige, hogere-, verkeerstoren. De bestaande toren wordt in stand gehouden voor gebruik als noodlocatie in geval van calamiteiten. In 1997 verhuisden de overige afdelingen van de luchtverkeersleiding, inmiddels verzelfstandigd onder de naam Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), weer naar een geheel nieuw gebouw op Schiphol Oost. Rond 1999 werd het oude gebouwencomplex gesloopt. Op deze plaats is sinds enkele weken een nieuwe, tijdelijke, vertrekhal in gebruik.
