Nikon D700 instellen helemaal vlak
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nikon D700 instellen helemaal vlak
Beste mensen,
Hoe stel ik mijn D700 in zodat hij reageert als een FE?
Bijvoorbeeld wit balans helemaal uit.
Als ik iets fotografeer dan wil ik dat wat ik zie exact en onveranderd gefotografeerd wordt.
Hartelijk dank,
Sebastiaan Kop.
Als ik iets fotografeer dan wil ik dat wat ik zie exact en onveranderd gefotografeerd wordt.
Hartelijk dank,
Sebastiaan Kop.
Met vriendelijke groet,
Sebastiaan Kop.
D700; Coolpix 8700; Coolscan LS50-ED; VueScan 9
Sebastiaan Kop.
D700; Coolpix 8700; Coolscan LS50-ED; VueScan 9
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon D700 instellen helemaal vlak
Witbalans uit gaat volgens mij niet. In RAW kun je de witbalans natuurlijk wel beïnvloeden. Maar op je display zul je altijd een instelling met witbalans zien. Overigens heeft de film in die FE natuurlijk ook een soort van witbalans, daarom waren er ook zoveel varianten in film.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
- bcvthul
- Forumlid
Ik denk dat de sensor in je camera (plus het optiek wat ervoor zit) geen vervanger is van je oog.....(heeft bij mij ook enige tijd geduurd voordat ik dit accepteerde...)
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Sebastiaan,
Ik kan de terminologie niet geheel volgen.
Voor analoge kamera's als de Nikon FE worden aparte films gemaakt voor dag- en kunstlicht.
Voor een neutrale kleurweergave zijn vele wegen, één daarvan is de witbalans op een digitale kamera.
De zgn. automatische witbalans is net als de belichtingsmeter: vaak behoorlijk goed, maar soms echt fout, vandaar de alternatieve opties (al vanaf de eerste Nikon DSLR's).
re: wat ik zie
Bedenk dat het menselijke oog geen goed meetinstrument is.
Groeten, Gijs
Ik kan de terminologie niet geheel volgen.
Voor analoge kamera's als de Nikon FE worden aparte films gemaakt voor dag- en kunstlicht.
Voor een neutrale kleurweergave zijn vele wegen, één daarvan is de witbalans op een digitale kamera.
De zgn. automatische witbalans is net als de belichtingsmeter: vaak behoorlijk goed, maar soms echt fout, vandaar de alternatieve opties (al vanaf de eerste Nikon DSLR's).
re: wat ik zie
Bedenk dat het menselijke oog geen goed meetinstrument is.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za jun 24 2017 10:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Een FE past in zekere zin ook een witbalans toe; namelijk de kleurtemperatuur waarop de kleurnegatief- of diafilm is ingesteld. Die films zijn ingesteld op daglicht/flits of kunstlicht (doorgaans 3200º of 3400º K) en bovendien zijn er verschillen in het kleurkarakter van de films (levendig, of juist afgestemd op portret en zachte kleurweergave, etc.).
In een digitale camera zou je natuurlijk ook het gedrag van een film kunnen imiteren, o.a. door het instellen van een vaste WB op bijvoorbeeld 5200º K voor daglicht en flits. Persoonlijk zie ik daar de meerwaarde echter niet zo van in.
In een digitale camera zou je natuurlijk ook het gedrag van een film kunnen imiteren, o.a. door het instellen van een vaste WB op bijvoorbeeld 5200º K voor daglicht en flits. Persoonlijk zie ik daar de meerwaarde echter niet zo van in.
Jur
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Gebruiker PB gestuurd.
Laatst gewijzigd door Robert op zo jun 25 2017 3:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast
Reden: Bericht aangepast
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- ben42
- Moderator
Ons menselijk oog is beperkt in wat het kan zien en wat het kan onderscheiden. Camera's zijn zo ontworpen dat deze voor een heel groot deel overeenkomen met het menselijk oog. Zo heeft een camera maar pixels in drie kleuren, deze dekken wel het voor ons zichtbare spectrum af, maar alles moet in die drie kleuren gepropt worden.sebastiaankop schreef: Als ik iets fotografeer dan wil ik dat wat ik zie exact en onveranderd gefotografeerd wordt.
Er is b.v. geen pixel om de kleur Oranje op te kunnen nemen. Deze functie wordt overgenomen door de kleuren die wel opgenomen kunnen worden, maar achteraf is dan nooit meer te zien of dit van 'echt oranje' afkomt of dat het afkomt van een mensel van de andere kleuren.
Bij de opname wordt dus de 'werkelijkheid' gepropt in een formaat dat goed geschikt is voor ons menselijk oog. De opname heeft dus veel minder informatie dan er beschikbaar was op het moment van de opname.
Daarnaast is het zo dat onze ogen zich automatisch aanpassen over een zeer brede range van de hoeveelheid licht, de camera zullen we per situatie moeten instellen voor de hoeveelheid licht. Ons zien past zich ook automatisch aan de kleur van het licht, als we overgaan van daglicht naar kunstlicht merken we dat 'nauwelijks'. We zijn dus niet gevoelig voor de kleurtemperatuur van het licht. In het dagelijks leven kunnen we van buiten in het velle zonlicht naar een schaduw overgaan, een ruimte binnenlopen met gloeilampen, een ruimte binnenlopen met tl buizen en nu ook led of andere verlichting. We merken dan nauwelijks op dat het witte papiertje dat we in handen hebben sterk van kleur 'veranderd'.
Er is dus niet zoiets als 'neutraal' of onveranderd fotograferen van de 'werkelijkheid'.
Bij het bekijken van de foto's, op een monitor, afgedrukt of anders, wordt en foto dan vervolgens zo gepresenteerd dat deze voor de meeste mensen weer overeenkomt met de 'werkelijkheid'. Witte papiertjes willen we graag weer zien als 'wit'. Een witte bruidsjurk willen we graag weer zien als wit. Maar afhankelijk van de verlichting op het moment van de opnamen zal dit aangepast moeten worden.
De camera is zo ontworpen dat dit voor de meeste situaties 'redelijk' gaat. Met RAW kun je dan achteraf nog meer finetunen. Maar ook voor het bekijken van een RAW foto is er altijd in interpretatie nodig van de gegevens. De monitor heeft een 'bepaalde' kleurtemperatuur en een foto op papier wordt vervolgens ook weer bekeken bij bepaalde omstandigheden. (Een foto onder kunstlicht ziet er heel anders uit dan dezelfde foto onder zonlicht, over het algemeen zien we dat verschil niet).
Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- Nikkormaat
- Clublid
Compliment voor dit heldere betoog. 

In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- mozes
- Forumlid
Gewoon in raw.sebastiaankop schreef:Beste mensen,
Hartelijk dank,
Sebastiaan Kop.
bekijk eens in fastrawviewer, de foto's zijn zo vlak als ik weet niet wat.
witballans en kleurprofiel kies je immers pas later in je bewerkings software.
truuk zit in het goed instellen van een profiel in je camera. (wat je ziet is de embbed tiff bestandje).
Zodat wat je op het scherm ziet overeenkomt met de raw foto, en dat is de boel naar links instellen, best wel een klusje

* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
-
OnlineRichard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Volgens de maker van dcraw is dat een jpeg of ppm. Uit een nef haalt dcraw een jpeg.mozes schreef:wat je ziet is de embbed tiff bestandje
Mijn ervaring is dat het jpeg basis kwaliteit is. Inderdaad met de camera instellingen.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
Ik zou de WB vastzetten op 5600 graden Kelvin en verder alle "in-camera" bewerkingen zoveel mogelijk uitzetten.
Dan zou ik een goede daglicht-diafilm laden in een FE of andere analoge Nikon en daarna proefondervindelijk bepalen welke instellingen op je D700 dat resultaat zoveel mogelijk benaderen. Uiteraard een proefopstelling maken met exact dezelfde belichting.
Ik vind de D700 een uitstekende camera, met zijn negen voorkeuzemogelijkheden om AI- en AI-s-objectieven te kunnen gebruiken. Ze zijn bij mij alle negen in gebruik: heerlijk om in M of eventueel in A te werken en gewoon met de diafragmaring en de sluitertijden je belichting te regelen.
Ook is het mogelijk met de D700 de centrumgerichte meting exact die verhouding tussen centrale cirkel en omringend matglas te geven zoals die in de klassieke Nikons bestond (voor de F2 was dat 60%/40%, voor de F3 was het 80%/20%).
Vaak werk ik zoals ik met de F2 werkte; ik heb dan ook een Katzeye-matglas dat voor mij werkt als het fantastische R-matglas voor de F2.
Overigens is, geloof ik, de D700 ook zo in te stellen dat je met latere AF-objectieven de diafragmaring aan het objectief kunt gebruiken - maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Geheel terzijde, de AI(-s) objectieven die ik in de D700 heb ingevoerd zijn de 3,5/15mm, de 2,8/28mm, de 1,4/35mm, de 4,5/28-45mm, de 1,2/50mm, de 4/105mm Micro, de 3,5/70-210mm (Vivitar...), de 4/70-210 E en de 2,8/180mm. Werkt allemaal fabuleus. Ik wilde alleen dat er iets van 20 objectieven ingevoerd konden worden... Ik gebruik ook de 4/80-200mm, de 3,5/55mm Micro, de 2/50mm, en nog veel meer. En dan is het ook een beetje jammer dat het AI-palletje op de D700 niet weggeklapt kan worden, dan kon ik ook wat pre-AI-objectieven gebruiken zoals de 1,8/85mm en de 2,8/135mm en zo verder en zo voort.
En dan nog iets: Nikon heeft altijd een solide reputatie gehad waar het ging om de gelijke kleurweergave van de objectieven. Het kan zomaar gebeuren dat een vreemdmerk-objectief een iets andere kleurweergave geeft, zeker als het om oudere objectieven gaat. Verdenk dan niet de camera-instelling...
Dan zou ik een goede daglicht-diafilm laden in een FE of andere analoge Nikon en daarna proefondervindelijk bepalen welke instellingen op je D700 dat resultaat zoveel mogelijk benaderen. Uiteraard een proefopstelling maken met exact dezelfde belichting.
Ik vind de D700 een uitstekende camera, met zijn negen voorkeuzemogelijkheden om AI- en AI-s-objectieven te kunnen gebruiken. Ze zijn bij mij alle negen in gebruik: heerlijk om in M of eventueel in A te werken en gewoon met de diafragmaring en de sluitertijden je belichting te regelen.
Ook is het mogelijk met de D700 de centrumgerichte meting exact die verhouding tussen centrale cirkel en omringend matglas te geven zoals die in de klassieke Nikons bestond (voor de F2 was dat 60%/40%, voor de F3 was het 80%/20%).
Vaak werk ik zoals ik met de F2 werkte; ik heb dan ook een Katzeye-matglas dat voor mij werkt als het fantastische R-matglas voor de F2.
Overigens is, geloof ik, de D700 ook zo in te stellen dat je met latere AF-objectieven de diafragmaring aan het objectief kunt gebruiken - maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Geheel terzijde, de AI(-s) objectieven die ik in de D700 heb ingevoerd zijn de 3,5/15mm, de 2,8/28mm, de 1,4/35mm, de 4,5/28-45mm, de 1,2/50mm, de 4/105mm Micro, de 3,5/70-210mm (Vivitar...), de 4/70-210 E en de 2,8/180mm. Werkt allemaal fabuleus. Ik wilde alleen dat er iets van 20 objectieven ingevoerd konden worden... Ik gebruik ook de 4/80-200mm, de 3,5/55mm Micro, de 2/50mm, en nog veel meer. En dan is het ook een beetje jammer dat het AI-palletje op de D700 niet weggeklapt kan worden, dan kon ik ook wat pre-AI-objectieven gebruiken zoals de 1,8/85mm en de 2,8/135mm en zo verder en zo voort.
En dan nog iets: Nikon heeft altijd een solide reputatie gehad waar het ging om de gelijke kleurweergave van de objectieven. Het kan zomaar gebeuren dat een vreemdmerk-objectief een iets andere kleurweergave geeft, zeker als het om oudere objectieven gaat. Verdenk dan niet de camera-instelling...
- mozes
- Forumlid
in window explorer preview word een klein 160x120 24nt tiff file weergegeven van 0.02mbRichard schreef:Volgens de maker van dcraw is dat een jpeg of ppm. Uit een nef haalt dcraw een jpeg.mozes schreef:wat je ziet is de embbed tiff bestandje
Mijn ervaring is dat het jpeg basis kwaliteit is. Inderdaad met de camera instellingen.

* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *