Lens voelt goed aan en is stevig gebouwd (de goedkope Firefly uitvoering van Eur 639,=), scherpstelling is soepel met een vrij grote slag. Handig is de klik op oneindig en de duidelijke schaalverdeling voor de afstand.
Scherpstellen op het matglas is moeilijk maar met hulp van de autofocus (D750) gaat het vrij goed.
(veel hoef je niet scherp te stellen, op oneindig en f=8 scherp vanaf ongeveer 1,5 meter)
De lens is wel vrij groot en zwaar, de lensdop is wat wiebelig, zit geklemd aan de vaste zonne kap.
De beeldhoek is overweldigend, ik heb een 15 mm maar dit is nog veel extremer.
Ik heb snel wat testjes gedaan betreffende vertekening, licht afval en de algemene scherpte indruk.
Niet echt wetenschappelijk maar om een eerste indruk te krijgen ( zie de twee opnamen)

Bij de grootste opening is er wat licht afval maar ik vind het nog wel meevallen gezien de extreme hoek. Vertekening is goed zichtbaar maar tonvormig en eenvoudig te corrigeren

Bij F=22 lichtafval vrijwel weg, en ook de scherpte in de hoeken aardig bij getrokken. Chromatisch aberratie bij de z/w overgang op de doos gering.
Wat je wel krijgt bij deze brandpunt afstand is een enorme vorm vertekening, vooral in de hoeken worden ruimtelijke voorwerpen opgerekt. Hier met de doos is dat nog wel acceptabel maar bv als je personen hebt dan krijgen ze een behoorlijk ei vormig hoofd.
Eerste indruk van de lens is zeer positief, zeker gezien de prijs, later wil ik hem nog vergelijken met mijn Nikon 15 mm lens.
( de Nikon koste 30 jaar geleden ca. Eur 1600,= , deze lens nu Eur 639,= )
RvK