d 200 handleiding

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
peter cottenie

d 200 handleiding

Bericht door peter cottenie » zo jun 04 2006 7:18 am

Zijn er al handboeken op de markt over de D 200 ?

Ben zeer tevreden over mijn toestel, maar er zijn ongetwijfeld nog heel wat mogelijkheden die ik niet of te weinig gebruik wegens gebrek aan kennis.
De handleiding had zeker beter gekund.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma jun 05 2006 7:35 am

Voorzover ik weet is er nog niets in het Nederlands, wel in het Engels.
Misschien is dit iets?
http://www.amazon.com/gp/product/157990 ... oding=UTF8

Of dit, binnenkort verkrijgbaar?
http://www.amazon.com/gp/product/047003 ... e&n=283155

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jun 05 2006 9:07 am

Op mijn site staan (onder de button Nikon Books) 10 verschillende boeken - dvd's over de D200.

http://home.planet.nl/~nikon.catalogus/

Hans

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma jun 05 2006 1:37 pm

Mooie site!
Heb ik het goed dat er nog geen boeken in het Nederlands zijn?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jun 06 2006 11:55 am

Er worden al heel lang geen cameraboeken meer in het Nederlands geschreven. Er worden ook heel weinig camera boeken gekocht. Ik denk niet dat er nog een Nederlandse vertaling voor een D200 camera zal komen.

Wat te doen. De handleiding is de basis. Dan neem je een boek over een onderwerp dat je leuk vindt. BV portretfotografie. In een bibliotheek liggen daar meestal wel enkele boeken over. Die ga je lezen. ALs er dan een voorbeeld wordt gegeven, zoek je in de handleiding op hoe dat met een D200 gedaan kan worden.

De meeste camera boeken zijn al klaar als de camera aangekondigd wordt. Van het persbericht worden de harde gegevens overgenomen. Daarna word van het vorige boek, bv de D100 de gegevens overgenomen, van hoe kan ik portretten maken. Knopje A wordt dan vervangen door het andere knopje op de D200, enz.

In de US kent niemand Braczko, in de US staat er dan gewoon een andere naam op.

Goed genoeg redenen waarom ik nooit meer een camera boek zal kopen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jun 06 2006 5:06 pm

Naast de goede suggestie van dhr. Braakhuis heb ik ook nog een tip.
Als het gaat om meer te weten te komen over algemene en elementaire fotografie: in tweedehands boekenwinkels, op rommelmarkten en bij kringloopwinkels liggen vaak de mooiste fotoboeken voor heel weinig geld. Boeken van Dick Boer, de bekende Time/Life serie, de Lecturama-boeken... Deze boeken worden tegenwoordig vaak weggedaan omdat men denkt dat digitale fotografie anders is dan analoge fotografie, en, dhr. Braakhuis zei het ook al: er wordt gewoon minder gelezen. Een voorbeeld: of je nou analoog of digitaal fotografeert, met je diafragma kun je de scherptediepte instellen. Dat soort dingen.
Maar wat mis je in de handleiding van je D200? Ik werk nog analoog, maar in de handleiding van mijn F90 staat toch echt alles wat ik moet weten. Je moet je alleen realiseren dat Nikon geen fotoschool is...
In het instructieboekje van een auto staat ook niets over verkeersregels! Succes, groet van E.M. de Klerk

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo jun 07 2006 12:39 am

Beste Nikon fans,

Ik ben het in grote lijnen met jullie eens, maar een boek die puur is toegelegd op de D200 daar word dan wat dieper ingegaan op het kunnen van de camera, en gaat wat verder als de handleiding, dit mede door de vele voorbeelden.
En boeken over algemene fotografie is zeker ook een aanrader, MAAR daar staan niet alle toeters en bellen beschreven van de D200, en uiteraard zijn er boeken van de D200, alleen niet in het Nederlands, en hoe makkelijk is het niet, om met zo uitgebreid boek in het Nederlands op de bank met de D200 ernaast je kennis te vergroten. Boeken over algemene of zelfs digitale fotografie kom je onderwerpen tegen die eigenlijk niet van toepassing kunnen zijn op b.v. de D200, want niet alle camera’s of merken hebben het zelfde in huis als de D200, dus tot zover ga ik mee met Marten.
Maar de opmerking dat de handleiding zeker beter had gekund, daar ben ik het niet mee eens, ik zelf heb de D70 en de handleiding is zeer duidelijk omschreven, maar kennis moet je op doen, en als de kennis zoals je zelf aangeef wat minder is, mag en kan je niet, en in dit geval Nikon niet de schuld geven.
Maar ik wens je heel veel succes toe met je D200
Laatst gewijzigd door SPIKE op do jun 22 2006 12:12 am, 2 keer totaal gewijzigd.

rytec

Bericht door rytec » wo jun 07 2006 10:42 am

Ik werk op de manier zoals Hans braakhuis het voorstelt.
Ik heb 2 boeken gekocht, één van Freeman en één van Dick Boer.
Beiden leggen haarfijn uit hoe een foto te maken, mogelijkheden, etc, etc en vooral Freeman verwijst je dan door naar je eigen toestel/handleiding.
Dat werkt goed en er kruipt een hoop tijd in maar het loont de moeite.

Bronzie

Nikon D200 Handleiding en boeken

Bericht door Bronzie » wo jun 21 2006 1:32 pm

Beste
er word zoveel over de handleiding van de Nikon D200 gesproken, voor mij is de hanleiding van de D200 te technish, wel ik zou de Nikon inporteurs een advies geven om de handleiding van de D200 te vertalen met een boek erbij dat zal het lezen stimuleren van boeken. Dat zou maar een klein bedrag meer zijn en er zouden veel problemen opgelost zijn
Ps
sorry voor de aanpassing
Laatst gewijzigd door Bronzie op wo jun 21 2006 4:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroko

Bericht door Kroko » wo jun 21 2006 3:18 pm

Het ik een begrijpt nee. Wel iemand?

Kroko

Bronzie

Bericht door Bronzie » do jun 29 2006 9:30 pm

Kroko schreef:Het ik een begrijpt nee. Wel iemand?

Kroko

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”