Ik heb de D750 nu 9 maanden, mijn zwager 3 maanden.
Lenswissels doe ik zo nu en dan (ik heb de f4 lenzen tot 200mm en een 105mm f2.

Een paar weken terug hebben we beiden geconstateerd dat de sensor van onze camera toch wel behoorlijk vervuild was. Raar. Beiden al jaren gebruikers van Nikon, en nooit eerder vervuilde sensors gehad. Toch maar terug naar de winkel, en die heeft ze opgestuurd naar Nikon. De sensors werden 'uit coulance' door Nikon gereinigd. Dat moest bij m'n zwager twee keer, want de eerste keer was de sensor bij terugkomst nog steeds vervuild. (En als je dan de opmerkingen van Nikon leest zakt je de broek helemaal af. Die suggereren gewoon dat de camera na reiniging weer vervuild is geraakt, terwijl er één foto mee is gemaakt om te kijken of de sensor schoon is)
Van Nikon en verkoper komt een verhaal dat het er nu eenmaal bijhoort. Lenzen zuigen/pompen, dus vervuiling is onvermijdelijk... Het rare is dat de sensor wel vervuilt, en de spiegel niet.
Lang verhaal, maar ik ben bang dat er gewoon een constructiefout in de (overigens fantastische) camera zit.
Vraag: herkennen anderen het gegeven van onverklaarbare vervuiling van de sensor?