ervaring 14 mm groothoek

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
klaas

ervaring 14 mm groothoek

Bericht door klaas » ma jun 05 2006 4:44 pm

Dag,
Ik gebruik op mijn F90X de Sigma zoom 15-30 mm veel en ben er redelijk tevreden over. Maar voor bepaald werk geeft dit objectief te veel vertekening. Vooral natuurlijk in de 15 mm stand.
Ik overweeg de aanschaf van de 14 mm AF van Nikon. Kan iemand me wat vertellen (liefst kwantitatieve data) over de vertekening van dit objectief? Is de 16 mm MF van Nikon een - uit oogpunt van vertekening - betere optie? Hoe zijn de overige ervaringen met dit objectief?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jun 06 2006 11:43 am

Ik gebruik er af en toe een, maar het ding is voor mij te groot en dus ook te zwaar. Het voordeel is lichtsterk en vertekeningsvrij. Dat wil zeggen, alle lijnen staan recht als je ze recht van voren fotografeerd. Met een 14 heb je 21 mm op een D camera. Ook een voordeel is dat het objectief weinig last heeft van difractie.
Een van de redenen dat ik het weinig gebruik is, dat het wel een 14 mm is. Er zijn altijd wel wijkende lijnen, en die vertekenen dus wel.
Ik zal het ding mee nemen naar de fotograficabeurs in Doesburg.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » di jun 06 2006 12:23 pm

In de colorfoto van 1-2006 staat een uitgebreide test van vele objectieven op de D70s.
Ook de Nikon 2.8/14 en Sigma 2,8/14 met veel meetgegevens.

Voor de Nikon geven ze een vertekening van 1,0% voor de Sigma 0,8%.

Voor de vignettering Nikon 1,5/0,6 f waarden (volle opening/gediafragmeerd) en voor de Sigma 1,4/0,5 f waarden

de Nikon heeft wat meer contrast is echter wel ong. 2,5x zo duur

Verder hebben ze de 2.8/18, 2.8/24, 1.4/28 en 2/35 getest.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

klaas

ervaring 14 mm groothoek

Bericht door klaas » wo jun 07 2006 7:23 pm

Dank voor jullie reactie. Klinkt dat de 14mm nikon niet echt uitblinkt vertekening. Ik heb besloten ook zelf de groothoek-objectieven die ik nu heb (een 15 mm-30 mm Sigma zoom en 20 mm AF Nikon) op een meer gedegen manier te testen. In mijn geval zullen de getallen nog wat slechter worden omdat ik met de f90x werk. Misschien moet ik ook maar naar Doesburg komen.

groet
Klaas

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 08 2006 7:40 am

Over de testen in Colorfoto ben ik nooit zo tevreden. De relatie tussen advertentie en een goede test is vaak direct zichtbaar.
Betere testen staan in (als het dan Duits moet zijn) Fomag. Of te wel Foto Magazine.

En de favorite in deze groep is Bjorn Rorslett, googelen dus.

klaas

ervaring 14 mm groothoek

Bericht door klaas » ma jun 12 2006 9:45 pm

Nogmaals de groothoek 14 mm:
Ik wil dus een 14 of 15 mm vastbrandpunt vertekeningsarme objectief aanschaffen. Ik ben nu bezig zelf een vergelijkingstest te doen mbt de vertekening (mate van tonvorming). Mijn eigen 20 mm Nikon, 28 mm nikon shiftlens en sigma zoom 15-30 mm heb ik nu getest. (De 15 mm zoom heeft teveel vertekening) Ik heb geprobeerd een 14 en/of 15 mm vast brand punt van Nikon en Sigma te huren tbv deze test.

Ik heb bij Calumet, Capi-Lux en objektief vak geinfomeerd. Geen lens van dit type in verhuur.
Iemand een adviesje?

groet
Klaas

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » ma jun 12 2006 11:48 pm

Ik heb geen oplossing, maar volg dit topic nauwgezet, omdat ook ik zoek naar een goede prime groothoek. Hoor goede ervaringen met de Tokina AT-X 18mm AF (f.3.5), die zeer degelijk is en uitstekende prestaties kent op het optische vlak. Zie http://www.fredmiranda.com/reviews/show ... =41&page=1
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

klaas

Bericht door klaas » di jun 13 2006 9:51 am

Dank je. Er zijn veel keuzes, maar 17 of 18 mm is net een beetje ""te veel"" voor mij. Misschien moet ik ook naar Doeburg komen met een toestel en proberen met zoveel mogelijk objectieven testopnames te maken, zoals al werd gesuggereerd
Ondertussen blijf ik natuurlijk zoeken.

Ik kom erop terug

Groet
Klaas

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di jun 13 2006 12:06 pm

Klaas, ik zie dat jij ook een shiftlens hebt. Is architectuur ook jouw ding?

klaas

Bericht door klaas » di jun 13 2006 4:11 pm

Ja min of meer. Zelf noem ik het meestal: fotograferen van objecten in een landschap. Oorspronkelijk was ik vooral met lege landschappen bezig. En nog steeds ben ik niet in eerste plaats geinteresseerd in het fotograferen van indrukwekkende architectuur, maar wel in bijzondere bouwsels in een bijzondere (lege) omgeving.
De shiftlens heb ik nog maar heel kort (2de hands) en nog maar heel weinig gebruikt.

groet
Klaas

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di jun 13 2006 10:27 pm

Het zijn wonderbaarlijke dingen. Ik gebruik een russisch Arsat shift objectief. Beetje kalashnikov mechanisch gesproken, maar optisch absoluut vergelijkbaar met het nikonorigineel. Heb er vele mooie platen mee geschoten die voor een deel op A4+ formaat in boeken terecht zijn gekomen.

Ik fotografeer voornamleijk oudere architectuur, vooral landschappen. Ik heb mij digitale verzameling gepubliceerd op

http://www.erfgoedfoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”