Ook voor fotografen :
vanavond op tv 'girl with a pearl earring', en morgenavond 'Barry Lyndon',
2 studies in licht en kleur. Barry Lyndon komt niet helemaal tot z'n recht op tv formaat maar toch een aanrader voor de liefhebbers van natuurlijk licht.
vrgr
licht & kleur
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Girl with a pearl earring is inderdaad een genot voor het oog en niet alleen omdat Scarlet Johansson erin meespeelt. Dit laatste help wel
Ik heb ooit de volgende anekdote gelezen; Stanley Kubrick, de regisseur van Barry Lyndon wilde bij kaarslicht filmen en had daarvoor een heel speciaal objectief nodig die naar het schijnt alleen de Nasa hem kon lenen.
De Nasa heeft dat gedaan, als tegenprestatie moest Kubrick voor de Nasa de vermeende landing op de maan op aarde filmen.
Vast niet waar
maar wel een mooi verhaal!
Over een vermeende Marslanding is later de prima film Capricorn One gemaakt. Voor meer info;
http://www.imdb.com/title/tt0077294/

Ik heb ooit de volgende anekdote gelezen; Stanley Kubrick, de regisseur van Barry Lyndon wilde bij kaarslicht filmen en had daarvoor een heel speciaal objectief nodig die naar het schijnt alleen de Nasa hem kon lenen.
De Nasa heeft dat gedaan, als tegenprestatie moest Kubrick voor de Nasa de vermeende landing op de maan op aarde filmen.
Vast niet waar

Over een vermeende Marslanding is later de prima film Capricorn One gemaakt. Voor meer info;
http://www.imdb.com/title/tt0077294/
Laatst gewijzigd door Skippy op ma dec 31 2007 5:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Dan ook even de titel weer goed : "Girl with a pearl earring".rendier schreef:Even wat duidelijker:
The girl with the pearl earring
Grt,
Aanleiding voor deze film is oa het mistige levensverhaal van Johannes Vermeer, (schilder Delft 1632-1675) een andere en zeer letterlijke bron is het door Vermeer geschilderde portret "Meisje met een tulband". Dit schilderij hangt in het Mauritshuis, Den Haag( mooi om op Nieuwjaarsdag even te bezoeken)
Portret is eigenlijk een onjuiste term want het betreft hier(wrschn)een geidealiseerde weergave van een jong meisje zonder echte individuele trekken. Een 'tronie' dus.
Scarlet vond ik een goede keuze; zij heeft ook iets nondescript in haar gezicht; 'leeg' is misschien te sterk.
Het illusoir karakter van het schilderij is onvergelijkbaar; de parel wordt met 2 verfstippen over een iets donkere ondergrond weergegeven.
Het voert te ver om op deze plaats nog uit te weiden over de lenzen fabricage in Delft en of/hoe Vermeer deze heeft gebruikt.
Als je dan toch in het museum bent kijk ook even naar 'het puttertje' van
Carel Fabritius en wordt een beetje blij van het feit dat we al dit prachtigs binnen handbereik hebben.
Over Lyndon heeft Skippy al geschreven, wel aardig dat ook hier 'lenzen' een rol speelden
vrgr
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nog maar recent kon ik van Vermeer één schilderij in het echt bewonderen.

Jan Vermeer - Schilderkonst - Kunsthistorisches Museum Wien
Eigenlijk laat Vermeer hier volgens mij zien hoe je moet schilderen. En veel van die lessen over schilderkunst gaan ook op voor fotografie.
Met dank voor de tip over de film.

Jan Vermeer - Schilderkonst - Kunsthistorisches Museum Wien
Eigenlijk laat Vermeer hier volgens mij zien hoe je moet schilderen. En veel van die lessen over schilderkunst gaan ook op voor fotografie.
Met dank voor de tip over de film.