licht & kleur

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
k.hendrik

licht & kleur

Bericht door k.hendrik » ma dec 31 2007 1:02 pm

Ook voor fotografen :
vanavond op tv 'girl with a pearl earring', en morgenavond 'Barry Lyndon',
2 studies in licht en kleur. Barry Lyndon komt niet helemaal tot z'n recht op tv formaat maar toch een aanrader voor de liefhebbers van natuurlijk licht.

vrgr

Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Aart » ma dec 31 2007 1:28 pm

Even wat duidelijker:

Op de BBC 2 31-12-2007
22:35The girl with the pearl earring
Drama De schilder Johannes Vermeer wordt geraakt door de sierlijkheid van een meisje dat in zijn huishouden werkzaam is.
Hij besluit haar te vereeuwigen op een doek.

De andere kan ik zo snel niets van vinden

Grt,

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma dec 31 2007 3:08 pm

Girl with a pearl earring is inderdaad een genot voor het oog en niet alleen omdat Scarlet Johansson erin meespeelt. Dit laatste help wel :wink:

Ik heb ooit de volgende anekdote gelezen; Stanley Kubrick, de regisseur van Barry Lyndon wilde bij kaarslicht filmen en had daarvoor een heel speciaal objectief nodig die naar het schijnt alleen de Nasa hem kon lenen.
De Nasa heeft dat gedaan, als tegenprestatie moest Kubrick voor de Nasa de vermeende landing op de maan op aarde filmen.
Vast niet waar :wink: maar wel een mooi verhaal!

Over een vermeende Marslanding is later de prima film Capricorn One gemaakt. Voor meer info;
http://www.imdb.com/title/tt0077294/
Laatst gewijzigd door Skippy op ma dec 31 2007 5:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » ma dec 31 2007 4:54 pm

rendier schreef:Even wat duidelijker:
The girl with the pearl earring
Grt,
Dan ook even de titel weer goed : "Girl with a pearl earring".
Aanleiding voor deze film is oa het mistige levensverhaal van Johannes Vermeer, (schilder Delft 1632-1675) een andere en zeer letterlijke bron is het door Vermeer geschilderde portret "Meisje met een tulband". Dit schilderij hangt in het Mauritshuis, Den Haag( mooi om op Nieuwjaarsdag even te bezoeken)
Portret is eigenlijk een onjuiste term want het betreft hier(wrschn)een geidealiseerde weergave van een jong meisje zonder echte individuele trekken. Een 'tronie' dus.
Scarlet vond ik een goede keuze; zij heeft ook iets nondescript in haar gezicht; 'leeg' is misschien te sterk.
Het illusoir karakter van het schilderij is onvergelijkbaar; de parel wordt met 2 verfstippen over een iets donkere ondergrond weergegeven.
Het voert te ver om op deze plaats nog uit te weiden over de lenzen fabricage in Delft en of/hoe Vermeer deze heeft gebruikt.
Als je dan toch in het museum bent kijk ook even naar 'het puttertje' van
Carel Fabritius en wordt een beetje blij van het feit dat we al dit prachtigs binnen handbereik hebben.
Over Lyndon heeft Skippy al geschreven, wel aardig dat ook hier 'lenzen' een rol speelden

vrgr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma dec 31 2007 5:18 pm

Nog maar recent kon ik van Vermeer één schilderij in het echt bewonderen.
Afbeelding
Jan Vermeer - Schilderkonst - Kunsthistorisches Museum Wien

Eigenlijk laat Vermeer hier volgens mij zien hoe je moet schilderen. En veel van die lessen over schilderkunst gaan ook op voor fotografie.

Met dank voor de tip over de film.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”