Via een kennis kreeg ik de tip om als beginneling eens te kijken naar een Raynox 250 DC, om met name op macro gebied mooiere foto's te maken zonder direct een dure lens te kopen.
Heeft iemand informatie, ervaring of tips hierover?
Als je insecten of kleine beestjes wilt fotograferen, dan heb je niet veel tijd. Ze vliegen weg namelijk. Dus dan is het van belang dat je belichtingsautomatiek en autofocus goed werkt.
Als je stilstaande objecten fotografeert, bloemen ofzo, dan heb je best tijd om een paar proefopnamen te maken. Dus dan is het niet zo erg als je je automatiek kwijt bent.
Bij de goedkope oplossingen zoals een omkeerring is dat het geval.
Je zou dan ook de aanschaf van een setje tussenringen kunnen overwegen. Kosten nog geen tientje op Ebay. Dan komen ze uit Hongkong.
Als voorzetlens wordt ook de Canon 500D geroemd. Ik heb er een op mijn 18-200 en die combi geeft prachtige opnames. Niet goedkoop: 114 euro bij Konijn.
Een handmatige Micro-Nikkor 55mm vind je ook tweedehands soms heel gunstig. Hoewel ik me daarmee vergist heb: een oud ding met veel speling en haperend diafragma. Miskoop.
Ik heb zojuist een serie testopnames gemaakt met verschillende mogelijkheden.
Die zal ik eens posten binnenkort.
Naast de 105mm, doe ik het ook met een 50mm/f1.4 en BR-2A.
Omdat je lens verkeerd om zit, verlies je alle informatie die normaliter van je lens komt. Immers de contactpunten van je lens, zitten aan de andere zijde.
Alles moet manueel nu, met een BR-2A. Scherpstellen... gooi eerst je diafragma open, anders zie je niks (er komt te weinig licht, door de lens binnen).