D300 fijnafstelling AF
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
D300 fijnafstelling AF
Las op FAP forum een discussie dat je op de D300 zelf een front- of backfocus kan oplossen met de AF fijnafstelling.
Evert van Stijn (Nikon Service Point) is ook actief op dat forum. Hij laat duidelijk merken het hier niet eens mee te zijn. Wil je het oplossen moet je het voor elk diafragma ook afstellen. En bij een zoom ook voor elk gebruikt brandpunt. Dit is dus niet zelf te doen. Maar hoe lossen ze dan bij Nikon een back of frontfocus op?
Ik heb het gehad met de 18-200. Mij werd uitgelegd (was nog bij Inca) dat er een 50 mm 1,4 werd gebruikt om de camera af te stellen. Dan gebruik je toch ook niet alle diafragma's en brandpunten van de 18-200 om het af te regelen? De camera wordt dus aangepast en kloppen dan de andere lenzen nog wel die je gebruikt?
Evert van Stijn (Nikon Service Point) is ook actief op dat forum. Hij laat duidelijk merken het hier niet eens mee te zijn. Wil je het oplossen moet je het voor elk diafragma ook afstellen. En bij een zoom ook voor elk gebruikt brandpunt. Dit is dus niet zelf te doen. Maar hoe lossen ze dan bij Nikon een back of frontfocus op?
Ik heb het gehad met de 18-200. Mij werd uitgelegd (was nog bij Inca) dat er een 50 mm 1,4 werd gebruikt om de camera af te stellen. Dan gebruik je toch ook niet alle diafragma's en brandpunten van de 18-200 om het af te regelen? De camera wordt dus aangepast en kloppen dan de andere lenzen nog wel die je gebruikt?
Tsja er is een verschil met mechanische aanpassing ccd sensor positionering en AF sensor positionering en je spiegelhoeken Daarnaast is er een soort van software matige aanpassing (focus offset).
Echte backfocus bij al je objectieven hetzelfde probleem moet meestal gezocht worden in een mechanische afwijking. Objectief specifieke afwijkingen zijn meestal van optische aard en dus alleen software matig te corrigeren.
Verder komt het eigenlijk alleen echt voor bij focus kritische objectieven zoals 50/1.8/1.4 85/1.4/1.8 en langere tele's(zoom's) boven 150mm
Luc.
Echte backfocus bij al je objectieven hetzelfde probleem moet meestal gezocht worden in een mechanische afwijking. Objectief specifieke afwijkingen zijn meestal van optische aard en dus alleen software matig te corrigeren.
Verder komt het eigenlijk alleen echt voor bij focus kritische objectieven zoals 50/1.8/1.4 85/1.4/1.8 en langere tele's(zoom's) boven 150mm
Luc.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Evert van Stijn geeft het antwoord. Het scherptepunt veranderd bij verschillende diafragma's. Je moet het objectief dus testen op het diafragma wat je het meest gebruikt.
hier de link. wel een heleboel of-topic berichten overslaan.
Link naar antwoord Evert
hier de link. wel een heleboel of-topic berichten overslaan.

Link naar antwoord Evert
Ik ben vandaag aan het experimenteren geweest met de AF fijnafstelling van mijn D300. Het bleek dat mijn (sigma) lenzen best een zetje konden gebruiken. Zie hier het resultaat van mijn inspanningen met mijn 28-200.

Ook mijn 70-300 kon een kleine aanpassing gebruiken. Mijn 10-20 had geen aanpasing nodig, maar de focuschart blijkt niet zo goed te werken bij groothoeklenzen.
Verder heb ik nog een wat oudere 28-105 (2.7-4) , ook een sigma, bij deze lens werkt de AF-fijnafstelling niet. Wie weet waarom niet? Als ik een waarde kies voor de fijnafstemming slaat de kamera deze niet op zoals hij dat bij mijn andere lenzen wel doet. In de exif staat deze lens met de juiste benaming, dus het is volgens mij wel een lens met CPU.
mvg,
Marco.

Ook mijn 70-300 kon een kleine aanpassing gebruiken. Mijn 10-20 had geen aanpasing nodig, maar de focuschart blijkt niet zo goed te werken bij groothoeklenzen.
Verder heb ik nog een wat oudere 28-105 (2.7-4) , ook een sigma, bij deze lens werkt de AF-fijnafstelling niet. Wie weet waarom niet? Als ik een waarde kies voor de fijnafstemming slaat de kamera deze niet op zoals hij dat bij mijn andere lenzen wel doet. In de exif staat deze lens met de juiste benaming, dus het is volgens mij wel een lens met CPU.
mvg,
Marco.
En kun je dit dan doen voor bijvoorbeeld een specifiek probleem geval, terwijl het geen invloed heeft op de andere objectieven die je gebruikt.
Of is het einde zoek zodra je voor 1 objectief aan de fijnafstelling begint te sleutelen ?
Is iets wat ik mij al afvraag, sinds ik voor het eerst over deze mogelijkheid las.
groet,
Marco
Of is het einde zoek zodra je voor 1 objectief aan de fijnafstelling begint te sleutelen ?
Is iets wat ik mij al afvraag, sinds ik voor het eerst over deze mogelijkheid las.
groet,
Marco
Laatst gewijzigd door Marco op vr mar 14 2008 11:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, zo werkt het. (voor drie van mijn vier objectieven)Marco Handgraaf schreef:En kun je dit dan doen voor bijvoorbeeld een specifieke probleem geval, terwijl het geen invloed heeft op de andere objectieven die je gebruikt.
Je kan in het menu de AF-fijnafstelling aan of uit zetten. Als je het aan zet kan je een algemene correctie instellen, dus een die geld voor al je objectieven. Je kan het ook voor 12 objectieven apart instellen, de kamera "weet" welk objectief erop zit en past de bijbehorende correctie toe.
Ik heb het probleem gevonden. Het is een "bug" in de kamera. De kamera denkt dat mijn 28-200 en mijn 28-105 dezelfde lens is. Op een of andere manier is het item in de CPU wat nikon als unieke ID gebruikt bij mijn Sigma lenzen allebei hetzelfde. Dit is vreemd want mijn andere sigma lenzen (10-20 en 70-300) zijn wel uniek. Ik heb geluk want als ik de fijnafstelling op -2 zet zijn allebei de lenzen ok. De 28-105 blijft erg soft, maar daar staat de lens om bekend en daarom gebruik ik hem alleen voor portretten waarbij ik die softness mooi vind.Yogi schreef:Verder heb ik nog een wat oudere 28-105 (2.7-4) , ook een sigma, bij deze lens werkt de AF-fijnafstelling niet. Wie weet waarom niet? Als ik een waarde kies voor de fijnafstemming slaat de kamera deze niet op zoals hij dat bij mijn andere lenzen wel doet. In de exif staat deze lens met de juiste benaming, dus het is volgens mij wel een lens met CPU.
mvg,
Marco.
Wanneer ik de 28-200 als eerste afstel dan staat de lens inderdaad als 28-200 in de lijst en als ik dan mijn 28-105 erop zet dan vind de kamera dat nog steeds de 28-200. Als ik de fijnafstelling van de 28-200 weggooi en vervolgens de 28-105 erop zet en afstel dan staat de lens als 28-105 in de lijst en als ik dan de 28-200 erop zet vind de kamera dat nog steeds de 28-105.
Ik heb inmiddels op internet meerdere berichten gelezen dat dit inderdaad een probleem van de D300 met sigma lenzen is. Anderen hadden hetzelfde probleem met een 10-20 en een 30.
De camera of de Sigma's.... ? Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Vind het wel tof dat je dit meldt en dat je ook een oplossing hebt gevonden. En nu maar fotograferen en genieten.Yogi schreef:Het is een "bug" in de kamera. Op een of andere manier is het item in de CPU wat nikon als unieke ID gebruikt bij mijn Sigma lenzen allebei hetzelfde.
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters