DVI-D

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

DVI-D

Bericht door Pancarans » ma jan 07 2008 11:50 pm

Lectorie salutem,

Mijn pc heb ik al aardig wat jaartjes, maar draait nog goed. Snelheid van NX en CS3 vallen me niet tegen en ik heb voldoende schijfruimte. Alleen dat aquarium van mij is nodig aan vervanging toe. Onlangs heb ik een 21" Iiyama CRT monitor gekregen, die weliswaar scherper is dan mijn 17" Daewoo, maar er zit kleurverloop in. Dus ik ben me aan het oriënteren op een TFT scherm. Natuurlijk zou ik graag een EIZO kopen, maar het gaat waarschijnlijk een 22" Iiyama worden.
Nu lees ik her en der dat de beeldkwaliteit met een DVI-D kabel stukken beter is. Via Google ben ikalleen wijzer geworden dat het een digitaal signaal is, wat een snellere verwerking heeft en een betere kwaliteit beeld oplevert.
Nu vraag ik mij af of dat juist is en heb ik dat echt nodig?

Als dat het geval is, dan ben ik gelijk overgeleverd aan een andere videokaart, die qua prijs beginnen zo rond de € 75,= voor een 512 MB Sapphire, met Radeon chipset.
Ik weet dat er onder jullie een paar wizzoldies :) zitten die hier veel meer verstand van hebben dan ik, vandaar dat ik jullie om raad vraag.
Ik wist eigen,lijk niet zo goed in welke topic ik dit moest ploffen, maar omdat het met fotobewerking te maken heeft, leek dit mij de beste optie. Mochten Roel of Onno een andere plek hebben, no problemo!

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » di jan 08 2008 12:14 am

Een monitor die met DVI aangesloten is levert een beter beeld dan met een VGA-kabel. Het VGA signaal is analoog en de kwaliteit is afhankelijk van kabel soort en lengte. Het DVI signaal is digitaal en heeft daar minder last van. Met name bij hogere resoluties (boven 1280x1024) is het verschil duidelijk zichtbaar.
Voor fotobewerking is DVI dus zeker een pré.

Kijk ook eens naar Samsung schermen. Deze hebben een erg goede prijs/prestatie verhouding.

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » di jan 08 2008 9:04 am

Het verschil is echt duidelijk te zien, vooral bij een niet compatibele combinatie van een grafische kaart en scherm. Dit komt doordat de grafische kaart het digitale beeldsignaal omzet naar een analoog signaal voor een vga scherm en het TFT scherm het analoge vga signaal weer terug vormt naar digitaal. Bij beide omzettingen gaat er informatie verloren waardoor de beeldkwaliteit minder wordt dan bij een digitale overdracht zoals bij DVI.

Wat verder ook belangerijk is voor fotografie is het calibreren van je scherm (zowel TFT als CRT) voor de juiste weergave van de kleuren.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 08 2008 9:17 am

In dit verband; ik heb bij mijn beeldscherm (aangesloten met een analoge VGA-kabel) last van een lichte flikkering.
Verversingsfrequentie staat reeds op 60 khz dus dat is het niet.
Links en rechts van het beeldscherm staan speakers. Zou het door de magneten hierin komen?
Oh ja, ik heb ook een DVI-kabel maar helaas momenteel niet werkzaam, ik heb de instelling om zeep geholpen :cry:
Zou het bij gebruik van de DVI weg zijn?

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di jan 08 2008 7:32 pm

Onno en dotcat hartelijk dank voor het antwoord. Dan weet ik waar ik aan toe ben. Onno ik had al naar de Samsung gekeken, maar daar vind ik die glimmende zwarte rand echt geen pannetje. Niet dat mijn huidige glasbak een toonbeeld van schoonheid is, maar ja als je gaat vernieuwen dan moet het ook smoelen nietwaar?
Overigens ontlopen de 22" van Samsung en Iiyama elkaar niet in prijs.

Luc op jouw vraag weet ik geen antwoord. Ik weet alleen dat als ik mijn CRT op 60 khz ik ook last heb van trillingen. Ongetwijfeld liggen de frequenties bij een TFT anders.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di jan 08 2008 7:41 pm

Een CRT beeldscherm is sneller en levert een zichtbaar flikkerend beeld bij verversingsfrequenties onder de 70Hz. LCD/TFT schermen zijn relatief traag en leveren een stabiel beeld bij een verversing van 60Hz. Bij een LCD/TFT beeldscherm is het niet zinvol om de kaart op een hogere verversingsfrequentie te zetten dan 60Hz.

Als een LCD/TFT beeldscherm flikkert of wanneer er bewegende 'banen' zichtbaar zijn dan zat dat meestal komen door instraling van apparaten en TL/spaar-lampen.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 08 2008 8:31 pm

onno schreef:Als een LCD/TFT beeldscherm flikkert of wanneer er bewegende 'banen' zichtbaar zijn dan zat dat meestal komen door instraling van apparaten en TL/spaar-lampen.
Bedankt Onno voor de info. Spaarlampen kan het niet zijn, sinds ik serieus fotografeer wordt door mij alleen ontspaart :oops:

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di jan 08 2008 9:11 pm

Kijk voor monitorervaringen ook op tweakers.net, daar zijn veel gebruikerservaringen te vinden.

Ik zou adviseren om het formaat scherm beperkt te houden (20" wide of zo) en te investeren in hoge resolutie en goede kleuren. Dell maakt ook goede schermen trouwens, lees daar maar.

Oh ja, en DVI natuurlijk, zeker voor een hogere resolutie zie je het verschil echt.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”