Landschap

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Landschap

Bericht door soulpic » wo jan 09 2008 3:33 pm

Afbeelding

Is het wat?

Groetjes,
Soulpic

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo jan 09 2008 6:57 pm

Nou, eerlijk gezegd; niet echt.

Contrast is veel te groot. Dat lukt zo niet. Ga nog eens op een mistige ochtend. Dan is het licht van de opkomende zon gedempt en kun je het landschap zelf iets meer licht geven. Dan is het landschap zelf ook wat doortekend.

Succes

Tammo

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » wo jan 09 2008 8:00 pm

eens met Tammo, nu te donker..
zegt te weinig deze foto
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » wo jan 09 2008 8:42 pm

Hallo

Je horizon is scheef en zit te veel in het midden. Probeer die ongeveer op een derde van de hoogte te houden.

En inderdaad is het contrast veel te groot.
Je hebt geprobeert twee dingen te gebruiken.
1 het verkeersbord
2 de ondergaande / opkomende zon.

Doe de volgende keer 1 onderwerp en de foto word dan zeker beter.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo jan 09 2008 8:42 pm

Nee sorry, kan mij ook niet bekoren. De reden is reeds gezegd.

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jan 10 2008 7:47 am

geweldig, wat een lef straalt hier van uit. Gewoon iets doen, waarvan iedereen zegt dat het zo niet kan.
De overstraling van de zon, daar gaat het hier om. Knal, wat een tegenlicht.
Jammer dat je zichtbaar geprobeerd hebt om het verkeersbord tegen te houden, zodat de fiets zichtbaar wordt.

Met knal tegenlicht zou ik ook een knal licht van de flitser geven. En even meerdere standen, waaronder slow of 2de sluitergordijn, proberen.

Polling

Bericht door Polling » do jan 10 2008 8:05 am

De idee is leuk, een tegenlichtopname waarbij je het verkeersbord wel helder in beeld wiit hebben. Maar de uitvoering is niet mooi geworden, door de nabewerking. Beter zou inderdaad zijn om in te flitsen, je houd dan donker landschap (grote afstand) met een helder verkeersbord en tegenlicht.
Succes!

mikemix

Bericht door mikemix » do jan 10 2008 8:43 am

Hans Braakhuis schreef:geweldig, wat een lef straalt hier van uit. Gewoon iets doen, waarvan iedereen zegt dat het zo niet kan.
De overstraling van de zon, daar gaat het hier om. Knal, wat een tegenlicht.
Jammer dat je zichtbaar geprobeerd hebt om het verkeersbord tegen te houden, zodat de fiets zichtbaar wordt.

Met knal tegenlicht zou ik ook een knal licht van de flitser geven. En even meerdere standen, waaronder slow of 2de sluitergordijn, proberen.
Dan snap ik zijn vraag niet: "is het wat"?

CorH

Bericht door CorH » do jan 10 2008 9:02 am

Ik denk dat het verschil tussen licht en donker te groot is voor je camera zodat je altijd zal moeten schipperen.
Met bracketing had je misschien een wat beter resultaat kunnen halen.
Je kiest ook wel een heel moeilijke situatie.
Niet opgeven en gewoon doorgaan is de enige weg te gaan.

Succes.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » do jan 10 2008 10:29 am

@ tammo:

Ik kan me nog herinneren dat deze foto gemaakt is op een mistige ochtend, onderweg naar school.

@ Mike-Nikon:

Deze foto heb ik in de automatische stand met een compactcamera (Canon Digital Ixus I Zoom) geschoten terwijl ik fietsend op de fiets zat (en 't was toen ijskoud haha)

@ Hans Braakhuis:

Inderdaad, het ging mij om de overstraling van de zon en het idee. Of de foto technisch gezien klopte, dat interesseerde me toen der tijd vrij weinig. Daarom ben ik nu ook overgestapt naar Spiegel Reflex.

Hier is de foto zonder photoshop:

Afbeelding

Misschien zien jullie nu de reden waarom ik bij dit shot wilde gaan shoppen. De kleuren zijn (mijn inziens) te dof en komen niet uit hun echte kleur. De blauwe lucht is te licht, het witte is lelijk wit en mijn tegenzon komt niet zo mooi uit in het algemeen omdat de kleuren gewoonweg te dof/licht zijn.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jan 10 2008 11:14 am

Hans Braakhuis;

Van deze reactie valt mijn pet toch wel af.

Soulpic;

Ik zie op de foto ( zonder bewerking) geen mist. Als het er was, dan heeeeel weinig.

Tammo

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » do jan 10 2008 11:33 am

Ik snap hans wel. Zie ook
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 5878#95878

Soulpic is een beginnende fotograaf, zoals hij zelf heeft aangegeven. Hij ziet iets en legt dat vast en stelt de vraag is het wat.

Volgens de regels van de kunst van foto zijn er wel 10 opmerkingen te maken waarom deze foto noiet goed zou zijn. Daarintegen heeft soulpic iets laten zien wat hij zag. Hij heeft zijn bedoeling wel duidelijk gemaakt.

Hij krijgt tevens wat tips om iets meer te proberen. Lastig als hij zo snel fietst :D Hier gaat iemand de goeie weg op.

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » do jan 10 2008 11:46 am

Soulpic,

Ik heb iets geprobeerd..

Afbeelding

Als je wilt dat ik hem eraf haal, zeg het en ik doe het

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » do jan 10 2008 2:02 pm

Je mag 'm gerust erop laten.
Ik snap je idee denk ik wel, maar het fietsenbord komt nu eigenlijk niet overeen met de andere kleuren, waardoor het een beetje goedkoop en gephotoshopt uitziet. Maar aan de andere kant heeft 't ook wel weer iets, maar wat kan ik niet beschrijven haha

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » do jan 10 2008 2:32 pm

Dat was het enige wat niet echt juist was maar dat kan je natuurlijk wel doen met het origineel wat op te krikken of in te kleuren..

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”