Maud schreef:Heel knap!! Hoe doe ik dat een stop overbelichten? Ik lees er vaak hier over maar kan het niet plaatsen..
Wat heb je nu wbt bewerking gedaan?
Het over- en onderbelichten stel je in op jouw camera. Hoe dat op jouw camera werkt weet ik niet, ik ben niet veRtrouwd met digitale Nikons (

), maar het staat in de handleiding. Vaak kun je tot enkele stops- over of onderbelichten.
Een camera is zo ingesteld dat hij van een wit of een zwart vlak een grijs vlak wil maken. Een wit vlak wordt onderbelicht om grijs te worden, door overbelichten wordt het vlak weer lichter of wit gemaakt. Een zwart vlak wordt overbelicht om grijs te worden en moet onderbelicht worden om weer zwart te worden. Daarom is het noodzakelijk om lichte tot witte onderwerpen te overbelichten. Denk aan een wit huis, sneeuwlandschap, aan het strand.
Ik heb de foto met PS aangepakt. Met "highlights/shadows" onder "image", "adjustments" kun je het verschil tussen schaduwen en lichte partijen groter of kleiner maken. Op die manier heb ik het gezicht lichter gemaakt zonder de rest ook lichter te maken. Daarna de gehele foto met curves lichter gemaakt met iets meer contrast.