Nikon 80-400 spotterlens?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Helifreack

Nikon 80-400 spotterlens?

Bericht door Helifreack » za jan 12 2008 11:25 am

He mensen, is de 80-400 een fijne lens om mee te vliegtuigspotten? zijn er voorbeelden beschikbaar? en wat is er bekend en beter aan de eventuele nieuwe 80-400 van nikon? Op pbase kon ik geen mooie vliegtuigfotos vinden. Ik hoop dat jullie mij wat voorbeelden kunne geven. Het liefst in combinatie met een D50 body. mvg kevin!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » za jan 12 2008 11:33 am

Zoek even op het forum, er is laatst een draadje geweest waarin ook deze lens ter sprake kwam.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

artto

Bericht door artto » za jan 12 2008 4:56 pm

voor de 80-400 moet je volgens mij bij George wezen.
die heeft het over 'de vogeltjes-lens'.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za jan 12 2008 5:14 pm

Kijk ook nog even in dit draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 6714#96714

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ton » za jan 12 2008 5:22 pm

Dag Kevin ,

ik heb de 80 - 400 VR en ben er zeer tevreden over ,
maar ik gebruik hem allen voor vogels en andere dieren ,
vliegtuigen spotten heb ik nog niet gedaan maar ik denk dat het heel goed te doen is , ik gebruik hem wel op een D200 , ik weet niet hoe hij ,
op een D50 werkt dan zal hij denk ik minder snel zijn ,
wat het verschil is van de oude en nieuwe versie kan ik niet ,
beoordelen die heb ik nog niet geprobeert ,
succes .
Groeten Ton .

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Re: Nikon 80-400 spotterlens?

Bericht door Leeuwarden » za jan 12 2008 5:29 pm

Helifreack schreef:Op pbase kon ik geen mooie vliegtuigfotos vinden.
Laat dat een duidelijke hint zijn :twisted:
Ik ben hier incognito...

roeree

Bericht door roeree » za jan 12 2008 5:55 pm

Nou hierbij nog een hint:

www.nedevents.nl -> luchtshow -> Heldair 2007

Allemaal gemaakt met een d50 met daarop de Nikor 80-400 vr.

Lijkt mij prima geschikt dus.

Groeten Raymond

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za jan 12 2008 6:02 pm

Allemaal redelijk trage vliegtuigen. Zelfs de straalvliegtuigen. Ik ben nog niet overtuigd :-) Let wel... Ik heb twee van die lenzen gehad. Je maakt 1 scherpe plaat en de rest is out of focus. En als je onderwerp te snel gaat is zelfs die ene scherpe al heel lastig.
Ik ben hier incognito...

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za jan 12 2008 6:07 pm

wat is traag dan ?? in km uitgedrukt ??

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za jan 12 2008 6:09 pm

Geen idee. Ik sta er niet bij met meetspullen...

Laat ik het op een andere manier uitdrukken. Het aantal gelukte platen die je met een AF-S lens hebt geschoten is vele malen hoger dan de gelukte platen met een niet AF-S lens zoals de 80-400.
Mijn score ging fenomenaal omhoog toen ik overstapte op een 70-200.
Ik ben hier incognito...

roeree

Bericht door roeree » za jan 12 2008 6:13 pm

Leeuwarden schreef:Geen idee. Ik sta er niet bij met meetspullen...

Laat ik het op een andere manier uitdrukken. Het aantal gelukte platen die je met een AF-S lens hebt geschoten is vele malen hoger dan de gelukte platen met een niet AF-S lens zoals de 80-400.
Mijn score ging fenomenaal omhoog toen ik overstapte op een 70-200.
Ja hoor het verschil tussen af en afs zal gerust te merken zijn maar ik sta met deze lens ook langs de circuits, ja ook met snelle auto's en ik maak genoeg scherpe platen (omdat je er dichter op staat als vliegtuigen moet je nog sneller focussen).

Daarbij scheelt veel of je met 400 mm schiet of 200 mm slecht vergelijk vind ik.

Dus het zal ook gerust met skills te maken hebben :-)

Groeten Raymond
Laatst gewijzigd door roeree op za jan 12 2008 6:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za jan 12 2008 6:16 pm

mm kan wel bevestigen dat de 70-200 vr snel is [ heb hem zelf ] maar de 80-400 is zeker niet slecht.
scheelt ook een beetje of je kan voor focussen !
als je met de 80-400 misfocust gaat deze soms van 80 naar pakweg 400mm en dan weer terug.
ja daar zal de lens langer over doen dan de 70-200 vr die er ook wel is naast zit.

wat ik gezien heb van ray icm met een d50...dan is de 80-400 zeker geen slechte lens voor dit soort gelegenheden.
als ze met mach 1 voorbij vliegen zal je ze waarschijnlijk missen...maar gok dat ik dat ook doe met een 70-200 vr.

er schijnt ook nog ergens een draadje te lopen van een D300 icm de 80-400 en dat het een totaal nieuwe belevenis was / is.

ik zou de TS adviseren er eens 1 te huren voor een dag !

Arend

zie net dat ray mij voor was...maar laat het maar staan ter info

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za jan 12 2008 7:35 pm

roeree schreef:
Dus het zal ook gerust met skills te maken hebben :-)

Groeten Raymond
Och, ik doe het nog niet zo lang dus dat zo zomaar kunnen. :twisted:

Het verschil tussen 400 en 200 mm is inderdaad groot. Maar aangezien ik meestal met 1.7TC schoot is het verschil slechts 60mm. Eigenlijk nog iets minder want je moet de 80-400 niet tot het uiterste bereik gebruiken.

Ik schat overigens in dat de TS wel iemand is die zijn ervaring aan het opbouwen is. In dat geval is huren een goede optie. Tip: ga niet iets fotograferen wat belangrijk voor je is. Ga eerst lekker bij de snelweg staan auto's fotograferen. Kijk hoe het bevalt en of dat goed gaat...

Oh ja auto's fotograferen... Schiet me te binnen dat ik ook bij de snelweg ben gaan staan om te kijken of ik een aantal platen achte relkaar kon schieten met 5 fps en dan ook nog scherp. Dat ging wel redelijk. Gekke is dat als je vliegtuigen gaat fotograferen het resultaat met de 80-400 opeens een stuk slechter is. Ik heb die ervaring ook met een Sigma 100-300 f4 HSM trouwens. Op de grond gaat het goed, in de lucht is het een drama. Aangezien we hier praten over een lens waar de TS specifiek vliegtuigen mee wil fotograferen zou ik zeggen van "misschien heb jij geluk".
Ik ben hier incognito...

roeree

Bericht door roeree » za jan 12 2008 7:38 pm

Ja hoor we zullen het er op houden dat jij de expert bent en ik geluk heb.

Kan ik mee leven.

Groeten Raymond

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za jan 12 2008 8:59 pm

Ik ben geen expert. En ik hou er ook niet over op omdat jij geluk hebt. Ik begrijp niet dat jij op basis van 1 airshow (trouwens, heb je je sensor al gepoetst...) kan stellen dat de 80-400 daarvoor een goede keuze is.
Ik heb je foto's bekeken en ik ben niet onder de indruk. Ik heb ook knetterscherpe platen met de 80-400 geschoten maar het is voor dit doel gewoon niet een topper. Het is niet alleen mijn mening, lees de reviews er maar op na. Dat laat helemaal niets van jouw betoog heel. Als jij met een (semi) professionele body een burst maakt met deze lens kan je de helft weggooien. Als dat criterium voor jou hoog genoeg is, so be it. Maar ik denk dat de gemiddelde spotter het hoog in het vaandel heeft om zoveel mogelijk scherpe platen te schieten. Dat gaat met deze lens maar ten dele lukken. En dat is voor een spotter niet goed genoeg.

Ik ben zelf heel benieuwd of Nikon ooit met een AF-S versie gaat komen. Dat wordt een topper. Helemaal als ze de optische kwaliteiten tussen de 300 en de 400 nog wat krikken. Ik ben ook benieuwd wat ie gaat kosten trouwens :-)

Ik sluit af met te zeggen dat de TS vroeg of deze lens geschikt is om mee te spotten. Het antwoord is "ja, dat kan" Het is echter niet aan te raden om bijna €1500,- voor deze lens uit te geven. Vroeg of laat leg je de lat hoger en wil je beter. Dat is m.i. ook de reden dat ze vrij veel gebruikt worden aangeboden. Mijn geheime tip: kijk eens naar een 300mm AF-S f4. Bruikbaar met zowel 1.4 als 1.7 TC. (ja ik weet het het is geen zoom...)
Ik ben hier incognito...

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”