Zwart wit (film) fotografie

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Benj@

Zwart wit (film) fotografie

Bericht door Benj@ » zo jan 13 2008 10:19 pm

Ik vind toch de zwart wit (film) foto's beter dan de digi foto's onbewerkt. 't kan aan mij liggen hoor (tusen m'n oren). Klopt dat de filmrolletjes verkoop langzaam stijgende is en vooral in Japan? Dit heb ik zo hier en daar eens opgevangen kan iemand dit bericht bevestiggen? Graag hoor ik er meer van.

Alvast bedankt

Grz. Benj@

Dryade

Bericht door Dryade » do feb 07 2008 10:41 pm

Nou, het filmrolletje is zeker niet uitgestorven. Ik fotografeer ook nog regelmatig analoog zelfs nog 6x6 met een oude rolleicord.

Hanfo

Bericht door Hanfo » vr feb 08 2008 11:59 am

Enige tijd geleden ging er inderdaad een gerucht dat Japanners massaal hun digi's inruilde voor analoge toestellen. Misschien moet je eens googelen op dit onderwerp.
Analoog zal volgens kritischi niet uitsterven, het wordt een niche markt en er vind een verschuiving plaats naar het zgn fijn art fotografie (kunstenaars e.d).
Dit omdat vele aan analoge fotografie eigenschappen toekennen die digitaal niet haalbaar zijn, je kunt dan denken aan bijvoorbeeld beeldkarakter.

Tegenwoordig zijn er veel film emulsies verkrijgbaar die gemaakt zijn met microfilm technologie. Met de bijbehorende chemie is de detail scherpte zo fenomenaal dat deze voorlopig nog niet ingehaald worden door digitaal, tijd zal het leren.
Voorlopig zullen veel beroeps en amateur fotografen het 6X6 formaat op film blijven gebruiken. Dit omdat middenformaat camera's digitaal nog niet te betalen zijn voor velen.

Ook zullen veel mensen waaronder ik analoog blijven fotograferen, naast digitaal, omdat het gewoon leuk is en ook om met oude analoge camera's te fotograferen.
Het nadeel van digitaal vind ik vooral dat veel toeters en bellen je vaak afleiden van waar je mee bezig bent, beeld maken. Vaak is het juist prettig om te onthaasten en te minimaliseren.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr feb 08 2008 12:11 pm

Nee, film is godzijdank nog niet dood & begraven.
Ik vind persoonlijk ook dat analoog zwart/wit verre te verkiezen is boven digitale naar zwart/wit omgezette kleurbeelden. Ik wil niet generaliseren, maar bij de fotoclub waar ik lid van ben zie ik wel het een en ander voorbijkomen...

Het aanbod wordt wel minder. Onlangs is de Hema bijvoorbeeld gestopt met analoog, en ik heb een voorraadje zwart/wit filmpjes van de Hema nu in de koelkast.

In Duitsland komen er nu wat kleine bedrijfjes die weer film maken, door gebruik te maken van de apparatuur van grote die ermee stopten. Een niche-markt, maar toch. Rollei bijvoorbeeld. Google eens in het Duits: Schwarz Weiss Filme Kleinbild.

Leuk dat er in Japan nu weer een analoge stroming opkomt. Beter ten halve gekeerd dan...

Groet, E.M. de Klerk

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » vr feb 08 2008 12:16 pm

EM
Wat adviseer je dan op het gebied van zwart wit film? Ik heb diverse films uitgeprobeerd, maar vind de resultaten wisselend. Als je Hema voorraad op is wat koop je dan?

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr feb 08 2008 12:22 pm

Hanfo schreef:Het nadeel van digitaal vind ik vooral dat veel toeters en bellen je vaak afleiden van waar je mee bezig bent, beeld maken. Vaak is het juist prettig om te onthaasten en te minimaliseren.
Helemaal mee eens, en dat doet Leica met zo'n M8 dan wel weer heel goed met de beperking tot enkele basiskeuzes in het menu.

Ik durf de stelling aan dat een groot deel zoniet meerderheid van de dslr-gebruikers (ja, ook Nikon) niet alle menukeuzes begrijpt en zelfs verkeerd gebruikt.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr feb 08 2008 12:49 pm

Die weddenschap heb je bij voorbaat gewonnen!
Ik ben op dit heel blij met een klein voorraadje Kodak Tri-X 400 in de koelkast!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 08 2008 12:52 pm

Je kunt een DSLR gewoon manual gebruiken hoor...

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 08 2008 1:14 pm

Net als met LP's, er blijft een markt voor, ware het voor een kleine doelgroep.

Toch even een vraag aan de heer de Klerk, oke nu heb je je zw/w filmpjes belicht en ontwikkeld, drukt u ze ook zelf af, of laat u dit doen?

Persoonlijk vind ik dat de kracht van zw/w negatief film zit in het feit dat je zelf de afdrukken dan maakt.

Ik ben het volledig eens met de stelling dat zw/w via digitaal anders is dan via analoog.

Ik lees zelf Het Parool en FD, in de weekend bijlages zitten regelmatig interviews die ondersteund worden door zw/w foto's al dan niet met sepia toning.
Ik zie aan die beelden dat die analoog zijn geschoten en afgedrukt, ook met de wetenschap dat deze erna digitaal worden ingescand.

Toch zal de analoge fotografie het zwaar krijgen, alleen al factor milieu zal steeds meer van zich laten spreken.
"Mooier" dan digitaal is niet langer te verdedigen in dat kader.

yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 08 2008 1:48 pm

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr feb 08 2008 2:46 pm

Er worden zelfs weer hele mooie nieuwe analoge toestellen gemaakt.
Zie op dit draadje van A90 maar eens...
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr feb 08 2008 2:58 pm

Het viel me op dat bij de mediamarkt, nog aardig wat platenspelers te koop staan. Meer als discmans (draagbare cd-spelers) Ze hadden ook nog 1 analoog toestel in een hoekje staan. Gevonden in het magazijn, zei de verkoper. Een minolta 505 si super. 35 euro zonder lens.

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » vr feb 08 2008 3:25 pm

yoyo schreef:Nostalgie
Heerlijk he

en toch

"Nostalgie is ook niet meer wat het was" - Simone Signoret.

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 08 2008 3:26 pm

"ik krijg heimwee van nostalgie"

-Mikemix-

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » vr feb 08 2008 3:29 pm

mikemix schreef:"ik krijg heimwee van nostalgie"

-Mikemix-
Deze gaan we meer inzetten, hij is geweldig!!!!!!!!!!!!!!
Je bent trouwens helemaal goed op dreef.
Ik trek wel meer flessen wijn open dit weekend en nog een whiskey ook :D

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”