F4 of F100
F4 of F100
Ik zie op marktplaats dat een F4 en een F100 elkaar niet veel ontlopen qua prijs. Ik wil een tweedehands analoge camera kopen, nu is een F100 een nieuwere camera, terwijl een F4 in zijn tijd natuurlijk het vlaggenschip was van Nikon.
Welke camera is de betere aanschaf, wat zijn de verschillen?
Advies graag, bij voorbaat dank,
Sander
Welke camera is de betere aanschaf, wat zijn de verschillen?
Advies graag, bij voorbaat dank,
Sander
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als je VR objectieven hebt dan doet de VR het niet met de F4 en als ik de handleiding goed interpreteer dan kon je met de F4 en G objectieven ook wel eens geen diafragmavoorkeuze of handmatige belichting hebben. (In elk geval niet met mijn 70-200 VR.)
Moet met de F100 wel allemaal lukken.
Moet met de F100 wel allemaal lukken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Javelin
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik dacht dat Sander vroeg om enige verschillen uit te leggen...
Enkele van de vele:
De F4 is een zware brok tegenover de F100, maar ligt perfekt in de hand.
De F100 heeft 5 autofocus velden tegenover een in de F4. De F4 houdt niet van G-objectieven, beide haten DX!
Bij de F4 kan de zoeker verwisseld worden, onder sommige omstandigheden heel praktisch, jammer overigens dat de D-reeks dit niet heeft.
De sluiter van de F4 is professioneel onverwoestbaar, maar klint niet zo.
Succes bij je keuze

Enkele van de vele:
De F100 heeft 5 autofocus velden tegenover een in de F4. De F4 houdt niet van G-objectieven, beide haten DX!
Bij de F4 kan de zoeker verwisseld worden, onder sommige omstandigheden heel praktisch, jammer overigens dat de D-reeks dit niet heeft.
Succes bij je keuze

Heel veel analoog en steeds meer digitaal.
Ik zit te denken. Koop de F4 als je non-Ai lenzen op je camera wil zetten.Javelin schreef:Ik dacht dat Sander vroeg om enige verschillen uit te leggen...![]()
Enkele van de vele:
Succes bij je keuze
De zoeker van de F4 is groter.
Ik vindt de F4 eigenlijk een soort overgangscamera. Uitgebracht in het begin van het AF tijdperk. Daarom raakte deze camera relatief snel verouderd. Geen geweldige AF, als dat niet uitmaakt, kun je misschien beter een klassiekere MF-SLR kopen. Zoals de Nikon F3.
Bedenk dat de F3 de F4 overleeft heeft. Dat geeft toch te denken

Toen de F4 uit het assortiment gehaald werd, zat de veel oudere F3 er nog jaren in.
Ga misschien voor de F3 of de F2AS

-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Sander, hier 2 links met interessante info over zowel de F4 als de F100;
http://www.kenrockwell.com/nikon/f4.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/f100intro.htm
Je krijgt hier zoals te verwachten verschillende adviezen, geeft niet iedereen heeft zijn voorkeur.
Ik hou van degelijke maar niet te massieve en zware camera's en heb dus een F100 gekozen welke prima bevalt.
Aan jou de keuze, laat het even weten wat het geworden is!
Succes, groeten,
Skippy
http://www.kenrockwell.com/nikon/f4.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/f100intro.htm
Je krijgt hier zoals te verwachten verschillende adviezen, geeft niet iedereen heeft zijn voorkeur.
Ik hou van degelijke maar niet te massieve en zware camera's en heb dus een F100 gekozen welke prima bevalt.
Aan jou de keuze, laat het even weten wat het geworden is!
Succes, groeten,
Skippy
Javelin schreef:@GDP
Perfekt onderbouwd advies!
Je wilt het advies onderbouwd hebben?
De F4 is te oud voor moderne objectieven, want dat werkt niet. Sterk veroudert AF-systeem, en noem maar op.
En bij de F100 zijn de batterijen zo leeg wanneer je gebruik maakt van VR objectieven.
Je koopt gewoon verouderde techniek. En dat is in veel mindere mate het geval bij de F5.
Het zijn prima spullen voor de vitrinekast.