Ik ben gevraagd om een familiefoto te maken. De persoon die me vroeg heb ik een aantal jaren terug ook op de foto gezet. Toen hij me vroeg heb ik direct gezegd dat ik het wel op film wil doen en in zwart wit. Want dat is wat ik doe en wat ik tof vind. En dan kan ik ook met een beter gevoel die foto maken. Ook aangegeven dat ik de U2 foto's van Corbijn als voorbeeld neem. Hij wilde namelijk ook geen standaard gezinsfoto. Lekker de lat hoog leggen zeg maar,haha! Was allemaal akkoord.
Ik heb een drietal locaties in de planning. Eentje met een 'open achtergrond' (dus geen muur) in de uiterwaarden van de Ijssel. De andere twee zijn muren, eentje een wit/gelige muur met zwarte vale vlekken die van boven naar beneden lopen. Zal het goed doen op zwart wit. De andere is een oude roestige muur van ijzerplaten.
Qua kleding heb ik gevraagd liever niet van die dikke winterjassen aan te doen. Althans niet op het moment van de foto. Van die lange stoffen jassen met mooie kraag werken naar mijn idee dan wel weer goed.
Tot zover heb ik het denk ik wel goed in m'n kop.
Waar ik wel mee zit is dat eentje van de groep na navraag bijna de twee meter aantikt met z'n lengte. Ik kan niets anders bedenken dan dat ik hem telkens achteraan moet positioneren om het een beetje in balans te houden? Of heeft iemand hier nog een tip daarvoor? Of sowieso welke tip dan ook? Vooral wat betreft de aansturing van de mensen hoor ik ze graag.
Ik ga mijn Nikon F3 gebruiken. Tri-X op 800. Ik heb een 28mm, een 35 of een 50mm tot mijn beschikking. En ook een 135 maar daar heb ik nauwelijks mee geschoten en vind ik ook geen prettig brandpunt.
Zojuist heb ik dit ook in de whatsapp groep waar iedereen in zit ook aangegeven, dus de kleding en locaties en welke kant ik op wil, nogmaals voor de duidelijkheid aangegeven.
Familiefoto
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Familiefoto
Als ik jouw verhaal zo lees, dan ben je wel iemand die goed weet waar mee bezig te zijn. Tot die categorie moet je mij beslist niet rekenen.
Maar het lijkt mij te overwegen de lange persoon zo te positioneren, dat je geen nadruk op zijn lengte legt. Of dat je hem op een stoel laat zitten met een kind op schoot, als er überhaupt ook kinderen bij betrokken zijn. Achteraan door de hurken is ook zowat. Mogelijk toch achteraan en een beetje laten leunen, of achterover, of zijwaarts, wat dwars op de overige familieleden. Wat aan de zijkant van de groep. Maakt m.i. de foto ook minder statisch.
Geen idee hoe formeel de foto moet zijn, maar ik heb afgeleerd mensen "cheese" te laten zeggen. Ik vraag ze om aan een specifieke gebeurtenis te denken. Dit afhankelijk van het soort (portret)foto dat jij en mogelijk de opdrachtgever voor ogen heeft.
In elk geval succes met de shoot en uit jouw verhaal heb ik ook wat meegepikt wat ik kan weer gebruiken. Nooit te oud om te leren.
Maar het lijkt mij te overwegen de lange persoon zo te positioneren, dat je geen nadruk op zijn lengte legt. Of dat je hem op een stoel laat zitten met een kind op schoot, als er überhaupt ook kinderen bij betrokken zijn. Achteraan door de hurken is ook zowat. Mogelijk toch achteraan en een beetje laten leunen, of achterover, of zijwaarts, wat dwars op de overige familieleden. Wat aan de zijkant van de groep. Maakt m.i. de foto ook minder statisch.
Geen idee hoe formeel de foto moet zijn, maar ik heb afgeleerd mensen "cheese" te laten zeggen. Ik vraag ze om aan een specifieke gebeurtenis te denken. Dit afhankelijk van het soort (portret)foto dat jij en mogelijk de opdrachtgever voor ogen heeft.
In elk geval succes met de shoot en uit jouw verhaal heb ik ook wat meegepikt wat ik kan weer gebruiken. Nooit te oud om te leren.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Misschien kun je de personen in diepte wat uitgeklaard plaatsen, los van elkaar, zo dat je ze ‘in beeld’ wel naast elkaar stapelt. Volgens de beschrijving is de sfeer wel ‘stoer’ en wil je mogelijke ook werken richting een scène als voor een band.
Op deze wijze kun je de verschillende personen los dirigeren qua houding, ik zou dan zeker wel vanaf statief werken en met een redelijke scherptediepte.
Op deze wijze kun je de verschillende personen los dirigeren qua houding, ik zou dan zeker wel vanaf statief werken en met een redelijke scherptediepte.
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Contacteer:
Aan de andere kant, hij hoort als lang persoon nou eenmaal bij de familie.
Ik zou ook zondermeer een paar foto's maken waarin dit tot uiting komt.
In de toekomst zullen de kijkers naar je foto misschien wel zeggen "xxx was toch die lange, waarom zie je dat niet op de foto?"
Hoe ga je de foto's afleveren, gescand van negatief, of een natte afdruk op papier?
Ik zou ook zondermeer een paar foto's maken waarin dit tot uiting komt.
In de toekomst zullen de kijkers naar je foto misschien wel zeggen "xxx was toch die lange, waarom zie je dat niet op de foto?"
Hoe ga je de foto's afleveren, gescand van negatief, of een natte afdruk op papier?
- JJG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Dank allemaal voor het meedenken.
* Krukjes laat ik thuis. Die persoon is nu eenmaal lang. En zo herkent de familie hem ook, lijkt me inderdaad goed dat in de foto te laten.
* Zo in m'n hoofd Jan24 klopt het allemaal, maar meestal op het moment zelf vergeet ik de helft.
* 35 en 50mm gaan in de tas.
* Uiteraard is er ruimte om van het plan af te wijken, maar ik vind het prettig me ergens aan vast te houden. Ik ben namelijk helemaal niet goed in mensen aansturen, laat staan vijf man die voor mijn camera staan. Maar omdat ze van te voren weten wat ik van plan ben (middels de groepsapp) valt er al wat spanning van me af.
* Zondag een bewolkte dag. Vind ik wel prettig, geen schaduwen die verkeerd vallen (want dat ontgaat me altijd daar op te letten) en wolken doen het altijd goed voor wat drama in de foto.
* Ik zal inderdaad maar op safe spelen en gewoon op 400 schieten. In de nabewerking kan er altijd nog wat bijgewerkt/toegevoegd worden.
* Een natte afdruk zou natuurlijk een erg mooie toevoeging aan het geheel zijn en eigenlijk DE mooiste. Dat zou bij een vriend ongetwijfeld mogelijk zijn. Maar in eerste instantie wordt het het gescande negatief. Maar het idee van een natte afdruk achteraf toevoegen houd ik zeker in gedachte.
* Krukjes laat ik thuis. Die persoon is nu eenmaal lang. En zo herkent de familie hem ook, lijkt me inderdaad goed dat in de foto te laten.
* Zo in m'n hoofd Jan24 klopt het allemaal, maar meestal op het moment zelf vergeet ik de helft.
* 35 en 50mm gaan in de tas.
* Uiteraard is er ruimte om van het plan af te wijken, maar ik vind het prettig me ergens aan vast te houden. Ik ben namelijk helemaal niet goed in mensen aansturen, laat staan vijf man die voor mijn camera staan. Maar omdat ze van te voren weten wat ik van plan ben (middels de groepsapp) valt er al wat spanning van me af.
* Zondag een bewolkte dag. Vind ik wel prettig, geen schaduwen die verkeerd vallen (want dat ontgaat me altijd daar op te letten) en wolken doen het altijd goed voor wat drama in de foto.
* Ik zal inderdaad maar op safe spelen en gewoon op 400 schieten. In de nabewerking kan er altijd nog wat bijgewerkt/toegevoegd worden.
* Een natte afdruk zou natuurlijk een erg mooie toevoeging aan het geheel zijn en eigenlijk DE mooiste. Dat zou bij een vriend ongetwijfeld mogelijk zijn. Maar in eerste instantie wordt het het gescande negatief. Maar het idee van een natte afdruk achteraf toevoegen houd ik zeker in gedachte.