Als ik, al kijkend door het oculair, met mijn D40 en 18-200 zoom,
komt er een flinke luchtstroom tegen mijn oog.
Ik begrijp dat de lucht binnenin de zoomlens ergens uit wil.
Hebben alle camera's daar "last" van ?
Is mij al vaker opgevallen, zeker bij "superzooms".
Denk dat er een soort veiligheidje inzit dat er geen vacuüm ontstaat in de camera wat schade toe kan brengen.
Zal zeker wel stof aantrekken maar wel stof wat makkelijk te verwijderen is met een blaaspeer want logisch gezien heeft het onderweg plekken zat om aan te kleven.
Maar zeker weten doe ik het niet hoor! Is maar een idee.
Ik denk dat de meeste objectieven een luchtstroom veroorzaken bij het scherpstellen of zoomen. Bij een vast brandpunt objectief zul je er minder last van hebben.
Met last van hebben, heb ik het niet over die luchtstroom, maar het gevolg er van: stof op de sensor.
Een aantal Nikon objectieven heeft IF, dan zul je er minder last van hebben.
Recent nog even gekeken naar de nieuwe 24-70 omdat ik in de beschrijvingen las over een andere constructie; maar helaas, het achterste element van het objectief is niet luchtdicht. Op die manier zou je een gedeeltelijke oplossing hebben. Maak het achterste element vast, zodat lucht alleen door voor en of zijkant van het objectief gaat.
Misschien is er ook een oplossing te vinden in de licht doorlatende spiegel zoals Nikon die in de F-3H gebruikt heeft. Dan kan er overal lucht komen, behalve achter de spiegel. Alhoewel, de sluiter ook weer een luchtstroom veroorzaakt en stof zal afgeven.