Oproepje Z6 en Z7 gebruikers.

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Plaats reactie
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Oproepje Z6 en Z7 gebruikers.

Bericht door ben42 » vr mei 01 2020 5:52 pm

In de draad :
Raar Patroon

Laat zien dat bij een belichting in extreme vorm er een patroon ontstaat door de "de automatische vertekenings correctie" bij een jpg foto. Niet in RAW, niet bij alle objectieven en alleen zichtbaar te maken door extreme ingrepen. Het patroon is brandpunts- en in lichte mate focusafstand afhankelijk.

Dit patroon heb je er last van ? In de praktijk niet, bij mij kwamen ze naar voren in een extreme situatie (waarbij ik een fout had gemaakt). Het patroon zelf is dus minder interessant, hoewel het mij wel nieuwsgierig maakt.

Het patroon ontstaat door zeer subtiele verschillen die ontstaan door de vertekenings correctie. Wat ik mij nu afvraag is wat kan dit patroon nog meer zichtbaar maken. Een van de kandidaten is dan, dat middels vergelijkbare techniek de AF-punten van de Z6 en Z7 (en wellicht ook de Z50) zichtbaar gemaakt kunnen worden. Dat omdat die het patroon misschien verstoren. Zeer waarschijnlijk niet, maar als ik een Z camera had gehad, had ik het in ieder geval geprobeerd.

Daarom een oproepje aan Z gebruikers die er ook nog wat tijd en energie willen instoppen.
Als je hieraan wilt meewerken geef dat even aan. Vooral als het geen resultaat op levert is het van belang dat dat ook meegedeeld wordt zodat we niet met zijn allen naar een niet bestaand fenomeen aan het zoeken zijn en met veel mensen daar tijd aan verspillen. (Geef dan aan of het patroon niet te voorschijn komt, of dat er niets zichtbaar is in het patroon).

Zelf weet ik dus niet of dit wel of niet werkt. Ik weet niet welke camera's 'het patroon' opleveren en of Z camera's hier ook onder vallen. Ook weet ik niet of de AF sensoren het probleem Uberhaupt zouden of inderdaad verstoren.

Vriendelijke groet,
Ben

Hieronder een samenstelling van foto's gemaakt met mijn 18-200 VRII lens bij verschillende brandpunten.
Zie onder het plaatje voor de werkwijze om een dergelijk patroon te krijgen.
Afbeelding

16 foto's. Allen:
De JPG uit de camera.
Met lensdop in een donkere ruimte (om ook vals licht uit te sluiten).
D7200
Nikon 18-200 VRII 3.5-5.6
f 5.0
1/8 seconde
Brandpuntsafstand staat in het hoekje van iedere foto.
Alle 16 foto's zijn volledig, maar verkleind weergegeven.

Met lightroom is de belichting zeer extreem opgeschroeft.
Exposure +5
Shadows +100
Blacks +100
Gradient in een hoekje geplaatst zodat vrijwel de gehele foto eronder valt.
Exposure 4,00
Clarity 41
Saturation 39

Lightroom reageert af en toe vreemd bij het weergeven. Het patroon (indien aanwezig) altijd wel zichtbaar, maar de weergave is niet consistent. (Soms donkerder soms lichter). De hoofdkleuren van het patroon zijn Groen (De G van RGB) en Magenta (De R en B van RGB).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Oproepje Z6 en Z7 gebruikers.

Bericht door ben42 » za mei 02 2020 10:32 pm

Niemand ?
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”