Keyki schreef:Wanneer je de foto's op de laptop uitvergroot krijg ik toch steeds het gevoel dat ze niet zo scherp zijn. (of het ligt aan mijn verwachtingspatroon)
Van mij geen adviezen over een nieuw objectief en ook geen advies of je dat wel of niet moet doen.
Wel wil ik ingaan op je "gevoel dat ze niet zo scherp zijn".
Zoals je zelf al aangeeft kan dat aan je verwachtingspatroon liggen. En omdat dat bij een nieuwe lens ook mogelijk is, lijkt het met niet onbelangrijk te zoeken waarom je het gevoel van niet scherp hebt.
Allereerst zou ik zeggen probeer een aantal zaken uit te sluiten, door wat test opnamen te maken.
B.v. van een muur uit b.v. bakstenen, waar een flink gedetailleerde structuur inzit.
Beweging, van je zelf, van het onderwerp en ook van de VR, sluit dat uit door onder goed zonnige omstandigheden een foto te maken. Op die stenen muur, zodanig dat de gedetailleerde structuur kleine schaduwtjes werpt.
Hoge sluitertijd geen beweging, VR uit, volle zon en gedetailleerde structuur zorgen dan voor voldoende contrast en je kunt deze foto op 'flinke' afstand van de muur nemen.
Het AF mechanisme, maak een foto met Live view en ook een gewone, beide keren door scherp te stellen in het midden.
Vergelijk die foto's op je Beeldscherm van je PC of liever nog op een groot beeldscherm. Zoom flink in (Pixel peeping) en zorg er voor dat de presentatie software de pixels niet 'uitsmeerd', in b.v. de gratis software FastStone Image Viewer (een aanrader), doe je dit door full screen te kijken en dan in het vakje 'Smooth' niet aan te vinden. In Lighroom zou ik in ontwikkelmodus gaan zitten, omdat deze net iets anders presenteerd dan in view modus.
Vergelijk dan de Live foto met de 'normale'. Als je de muur een beetje schuin hebt gefotografeerd, kun je ook zien waar de scherpstelling zit, deze dient natuurlijk op het scherpstelpunt (in het midden) te zitten, maar zit deze ergens anders bij de normale foto, dan zou je last kunnen hebben van Back of Front focus.
Even aannemende dat er geen grote verschillen zitten tussen de live view en normale foto genomen met hoge sluitertijd en van een contrastrijke muur. Dan hebben we beweging uitgesloten, onscherpe impressie door laag contrast uitgesloten en ook Back of Front focus uitgesloten.
Nu wat mag of kun je verwachten. Je kunt in de genomen foto's zoeken naar pixels die flink van belichting verschillen en zeer dicht bij elkaar liggen. Je zoekt dan naar de pixels waar dit effect het grootst is, dus niet zoeken naar pixels waar de overgang langzaam is, maar juist naar pixels waar die overgang groot is. Vind je pixels die tegen elkaar aan liggen en flink van belichtingsintensiteit verschillen, dan is je foto relatief scherp. Meestal zal de overgang niet van pixel naar pixel zijn, maar zullen er pixels 'tussen' de overgang liggen. Mijn ervaring is dat dit meer is bij 200 mm dan in het groothoek gebied van deze lens.
Nu wordt het lastig, heb je een 6 megapixel camera, dan kun je van de 18-200 over de volledige range eigenlijk goed scherpte overgangen verwachten, bij een 16 megapixel camera wordt het al minder, bij nog meer nog minder.
In een 200 mm gebied is het minder dan in het groothoek gebied.
Wat voorbeelden om mee te vergelijken. (D7000 18-200 VRII op 200 mm).
Detail vergroting (niet precies uit het midden), dit geeft ongeveer aan hoe scherp de foto 'kan'.

Pixels zijn hier opzettelijk groot weergegeven zodat je kunt zien dat er inderdaad wel scherp overgangen zijn, niet overal, maar kijk je naar het 'takje' midden boven, dan zie je dat ongeveer 20 pixels van boven het takje direct naast de achtergrond kleur over gaat in de kleur van het takje.
Twee keer hetzelfde deel. Screendumps vanuit Lightroom.
Linker uit Library mode die lijkt heel onscherp, rechter uit Develop mode en deze lijk veel scherper.
De onderste foto rechterdeel is niet helemaal pixel scherp, maar volgens mij ongeveer wat je mag verwachten. Het linkerdeel lijkt veel onscherper, maar is hetzelfde deel alleen anders weergegeven in Lightroom.
Op de tweede foto staan de opname omstandigheden. Flinke sluitertijd 1/1600, een diafragma dat ook relatief gunstig is f8. En op 200 mm ISO 200. Deze foto heb ik min of meer willekeurig geselecteerd uit mijn vakantie selectie door te selecteren op 200 mm vanaf 1/1000 en deze vond ik toevallig omdat daar een goed onderwerp op staat voor scherpte vergelijkingen.
Maar ook ik heb regelmatig het gevoel van niet scherp. Vooral op de zoeker van de camera, maar ga ik dan zoeken na foto's genomen in gunstige omstandigheden dan vind ik ze weer wel scherp.
Dus ik zou zeggen zoek eerst naar scherpe voorbeelden en kijk of die voldoende scherp zijn. Foto's met minder constrast, meer beweging, lagere sluitertijd, hogere ISO, minder gunstig diafragma, slechte scherpstelling kunnen dan allemaal minder scherp worden.
In het algemeen wordt gesteld dat de 18-200 VR II toen de lens uitkwam een zeer goede allrounder was. Nu met hogere pixel dichtheden en vooral kritischer public wordt de 18-200 VR II nog wel eens neergezet als een 'aardige' lens niet van topkwaliteit.
Zelf heb ik ooit een vergelijking gemaakt tussen een 50 mm en de 18-200 op 50 mm en mensen hier op het forum konden niet uitmaken welke foto met welk objectief gemaakt was. (Beiden waren niet briljant scherp toen).
Vriendelijke groet,
Ben