Objectief kopen bij D200
Objectief kopen bij D200
Ik heb 13 jaar met een Canon EOS 500 gefotografeerd, maar nu is de kogel door de kerk. Ik ga over op een digitale Nikon (D200). Hier moet ik nog een objectief bij kopen. Budget is beperkt tot 500 euro. Moet een objectief zijn waarmee ik zowel binnen als buiten (meer buiten dan binnen) aan de slag kan. Wie heeft er tips? Welk objectief raden jullie me aan?
Hou ook rekening dat die 60mm op DX 90mm wordt.Kleinhuis schreef:Ik fotografeer buiten vaak details (structuren bijvoorbeeld). Ik zou zeggen dat ik dan het meest heb aan een macro (Nikkor 60mm/2.8 wellicht?). dat objectief is mee aangeraden door iemand die zelf fotograaf is. Ik ga er echter ook binnen mee fotograferen (baby). Dus wat is wijsheid?
Wellicht een 50mm een goede optie, wordt 75mm op DX.
Beste Kleinhuis,
1 van de kenmerken van een digitale spiegelreflex als de d200 is de mogelijkheid tot het wisselen van lenzen. Omdat je zelf al 2 totaal verschillende onderwerpen aangeeft die je gaat fotograferen, zou ik ook zeker meerdere lenzen kopen.
Klik-klak geeft al 2 suggesties, en die 2 lijken me een goede start, voor een hobby fotograaf.
Hou je ook nog 9 euro over volgens de prijs van vandaag!
1 van de kenmerken van een digitale spiegelreflex als de d200 is de mogelijkheid tot het wisselen van lenzen. Omdat je zelf al 2 totaal verschillende onderwerpen aangeeft die je gaat fotograferen, zou ik ook zeker meerdere lenzen kopen.
Klik-klak geeft al 2 suggesties, en die 2 lijken me een goede start, voor een hobby fotograaf.
Hou je ook nog 9 euro over volgens de prijs van vandaag!
De Nikon 18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor is ook een goede keuze.
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=18867
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=18867
Gerrit, de door jou genoemde lens vind ik erg lichtzwak, zeker op de telestand.
M.i. geen aanrader, omdat je bij babyfotografie een snelle sluitertijd nodig zult hebben...en voortdurend flitsen is niet prettig.
Bovendien is de zoeker (nog) donkerder.
Tenslotte: boven de 400 Asa is de d200 geen hoogvlieger.
M.i. geen aanrader, omdat je bij babyfotografie een snelle sluitertijd nodig zult hebben...en voortdurend flitsen is niet prettig.
Ik denk dat de 18-70 voor het gewone werk prima is en gebruikt goedkoper dan een Tamron 17-50 en makkelijk te vinden.50 mm schreef:Gerrit, de door jou genoemde lens vind ik erg lichtzwak, zeker op de telestand.
De 50mm zou dan voor de babyfoto's prima voldoen. Wil je meer scherptediepte met een 50mm f/1.8 dan zul je toch het diafragma iets moeten dichtdraaien, dus alsnog ISO omhoog.
Misschien blijft er dan nog budget over voor een SB-600, difusser erop, kop omhoog en weg is de overlast.
Een D70s is overigens boven ISO 400 ook geen ruiswonder, maar ruis op ISO 800 is nog goed weg te werken oa. met Capture NX.
groet,
Marco
Als je toch perse een superzoom moet kopen (op alle vlakken een compromis) neem dan de nikkor 18-200 vr.Kleinhuis schreef:Dank tot dusver voor alle reacties (meer zijn altijd welkom) Intussen is mij ook een Sigma 18-200 aangeraden. Weet iemand meer over deze lens?
Ik zou zelf voor de 50 1.8 + 18-70 3.5-4.6 + SB600 gaan

- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het hangt ervan af of je veel of weinig bezwaar hebt tegen objectief-wisselen. Veel bezwaar: ga voor een Nikkor 18-200.
Als je het niet erg vindt om te wisselen en om met losse objectieven te sjouwen: 50mm 1.8 voor de baby en als je ruimte van bewegen hebt, voor de structuren. Voor het flexibele werk: Tamron 17-50 2.8.
De 60mm micro is een dijk van een lens, volgens mij ook heel geschikt voor babyportretten. Dus bij wat meet bugdet komt die erbij. Of de tamrom 90mm Macro 2.8. Wordt op een DX een 135mm, de klassieke portretlengte.
Ik heb zo'n idee dat Kleinhuis niet voor het gemak gaat. Dus dan lijkt een superzoom 18-200 geen goede optie.
Als je het niet erg vindt om te wisselen en om met losse objectieven te sjouwen: 50mm 1.8 voor de baby en als je ruimte van bewegen hebt, voor de structuren. Voor het flexibele werk: Tamron 17-50 2.8.
De 60mm micro is een dijk van een lens, volgens mij ook heel geschikt voor babyportretten. Dus bij wat meet bugdet komt die erbij. Of de tamrom 90mm Macro 2.8. Wordt op een DX een 135mm, de klassieke portretlengte.
Ik heb zo'n idee dat Kleinhuis niet voor het gemak gaat. Dus dan lijkt een superzoom 18-200 geen goede optie.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2