Nikon SP Limited Edition: paar aanvullende details

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Amadeus Gould

Nikon SP Limited Edition: paar aanvullende details

Bericht door Amadeus Gould » zo feb 13 2005 2:17 am

Afbeelding

Dag Nikon vrienden,

Dankzij Nekosan's bericht op het NHS forum enkele aanvullende details betreffende de wijze van bestellen van een Nikon SP Limited Edition (in geval u in de verleiding komen, maar er zijn ook dan wellicht redenen om het niet te doen).

Voor het bestellen is geen aanbetaling nodig, bestellen kan tot eind februari en de levering van de eerste SP LE is gepland op 18 maart 2005.

Voor het bericht op het NHS forum: klik hier

Tja ik kan alleen maar zingen Als ik toch eens rijk was...ladidadidadum...

Amadeus Gould

vanson

Bericht door vanson » ma mar 28 2005 12:16 am

Ja, ik moet mijn mening toch enigszins nuanceren.
Ik heb een paar 'oude' zwarte Sp camera's in mijn handen gehad, en een nieuwe zwarte SP te kunnen/mogen bezitten is toch erg eh aanlokkelijk.

Maar, om met het adagium van een ander NCN lid te spreken, uit praktische overwegingen is een zwarte M6 ook heel leuk... inclusief ingebouwde lichtmeter...

vanson

Bericht door vanson » wo jun 29 2005 2:15 pm

enigszins late toevoeging:

ik zat gisteren wat Japanse boeken door te bladeren en heb me igenlijk nooit geraliseerd dat Nikon wel degelijk geprobeerd heeft om een moderne meetzoeker te maken. In 1990, of ergens daar omtrent, is er een prototype van een Nikon SP-20 gemaakt ("SP", vandaar deze aanvulling) : een halfautomatische meetzoeker met naar blijkt een geheel nieuwe lensvatting (niet geheel duidelijk of het een bajonet-vatting is), in ieder geval 1 zoomlens, de SP-Nikkor 24-80mm f2.8-4, en met als leuk detail de Nikon-naam in de stijl van de oude meetzoekers.

(deze informatie is bij nader inzien ook te vinden op Hans Braakhuis' site)

dat Nikon daarna de 35Ti en 28Ti (beide met een vaste lens) heeft uitgebracht duidt wellicht op de terughoudendheid van Nikon destijds (en nog steeds) om een geheel nieuw meetzoekersysteem te maken met verwisselbare lenzen. Ik hoop nog steeds dat de recentelijke heruitgaves van de S3 en de SP gaan leiden tot inderdaad een Nieuw Meetzoeker-systeem.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”