Z6 ll Vibratiereductie kan niet geactiveerd worden

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Z6 ll Vibratiereductie kan niet geactiveerd worden

Bericht door Nikkormaat » vr jan 22 2021 5:26 pm

Ik heb sinds vanmiddag een Z6 ll en ben druk bezig met de persoonlijke instellingen.
Merkwaardig genoeg kan ik na indrukken van de informatie-knop alle functies naar wens aanpassen, behalve de vibratiereductie. Alle opties lichten bij gebruik van de navigatieknop felgeel op, maar de optie vibratiereductie blijf in dof geel weergegeven. Ik gebruik uitsluitend Nikon AF-S objectieven. Ik heb de 105mm en de 200-500mm gebruikt met VR aan en uit, maar dit heeft geen effect op de VR optie in het info-menu.
Ik heb nog firm-ware update gemaakt. Versie in de camera is C 1.02 en MA 1.10
Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Z6 ll Vibratiereductie kan niet geactiveerd worden

Bericht door Skippy » vr jan 22 2021 5:39 pm

Dit is normaal gedrag, van de camera :wink:

Uit het handboek van Thom Hogan
"If the menu is grayed out, make sure that you aren’t using a manual focus lens for which you haven’t yet entered Non- CPU lens data for. The menu item also stays grayed out if you mount a lens with VR on the FTZ Adapter (though the icon at the right will show you the state of the VR switch on the lens, e.g. Off, Normal, or Spt for Sport)."
Laatst gewijzigd door Skippy op vr jan 22 2021 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » vr jan 22 2021 5:45 pm

Ik gebruik uitsluitend AF-S objectieven. Ik heb de VR daarop zowel aan- als uitgezet, de optie voor de VR in het Info-scherm licht niet op.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 22 2021 5:51 pm

Dat klopt, omdat de camera er van uit gaat dat je de VR op het objectief aan en uit zet. Heb je ook een F-objectief zonder VR? Dan moet je de VR wel in de camera kunnen bedienen.

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr jan 22 2021 6:00 pm

Nikkormaat schreef:Ik gebruik uitsluitend AF-S objectieven. Ik heb de VR daarop zowel aan- als uitgezet, de optie voor de VR in het Info-scherm licht niet op.
Als ik mijn 70-300 AF-P gebruik, is deze optie ook grijs. Maar de tekst in grijs volgt de stand van de schakelaar op het objectief: ON en OFF dus. Je kunt beide niet los van elkaar aanpassen. Dus kies je op het objectief voor ON, dan is IBIS ook ON. En idem dito voor OFF.
Groet,
Ronald
Ik fotografeer, dus ik ben.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » vr jan 22 2021 6:13 pm

Stom van me. Ik heb mij laten leiden door het oplichten van het vakje en niet gelet op de verandering in de tekst. Ik had ook de indruk dat er een mogelijkheid bestond om de VR van het objectief en de Ibis afzonderlijk te gebruiken. Als ik het goed begrijp is het dus beiden aan of beiden uit.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 22 2021 6:19 pm

VR (op het objectief) en IBIS (In Body Image Stabilization, in de camera dus) werken samen indien de VR op het objectief op On staat.

Aanvulling uit het handboek van Thom Hogan

"Which brings us to the number one thing you need to know: if a lens in the FTZ Adapter has VR capabilities and a switch on the lens to control that, the lens switch takes precedence over the camera menus. Lenses with VR switches override whatever you’ve set in the SHOOTING menus on the camera body.
Some nuances to be aware of:
• Different lenses will have different axes of correction. A lens with VR built-in gets three axes of correction (yaw and pitch in the lens, roll in the camera body via the image sensor). A lens without VR built-in also gets three axes of correction, but they’re different (X, Y, and roll, all via the image sensor).
• VR stabilizes the viewfinder. You may not notice this if you don’t use long telephoto lenses, where small pitches, yaws, and rolls can have dramatic impact, but when VR is active, what you see in the viewfinder is a stabilized image.
• If you’re coming from a Nikon DSLR, you’re probably used to activating VR with the shutter release or AF ON button (unless you’re in Live View). But you don’t need to do this on the Z6 and Z7; as just noted VR stabilizes the viewfinder, thus it’s always active when the camera is active.
• VR is only active when the viewfinder/rear LCD are on. Further to the previous point: to preserve battery, Nikon deactivates the VR system when the camera isn’t active. However, the corollary is that VR is using power when the camera is active, and VR in some lenses can use quite a bit of power. To preserve battery life, turn VR off when you don’t need it for lenses mounted in the FTZ adapter."

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 22 2021 6:29 pm

Spul waarmee je foto's maakt...

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » vr jan 22 2021 6:43 pm

Dank je wel. :clap: Dit is een hele opluchting. De ibis was voor mij de voornaamste reden om een Z-camera te kopen. Ik schrok enorm toen ik de indruk kreeg dat ik met de Z uiteindelijk niets opgeschoten was omdat de Ibis ondanks eerdere informatie toch niet met mijn F-mount objectieven zou samen werken.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 22 2021 6:47 pm

Niet schrikken, gewoon genieten!

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr jan 22 2021 6:51 pm

Uit die tabel maak ik dan weer op dat VR en IBIS nooit samen actief zijn. Dus ze versterken elkaar niet. Aan de andere kant: Twee regelkringen tegelijkertijd aan het werk om hetzelfde effect te bereiken is volgens mij geen goede zaak.

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 22 2021 7:33 pm

Bij z mount met vr z lens lijken mij lens vr en ibis wel samen te werken, volgens de tabel. Ik snap roll, yaw en pitch maar bij 5 axis mis ik er nog 1 (x, y, z assen qua rotatie en verschuiving is 6). Maar dit gaat mss te ver voor dit draadje. En mss snap ik er te weinig van ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr jan 22 2021 7:41 pm

henkk schreef:Bij z mount met vr z lens lijken mij lens vr en ibis wel samen te werken, volgens de tabel. Ik snap roll, yaw en pitch maar bij 5 axis mis ik er nog 1 (x, y, z assen qua rotatie en verschuiving is 6). Maar dit gaat mss te ver voor dit draadje. En mss snap ik er te weinig van ...
Ben het met je eens daar waar je het hebt over Z-objectieven met VR, mijn opmerking had betrekking op de VR objectieven anders dan de Z-objectieven.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » vr jan 22 2021 9:46 pm

Ik had mijn vraag ook aan Nikon Nederland gesteld. Helaas kon men mij niet meteen antwoorden en zou ik pas volgende week een email met informatie ontvangen. Omdat ik dit weekend toch graag aan de slag wilde heb ik mijn vraag ook hier gesteld. Uiteindelijk kreeg ik on 18.00 uur toch een link naar de gevraagde informatie.
Helaas lukt het mij niet om de daar getoonde tabel in een leesbare manier in dit draadje te plaatsen.
Het klopt wat er hier is gemeld, dat de VR op het F-mount objectief bepaald of de VR en Ibis geactiveerd worden. Kortom, uitsluitend aan of uit. Bij de Z 6 en 7 werkt de Ibis bovendien uitgebreider dan bij de Z50. Alleen bij het gebruik van Z-mount objectieven FTZ zijn er meer keuzemogelijkheden beschikbaar. Over de Z 5 wordt niets vermeld.
https://www.nikonimgsupport.com/na/NSG_ ... rigin=null

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » vr jan 22 2021 9:58 pm

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”