Nikon AF-D 60mm F/2.8 Micro

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Marceld
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikon AF-D 60mm F/2.8 Micro

Bericht door Marceld » do jan 24 2008 1:16 pm

Ik overweeg om de Nikon AF-D 60mm F/2.8 Micro aan te schaffen voor met name wat macro-werk (bloempjes, bijtjes etc.) :D

Maar is dit objectief ook te gebruiken voor portretfotografie? Of is ie te scherp?

Graag jullie ervaring(en).

marx

Bericht door marx » do jan 24 2008 1:20 pm

Overweeg even verder, de 105mm of de 105mm van sigma of de 90mm van tamron zijn dan misschien de betere kandidaten.

Scherpte is prima, maar bij 60mm is de afstand 22cm vanaf de sensor, de werkafstand is dus ongeveer een centimeter of 10 a 15 voor je frontelement, bloemetjes lopen niet zo hard, dus dat lukt wel, maar bijtjes en andere beestjes zijn al snel weg.

Met de 90 a 105mm heb je net wat meer speelruimte.

andere kant, met 60mm kun je langer uit de hand fotograferen, terwijl je op een 180mm al snel een statief nodig hebt.

Maar terugkomende op je 60mm, fijne lens, focus niet echt snel, en heeft nogal eens de neiging tot hunten.
Daarom doe je meesta macro werk ook MF (heb ik ook pas onlangs geleerd :)

Portretten is ie prima, maar dat kan een 90mm ook.
Te scherp zijn mooie soften filters in PS :)

succes met je overweging!

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » do jan 24 2008 2:19 pm

Ik heb de 105 Van Sigma maar ik vind dat deze heel veel geluid maakt.
NAS Buikpijn

marx

Bericht door marx » do jan 24 2008 3:30 pm

Met AF maakt de sigma best wel veel herrie, maar voor echt macrowerk moet je toch in 90 procent van de tijd handmatig focussen, omdat dit een stuk sneller gaat, de 105 van sigma heeft ook de neiging om te hunten en is wat aan de trage kant, met de focus limiter erop wel wat sneller overigens.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jan 24 2008 4:10 pm

Uit een recent onderzoek:

De 60 AF krijgt een 9, de 105 AF krijgt een 8, de AIS 105 en 200 AF krijgen een 10, de 70-180 krijgt een 7,5. De 105 AF-S VR is net zo goed, als de oude 105 AFD.

Meer lezen: macro met Nikon, op m'n website

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » do jan 24 2008 6:22 pm

Eh, Marceld even een portretje??

Afbeelding

En ja, met de 60mm macro gemaakt..

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 31 2008 4:37 pm

Even reagerend op deze foto als aangehaald in dit topic:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight= maar ik daar alleen mag reageren als ik vragen voor pieter heb. :)

Hans braakhuis vraagt zich af hoe hij glimmende hoofden en wangen kan voorkomen en liet deze foto zien als voorbeeld.

Ik moest het gewoon kwijt en hoop dat hans dit leest en hem uit de droom help: dit portret kan onmogelijk gemaakt zijn zonder hulp van visagie en/of photoshop. Die glimmende voorhoofden/ wangen en kan je niet voorkomen met flits. Bovendien is dit een prima portret echter had hier een langere sluitertijd cq groter diafragma cq hogere iso waarde de foto nog mooier gemaakt :)

Excuses maar ik moest het gewoon kwijt.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

artto

Bericht door artto » do jan 31 2008 5:46 pm

Marceld, de 60mmF2.8 tijdlang gebruikt als standaard, dus o.a veel voor portretten. jazeker, dit obj. is raggie scherp! maar het is ontworpen voor de micro-fotografie en dat is zijn specialiteit. je vraag is beantwoord: perfect voor de macro en goed acceptabel voor portretten.
momenteel is mijn standaard de 50F1.4 en voor portretten pak ik altijd de 85mm.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr feb 01 2008 7:13 am

Opgezetfan schreef:Even reagerend op deze foto als aangehaald in dit topic:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight= maar ik daar alleen mag reageren als ik vragen voor pieter heb. :)

Hans braakhuis vraagt zich af hoe hij glimmende hoofden en wangen kan voorkomen en liet deze foto zien als voorbeeld.

Ik moest het gewoon kwijt en hoop dat hans dit leest en hem uit de droom help: dit portret kan onmogelijk gemaakt zijn zonder hulp van visagie en/of photoshop. Die glimmende voorhoofden/ wangen en kan je niet voorkomen met flits. Bovendien is dit een prima portret echter had hier een langere sluitertijd cq groter diafragma cq hogere iso waarde de foto nog mooier gemaakt :)

Het antwoord van Pieter op de clubdag in Eemnes kan dus heel interessant zijn.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma feb 11 2008 8:10 am

Opgezetfan schreef:Even reagerend op deze foto als aangehaald in dit topic:
Volgens mij heeft Pieter met deze foto laten zien hoe hij de glimlichten weg haalt:
Afbeelding

Voor de clubleden die niet aanwezig waren, zal ik de oplossing van het probleem "hoe voorkom je glimlichten" in het clubblad zetten.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma feb 11 2008 8:32 am

Graag weer terug naar het originele onderwerp.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”