Kaaaren schreef:
Ik heb onlangs een D780 gekocht, als opvolger van mijn D7000. ......
De foto's lijken relatief veel 'zwart' bevatten. ..... De foto's lijken wat grouw en grijs.
....sneller overbelicht is en donker eerder zwart.
Als je beide camera's nog in bezit hebt, kun je de vergelijking eens maken met dezelfde situatie en dezelfde instellingen.
(Manual, zelfde lens, zelfde zoomstand, zelfde focus afstand, zelfde sluitertijd/diafragma/ISO instelling)**). Bij voorkeur in RAW en dan eens vergelijken. (Zelfde crop). (Mogelijk is dat er een instelling op je oude camera iets anders is dan op de nieuwe, b.v. de interne belichtings correctie (B5 in het menu)).
Het probleem zou kunnen zitten in het camera model (D7000 of D780), of in het specifieke exemplaar, jouw twee camera's. Of misschien wel in je werkmethode, daarom een vergelijking met zoveel mogelijk componenten hetzelfde houden.
Zelfde instellingen (en dan de dezelfde crop) zou volgens mij een goed vergelijkbaar beeld geven. Eventueel kun je dan in b.v. Lightroom in de vergelijkingsmodus kijken hoeveel de belichting verschilt en of dit over de gehele dynamiek hetzelfde is.
Vriendelijke groet,
Ben
**)
Eerst manual met dezelfde waarden, daarna zou je de twee lichtmeters ook nog kunnen vergelijken. Belicht de ene iets ruimer dan de andere, of is dat misschien afhankelijk van de situatie. In verband met het verschil in dynamisch bereik zou er een verschil in 'waardering' voor de ISO waarde kunnen zijn. Omdat er iets meer ruimte is, zou de belichting/ISO iets anders 'ingesteld' kunnen zijn.