Onderbelicht

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderbelicht

Bericht door The-Boss » do jun 22 2006 10:21 pm

Ik heb een foto gemaakt vanuit de trein, de lucht was heel mooi.

Afbeelding

Lens: 18-70 F/3.5-4.5 DX
Brandpunt: 18 mm
Sluitertjd: 1/400
Diaframa: /10
Iso: 200

Ik heb er verschillende gemaakt maar bij alle foto's is de onderzijde onderbelicht. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verbeteren.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jun 23 2006 9:26 am

Dit komt, omdat je tegen de zon in fotografeert dan meet de camera het licht van de zon en wil dit compenseren met korte sluitertijden.

Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen:

1.: 2 foto's maken, 1 met de korte sluitertijd zodat je lucht goed belicht is en dan 1 met een aantal stops overbelichten, zodat je voorgrond goed belicht is en dan deze 2 samenvoegen in Photoshop o.i.d. het nadeel hiervan is dat je een statief nodig hebt om 2 foto's te maken van exact dezelfde plek.
2.: Deze foto in PS aanpassen met een level layer en dit volgens het dynamisch bereik aan te passen
3.: een graduated filterset kopen van bijvoorbeeld Cokin, dit is een grijsfilter met bovenkant grijs en onderkant transparant.

Ik vraag me altijd af waarom die mensen die totaal geen verstand van fotografie hebben een digitale spiegelrelfex kopen. Die mensen denken volgens mij dat dan automatisch de foto's mooier worden. Als je niet eens weet hoe het kan dat deze foto er zo uitgekomen is is mijn antwoord: LEES EENS EEN BOEK !!!

The-Boss
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr jun 23 2006 10:05 am

Opgezetfan schreef: Ik vraag me altijd af waarom die mensen die totaal geen verstand van fotografie hebben een digitale spiegelrelfex kopen. Die mensen denken volgens mij dat dan automatisch de foto's mooier worden. Als je niet eens weet hoe het kan dat deze foto er zo uitgekomen is is mijn antwoord: LEES EENS EEN BOEK !!!
Verschillende boeken gelezen, en jarenlang met een Nikon F2 gefotografeerd. Moet wel bekenen dat de overgang naar digitale fotografie moeilijker is dan dat ik dacht.

Als je pas een digitale camera hebt is het soms moeilijk alles in een keer te begrijpen. Je moet overal aan denken, soms vergeet je de instellingen van de laatste sessie weer terug te zetten enz. Als ik naar jouw foto's kijk zie ik dat je al wat langer bezig ben.

Ik stelde alleen maar de vraag hoe ik dit kan verbeteren, 2 foto's maken en dan in PS bewerken is voor mij persoonlijk geen oplossing.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |

The-Boss
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr jun 23 2006 10:23 am

Afbeelding
Foto van Daisy - 12 weken oud

Deze is 2 stops onderbelicht genomen, nadat ik een paar test foto's gemaakt had. Maar op de een of andere manier lukt het niet met buiten opnamen. Reeds verschillende buiten opnamen gemaakt met test foto's erbij. Als ik dan thuis kom en de foto's op de PC bekijkt zijn ze altijd donkerder.
Pierre 8-)

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr jun 23 2006 10:44 am

Een nadeel van digitale fotografie is dat de benodigde randapparatuur zoals computer, beeldscherm en de eventuele fotoprinter ook van een redelijke kwaliteit dienen te zijn.

Met name de videokaart en de monitor zijn belangrijk.

Persoonlijk maak ik gebruik van calibratie software in combinatie met een kleurenmeter (Spyder) om mijn monitor(en) te calibreren voor ik foto's ga bewerken met Nikon Capture en / of Photoshop CS.

Deze kleurenmeter is geschikt om zowel CRT als TFT schermen te calibreren en ik ben hier heel tevreden over, zeker omdat het hooguit 10 minuten tijd in beslag neemt.

Prachtige kitten heb je ..... heb zelf ook 2 van die gediplomeerde slopers!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jun 23 2006 10:49 am

Wat je iig moet doen is dan je LCD helderheid aanpassen, want dan lijken ze op je display al lichter dan dat ze zijn.

Het is geen excuus wat overstap van analoog naar digitaal betreft, misschien is de techniek moeilijker, maar de belichting e.d. is allemaal hetzelfde hoor 1/60 met een diafragma van f/2,8 is precies hetzelfde op digitaal als op analoog net als de ISO waarden.

Die laatste foto van je is ook niet je van het hij is bewogen vanwege de lange sluitertijd. (1/13 volgens de EXIF info kan je gewoon niet uit de hand schieten).

Wat je in het vervolg bij zo'n buitenfoto kan doen is het volgende:

1. Zet de camera op de diafragma voorkeuze en zet bijv. het diafragma op f/8.
2. Richt de camera zo dat je nog een klein streepje van je lucht ziet dus met de horizon boven in beeld, de camera meet nu de bijbehorende sluitertijd van de voorgrond.
3. Gebruik deze waarden in de handmatige modus en belicht deze met 2 of zelfs 3 hele stops onder.
4. Nu kun je in PS met die adjustable layer (levels) je foto volgens het dynamisch bereik aanpassen.

Schiet bij voorkeur dit soort situatie in RAW, heb je meer flexibiliteit qua bewerken.

The-Boss
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr jun 23 2006 10:57 am

Dat is ook toevallig dat jij over kalibratie begint, gisteren de nieuwe Foto - Video gekocht daar staat een heel artikel in (10 pagina's) hoe je de hele zaak moet kaliberen

hier nog een foto (uitsnede) van mijn andere poes.

Afbeelding
Binky - 12 weken oud
Laatst gewijzigd door The-Boss op vr jun 23 2006 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Pierre 8-)

vanson

Bericht door vanson » vr jun 23 2006 10:58 am

Opgezetfan schreef:Ik vraag me altijd af waarom die mensen die totaal geen verstand van fotografie hebben een digitale spiegelrelfex kopen. Die mensen denken volgens mij dat dan automatisch de foto's mooier worden. Als je niet eens weet hoe het kan dat deze foto er zo uitgekomen is is mijn antwoord: LEES EENS EEN BOEK !!!
Opgezetfan,
Hier heb je in het algemeen helemaal gelijk in. Maar je zou het ook wat subtieler kunnen brengen. Ook omdat het niet helemaal van toepassing is op 'The Boss'
En eerlijk gezegd kan ik aan jouw foto's ook niet altijd afzien dat je er 'verstand' van hebt (denk maar aan die nietszeggende serie van die bloemen om te laten zien hoe 'mooi' de geringe scherptediepte wel niet is van je 50mm/f1.8 terwijl ik denk dat de kracht van die lens helemaal niet getoond wordt in die probeersels van je, maar laten we het daar niet over hebben, omdat het belangrijker is dat je plezier hebt in wat je doet)
Ik kan me soms ook een beetje opwinden over de verschillende gradaties van domheid en onwetendheid, maar er is een verschil tussen aangeven dat het anders kan, misschien wel anders moet, en ruwweg stellen 'LEES EENS EEN BOEK!!!'
Persoonlijk vind ik dit iets te grof van aard en stoort het me dat je op een dergelijke manier mensen denkt aan te moeten spreken.

EDIT: mijn antwoord werd gepost terwijl 'Opgezetfan' al een 'normaal' antwoord aan het bedenken was, dus komt enisgzins als mosterd na etc, maar wat mij betreft blijft de kritiek staan. De wijze A.G. stelde al dat we hier met elkaar om moeten gaan alsof we elkaar face to face zien.

The-Boss
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr jun 23 2006 11:06 am

Opgezetfan schreef:
1. Zet de camera op de diafragma voorkeuze en zet bijv. het diafragma op f/8.
2. Richt de camera zo dat je nog een klein streepje van je lucht ziet dus met de horizon boven in beeld, de camera meet nu de bijbehorende sluitertijd van de voorgrond.
3. Gebruik deze waarden in de handmatige modus en belicht deze met 2 of zelfs 3 hele stops onder.
Oke, daar heb ik wat aan. En je hebt gelijk wat betreft de overstap van analoog naar digitaal. Het is alleen weer even wennen, voor het laatst 20 jaar geleden gefotografeerd en zelf afgedrukt. Je denkt dat je het nog kan maar het blijft nadenken.
Laatst gewijzigd door The-Boss op vr jun 23 2006 11:23 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Pierre 8-)

The-Boss
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr jun 23 2006 11:14 am

Vanson, bedankt voor je opmerking. Ik denk niet dat opgezetfan het slecht bedoelde. Ik trek het mij ook niet persoonlijk aan. Als je een vraag stelt op een forum kan je ook kritiek verwachten en daar moet je tegen kunnen. Het belangrijkste vind ik dan nog altijd wat je er zelf van vindt. Als je iets zelf mooi vind en een ander niet kan je luisteren naar de kritiek en mogelijk er iets van opsteken. En anders blijft het toch mooi voor jezelf.
Pierre 8-)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jun 23 2006 11:34 am

Sorry als het zo is gevallen, ik ben nou eenmaal zo ook op andere fora.

En het is niet zo dat ik alleen dat antwoord had gegeven, maar in die zelfde post ook een normaal antwoord.

Even weer ontopic, want ik bedoel het allemaal niet zo slecht en wil alleen maar medefotograven helpen :)

Lees dit eens op DutchPhotoZone: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=10825

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » vr jun 23 2006 12:19 pm

2 foto's maken en dan in PS bewerken is voor mij persoonlijk geen oplossing.
Dan zul je veel teleurstelling tegenkomen, bijna alle foto's dienen op een of
andere manier nabewerkt te worden, dat was al zo/nog met analoog
Het verschil is dat met analoog je rolletje naar een ontwikkelcentrale bracht/brengt
en deze de evt, correctie's doet en bij digitaal zul je dat zelf moeten doen.
Als ik dan thuis kom en de foto's op de PC bekijkt zijn ze altijd donkerder.
Lees het antwoord van Harrei Gerrits maar eens goed.
Het is namelijk van groot belang dat als correct op elkaar is afgestemd.

Het is een algemene vergissing dat "digitaal fotograveren makkelijker is"
Fototechnische verschilt het helemaal niet met analoog, maar je krijgt wel
meer mogelijkheden, lees "er kan nog meer fout gaan", het grote verschil
zit in het nabewerken van de foto's.
Ben zelf erg benieuwd hoeveel van de mensen die nu digitaal gaan over
5 jaar nog zo veel foto's maken, "want het is toch wel veel werk" is nu al
een door mij een veel gehoorde klacht.

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr jun 23 2006 12:33 pm

Hallo The-Boss,

Bijgaand een foto van mijn twee slopers!

Skippy en Binky zijn hun namen - leuk toeval dat jij ook een "Binky"hebt.

Skippy is 9 jaar jong en Binky (rechts op de foto) is 3 jaar.

Afbeelding

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jun 23 2006 1:06 pm

Harrie Gerrits schreef:Hallo The-Boss,

Bijgaand een foto van mijn twee slopers!

Skippy en Binky zijn hun namen - leuk toeval dat jij ook een "Binky"hebt.

Skippy is 9 jaar jong en Binky (rechts op de foto) is 3 jaar.

Afbeelding
Harrie, heel leuk, maar dit is geen verzameltopic voor onze poezen en katten !

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr jun 23 2006 1:25 pm

Hallo Opgezetfan,

Ben ik helemaal met je eens, maar één keer moet kunnen toch?

Mag ik eens weten wat jullie mening is om een apart gedeelte op dit forum te reserveren eventueel onderverdeeld in diverse interesse groepen waar forumleden elkaars foto's kunnen bekijken en beoordelen?

Ik persoonlijk ben hier een groot voorstander van omdat op basis van opbouwende kritiek een ieder zijn of haar fotografische vaardigheden kan verbeteren.

De foto's moeten natuurlijk niet geplaats worden op de server die deze site host maar op je eigen homepage of andere server ruimte.
Laatst gewijzigd door Harrie Gerrits op vr jun 23 2006 1:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”