Lens: 18-70 F/3.5-4.5 DX
Brandpunt: 18 mm
Sluitertjd: 1/400
Diaframa: /10
Iso: 200
Ik heb er verschillende gemaakt maar bij alle foto's is de onderzijde onderbelicht. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verbeteren.
Verschillende boeken gelezen, en jarenlang met een Nikon F2 gefotografeerd. Moet wel bekenen dat de overgang naar digitale fotografie moeilijker is dan dat ik dacht.Opgezetfan schreef: Ik vraag me altijd af waarom die mensen die totaal geen verstand van fotografie hebben een digitale spiegelrelfex kopen. Die mensen denken volgens mij dat dan automatisch de foto's mooier worden. Als je niet eens weet hoe het kan dat deze foto er zo uitgekomen is is mijn antwoord: LEES EENS EEN BOEK !!!
Opgezetfan,Opgezetfan schreef:Ik vraag me altijd af waarom die mensen die totaal geen verstand van fotografie hebben een digitale spiegelrelfex kopen. Die mensen denken volgens mij dat dan automatisch de foto's mooier worden. Als je niet eens weet hoe het kan dat deze foto er zo uitgekomen is is mijn antwoord: LEES EENS EEN BOEK !!!
Oke, daar heb ik wat aan. En je hebt gelijk wat betreft de overstap van analoog naar digitaal. Het is alleen weer even wennen, voor het laatst 20 jaar geleden gefotografeerd en zelf afgedrukt. Je denkt dat je het nog kan maar het blijft nadenken.Opgezetfan schreef:
1. Zet de camera op de diafragma voorkeuze en zet bijv. het diafragma op f/8.
2. Richt de camera zo dat je nog een klein streepje van je lucht ziet dus met de horizon boven in beeld, de camera meet nu de bijbehorende sluitertijd van de voorgrond.
3. Gebruik deze waarden in de handmatige modus en belicht deze met 2 of zelfs 3 hele stops onder.
Dan zul je veel teleurstelling tegenkomen, bijna alle foto's dienen op een of2 foto's maken en dan in PS bewerken is voor mij persoonlijk geen oplossing.
Lees het antwoord van Harrei Gerrits maar eens goed.Als ik dan thuis kom en de foto's op de PC bekijkt zijn ze altijd donkerder.