testresultaten vertekening groothoeklenzen

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
klaas

testresultaten vertekening groothoeklenzen

Bericht door klaas » vr jun 23 2006 7:38 pm

Dag,
zoals ik al in ""ervaring 14 mm groothoek"" aankondigde heb ik zelf het testen van vertekening maar ter hand genomen om aan kwantitatieve data te komen.

Welnu, hieronder mijn resultaten:

Sigma zoom 15-30 mm

Op 15 mm stand een tonvormige vertekening (of misschien meer klokvormig) met een piek van ongeveer 3%.

Op de 20 mm stand een wat men geloof ik noemt moustachevormige vertekening met een piek van 1.4%

Op de 30 mm stand een uitgesproken tonvormige vertekening met een piekwaarde van 1.8%

Nikkor 20 mm/ 2.8 AFD
Uitgesproken moustache met een piekwaarde van ongeveer 2%

Nikkor PC 28 mm (shiftlens)
In neutrale stand: ton (beetje klokvormig) met een piek waarde van 2%
In de uiterste shiftstand komt er een stijl golfje bij met een piek van 2%.

De Sigma komt er bij 20 mm dus heel goed af. Voor mij was het een eyeopener dat de vaste brandpunt Nikkor 20 mm AFD slechter scoort dan de Sigma zoom bij 20 mm.

Denk erom dat je deze getallen alleen kunt gebruiken in onderlinge vergelijking. De getallen hangen sterk af van de gehanteerde definitie. Ik testte de 3 lenzen op vol kleinbeeld-formaat en nam de maximale afwijking van een rechte lijn (piek-piek) gedeeld door halve beeldhoogte maal 100%. Bij andere definities kun je tot veel lagere getallen komen maar de lens wordt er niet beter van. En een getal is niet alles. Ik zelf vind een ton minder lelijk dan een uitgesproken moustache zoals de Nikkor 20 mm etc etc. Maar de 3% van d Sigma bij 15 mm is wel storend hoor.

Ik ben heel benieuwd of de Nikkor 14 mm op dit punt beter is dan de Sigmazoom op 15 mm.

groet
Klaas

klaas

Bericht door klaas » zo jun 25 2006 10:17 am

Dag
Wat ik nog vergat: Ik ben heel benieuwd hoe de Nikon 14 mm en Sigma 14 mm het doen. Iemand gaf al wat getallen (ik geloof dat RVK ze me gaf begin deze maand) maar om te kunnen vergelijken moet ik ze in mijn test opnemen denk ik. Waarschijnlijk biedt de fotografica beurs in Doesburg mogelijkheden. Maar dat is ""pas"" eind augustus.

Misschien woont er iemand met een 14 mm NIKKOR (of Sigma) bij me in de buurt en mag ik even langs komen om een proefopname te maken.

Ik woon in Sauwerd en ik vind alles boven Zwolle ""in de buurt""
Is er iemand in het noorden met zo'n (soort) lens?

groet
Klaas

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”