3rd party 24-70 f2.8 op Z6
-
- Forumlid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: di sep 20 2016 6:54 pm
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Ik kan geen 24-70mm 2.8 S-line betalen, dat is gewoon zo.
Een 24-70 S-line f4 heb ik niets aan, limiet echt die 3.8 hebben.
Welke Sigma, Tamron,….lens bevelen jullie aan en waarom of waarom niet.
Een 24-70 S-line f4 heb ik niets aan, limiet echt die 3.8 hebben.
Welke Sigma, Tamron,….lens bevelen jullie aan en waarom of waarom niet.
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
- ReneG
- Clublid
- Berichten: 5274
- Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
- Locatie: Veldhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Ik neem aan dat je met een FTZ adapter bedoeld, want volgens mij zijn er nog geen temaon/sigma 24-70's voor de Z mount? Of via een andere adapter?
Als je een FTZ hebt en goedkoop naar een 24-70 f/2.8 wilt kun je ook eens naar één van de oudere Nikon 24-70's kijken.
Als je een FTZ hebt en goedkoop naar een 24-70 f/2.8 wilt kun je ook eens naar één van de oudere Nikon 24-70's kijken.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: di sep 20 2016 6:54 pm
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Inderdaad bedoel ik met de FTZ.ReneG schreef:Ik neem aan dat je met een FTZ adapter bedoeld, want volgens mij zijn er nog geen temaon/sigma 24-70's voor de Z mount? Of via een andere adapter?
Als je een FTZ hebt en goedkoop naar een 24-70 f/2.8 wilt kun je ook eens naar één van de oudere Nikon 24-70's kijken.
Blijven er 3 over, de Nikon AF-S, Tamron G2 en de Sigma Art.
Iemand ervaring met die drie lenzen en de Z6 + FTZ?
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
De "nieuwe" F-mount Nikkor AF-S VR werkt uitstekend in combinatie met de FTZ.
Ter overweging: het voordeel van 2.8 tov 4 is verwaarloosbaar. De uitstekende stabilisatie van de F/4 compenseert heel veel. Het lagere gewicht en de lagere prijs zijn grote voordelen van de F/4, die ook optisch uitstekend is. Ik zou hem zeker verkiezen boven bijv de Tamron 2.8 met FTZ.
Ter overweging: het voordeel van 2.8 tov 4 is verwaarloosbaar. De uitstekende stabilisatie van de F/4 compenseert heel veel. Het lagere gewicht en de lagere prijs zijn grote voordelen van de F/4, die ook optisch uitstekend is. Ik zou hem zeker verkiezen boven bijv de Tamron 2.8 met FTZ.
-
- Forumlid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: di sep 20 2016 6:54 pm
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Ik ben ook concertfotograaf, in de metalscene, waar donker een soort van thema is.Tom schreef:De "nieuwe" F-mount Nikkor AF-S VR werkt uitstekend in combinatie met de FTZ.
Ter overweging: het voordeel van 2.8 tov 4 is verwaarloosbaar. De uitstekende stabilisatie van de F/4 compenseert heel veel.
Dus hoe lichtsterker de zoomlens, des te beter voor mij.
Sluitertijd onder de 1/200 is meestal geen optie vanwege de bewegingen. Dus hoge iso waardes vaak.
Of trekt de f4 icm de Z6 dat eenvoudig?
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
-
- Forumlid
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: zo jun 07 2009 6:51 pm
- Locatie: Santa leaudrette
- Ervaringsniveau: ****
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
de Z6 schijnt erg goed te zijn in de hogere iso beter dan de Z7 ik had zelf de 24-70 G-ED(zonder stabilisatie) met adapter op de Z 7II gewoon super, ik heb hem verkocht omdat ik hem weinig gebruikte maar rond de € 700,- heb je er één. Van de Z 24-70 F4 heb ik wat you tube filmpjes bekeken oa ook van Jared Polin, hij was niet zo te spreken over dit objectief.
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Eenvoudig is een groot woord. Ik denk dat het heel persoonlijk is wat je acceptabel vindt en wat niet.GraafFoto schreef:Ik ben ook concertfotograaf, in de metalscene, waar donker een soort van thema is.Tom schreef:De "nieuwe" F-mount Nikkor AF-S VR werkt uitstekend in combinatie met de FTZ.
Ter overweging: het voordeel van 2.8 tov 4 is verwaarloosbaar. De uitstekende stabilisatie van de F/4 compenseert heel veel.
Dus hoe lichtsterker de zoomlens, des te beter voor mij.
Sluitertijd onder de 1/200 is meestal geen optie vanwege de bewegingen. Dus hoge iso waardes vaak.
Of trekt de f4 icm de Z6 dat eenvoudig?
Ik zie in je ondertitel dat je een 50mm hebt. Zet die op je camera, en kijk wat die op F/4 doet. Je kunt hoog gaan met je ISO, als je in RAW fotografeert en achteraf met ruisonderdrukking aan de gang gaat kom je echt heel ver. Bij 1/200e heb je bij een 24-70 in de regel toch geen stabilisatie nodig. Dat is dan weer een voordeel.
-
Online
- Moderator
- Berichten: 12249
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Ja. Enkele voorbeelden.GraafFoto schreef:Of trekt de f4 icm de Z6 dat eenvoudig?
iso 2.200

iso 2.800

iso 3.600

iso 5.000

iso 12.800

iso 12.800

Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Jij werkt met sluitertijden van tussen de 1/25 en 1/50 (excuus als ik er een gemist heb). 1/200 scheelt dan 2 a 3 stops. Bij ISO12800 + 3 stops krijgt de ruis wel iets meer betekenis.
Als de boodschap is dat de hoge ISO prestaties van de Z6 gewoon erg goed zijn ben ik het geheel met je eens. Maar ISO 102400 zorgt wel voor ruis.
Als de boodschap is dat de hoge ISO prestaties van de Z6 gewoon erg goed zijn ben ik het geheel met je eens. Maar ISO 102400 zorgt wel voor ruis.
-
Online
- Moderator
- Berichten: 12249
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Mee eens Tom, voor concertfotografie moet je (uiteraard) de sluitertijd meewegen. En dan zou ik ook liever zo lichttsterk mogelijk glas prefereren.
- justme
- Forumlid
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: di apr 24 2012 9:59 am
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Hoeveel concert fotografie doe je, waardoor je wel specifiek er een lens voor zoekt, maar er eigenlijk geen ‘goeie’ voor kan kopen?
(Gewoon nieuwsgierig)
(Gewoon nieuwsgierig)
-
- Forumlid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: di sep 20 2016 6:54 pm
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Wat een briljante vraag!!!wiebeterpstra schreef:Hoeveel concert fotografie doe je
Eigenlijk niet zo heel veel…..
Steeds minder eigenlijk. En dat is niet vanwege Corona maar meer persoonlijkere redenen (net hersteld van burn-out dus voorgenomen minder gigs te gaan doen).
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
- Ad B
- Forumlid
- Berichten: 568
- Lid geworden op: do feb 05 2015 3:34 pm
- Locatie: Sint Oedenrode
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Hoi,
op mijn vorige camera (D850) gebruikte ik een Tamron 24-70 F2.8 G2.
Deze kwam beter uit tests dan de Nikon 24-70 varianten en was beduidend goedkoper.
Ook gebruikte ik van Tamron een allround Tamron 28-300 PZD.
Als opvolger van de D850 kwam de Z7, als set met de Z24-70 F4.
Beide Tamron's werkte uitstekend met de FTZ adapter.
De Tamron 24-70 heb ik al snel ná de aankoop van de Z7 set verkocht, ik heb geen behoefte een een zwaardere F2.8 lens.
De Z24-70 F4 was meer dan voldoende voor mijn fotografie.
Waarom ga je niet met enkele F1.8 primes werken?
Nóg lichtgevoeliger, strak wat prijs betreft en een sublieme kwaliteit.
Daarnaast niet groot, licht in gewicht en je gaat nóg actiever bewegen voor een goede compositie..
Heb jij de YouTube filmpjes van "Ricci Talks" al gezien?
Hij vergelijkt graag wat verschillende soorten lenzen van Nikon.
https://www.youtube.com/c/RicciTalks/videos
Succes met je keuze(s).
Ad
op mijn vorige camera (D850) gebruikte ik een Tamron 24-70 F2.8 G2.
Deze kwam beter uit tests dan de Nikon 24-70 varianten en was beduidend goedkoper.
Ook gebruikte ik van Tamron een allround Tamron 28-300 PZD.
Als opvolger van de D850 kwam de Z7, als set met de Z24-70 F4.
Beide Tamron's werkte uitstekend met de FTZ adapter.
De Tamron 24-70 heb ik al snel ná de aankoop van de Z7 set verkocht, ik heb geen behoefte een een zwaardere F2.8 lens.
De Z24-70 F4 was meer dan voldoende voor mijn fotografie.
Waarom ga je niet met enkele F1.8 primes werken?
Nóg lichtgevoeliger, strak wat prijs betreft en een sublieme kwaliteit.
Daarnaast niet groot, licht in gewicht en je gaat nóg actiever bewegen voor een goede compositie..
Heb jij de YouTube filmpjes van "Ricci Talks" al gezien?
Hij vergelijkt graag wat verschillende soorten lenzen van Nikon.
https://www.youtube.com/c/RicciTalks/videos
Succes met je keuze(s).

Ad
---
-
- Clublid
- Berichten: 8091
- Lid geworden op: za apr 01 2006 10:30 pm
- Locatie: Ergens
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Ad Primes zijn op zich een goed idee maar ik kan me voorstellen dat als je met een concert in de zaal een plaats hebt je niet snel van voor naar achter zal lopen.
Een lichtsterke zoom zou dan een mooie optie zijn.
Mijn ervaring met Tamron is dat ze best wel hele goede objectieven maken die in bepaalde gevallen nog wel eens scherper zijn dan menig merkgebonden camera objectief.
Groetjes van George
Een lichtsterke zoom zou dan een mooie optie zijn.
Mijn ervaring met Tamron is dat ze best wel hele goede objectieven maken die in bepaalde gevallen nog wel eens scherper zijn dan menig merkgebonden camera objectief.
Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
-
- Forumlid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: di sep 20 2016 6:54 pm
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 3rd party 24-70 f2.8 op Z6
Precies wat George zegt.
De meeste zalen lenen zich niet voor primes, je moet vaak erg snel in je moment zijn, kunt jezelf niet positioneren en aan compositie werken…
Ja, als het een statisch concert is en je hebt voldoende bewegingsruimte…maar dat heb ik nog nagenoeg nooit meegemaakt in mijn ‘scène’.
Ad.
Die Ricci talks heb ik inderdaad ook gezien. Hij is een van de betere die lenzen beoordeeld en vergelijkt.
De meeste zalen lenen zich niet voor primes, je moet vaak erg snel in je moment zijn, kunt jezelf niet positioneren en aan compositie werken…
Ja, als het een statisch concert is en je hebt voldoende bewegingsruimte…maar dat heb ik nog nagenoeg nooit meegemaakt in mijn ‘scène’.
Ad.
Die Ricci talks heb ik inderdaad ook gezien. Hij is een van de betere die lenzen beoordeeld en vergelijkt.
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S