eindelijk heb ik dan de instellingen gevonden om vogels in vlucht te fotograferen. Ik wil jullie daar deelgenoot van maken zodat andere forum-leden hier iets aan hebben..
Het zijn mijn persoonlijke instellingen en deze werken voor mij het best. Het is natuurlijk zo dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft, maar mogelijk zit er iets tussen waar je je voordeel mee kan doen.
Het is dan ook geen vraag, maar meer een tip.
Back-button focus (scherpstelling losgekoppeld van de afdrukknop)
AF-c
Sluitertijdvoorkeuze, 1/1250 sec (standaard)
WB: 5200 Kelvin
ISO Auto: ondergrens 320, bovengrens 1600 (bij 320 totaal geen ruis, bij 1600 beginnende ruis, maar is met Photoshop elements nog prima te verdoezelen

Aantal scherpstelpunten d9
Formaat: RAW
Persoonlijke instellingen: a1: selectie AF-c prioriteit: ontspannen
Al deze instellingen heb ik op het programmawiel opgeslagen onder "U1" zodat ik ze snel kan oproepen. Let wel: de d9 (scherpstelpunten) werkt het beste bij een "schone" (egale goed contrasterende) achtergrond.
Bij een bruine vogel tegen een bruin/groene achtergrond gebruik ik Single AF punt. Dit hangt er natuurlijk wel af of de vogel lang genoeg tegen deze achtergrond vliegt of dat ik kan bepalen wat de vliegrichting is.
Configuratie:
Nikon D7200
Nikkor AF-P 70-300/4.5-5.6 (de FX-variant. Deze levert i.c.m. de D7200 (DX camera) mooie beelden, ook bij maximale diafragma opening).
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Groetjes
Martin