FLATSIX schreef:Wat is "voldoende lengte" - 1m60m of 1.9 meter ? Gebruik je de lange lengtes zoals 1.9m ? Er komt daarbovenop nog een balkop (10 cm) en de camera.
Bij Benro hebben ze de gewone monopodlengte van rond de 1m60 én oon nog enkele zeer lange (1.9m ) Zou ik dan de lange moeten nemen?
Ooghoogte is prima als je op ongeveer dezelfde hoogte staat als het onderwerp naar beneden of op wat lagere hoogte fotografeert. Wat je zeker wilt is dat je gewoon rechtop kunt staan met kop en camera erop. Als je steeds iets naar voren moet bukken (Quasimodo-stand

) is dat niet lekker voor je nek.
Maar als je bijvoorbeeld een hoog cirkelende roofvogel of vliegtuigen in een luchtshow wilt fotograferen dan gaat de camera flink omhoog en de lensvoet komt dan aanzienlijk hoger uit dan ooghoogte. Dan moet je je monopod optillen als die te kort is. niet prettig. Het kan ook handig zijn als hij wat langer kan als je op een helling staat (denk aan de heuvels/hellingen die je vaak rondom atletiekbanen of schietbanen hebt). Dan kan het zomaar zijn dat je monopod voet 10-20cm onder het niveau van je voeten staat.
Ik ben 190 (ogen zullen rond 175-180cm zitten). Ik heb daarom een Manfrotto monopod (eigenlijk voor video) die tot 200 cm hoogte kan met een fluid voet voor vloeiende tracking. De monopod is van aluminium (gewicht boeit me niet zo) en trillingen zijn voor mij bij een monopod ook niet relevant. Ik gebruik meestal snellere sluitertijden dus dan merk je daar weinig van. Daar zit dan nog een RRS MH-01 die het geheel nog eens 10 cm hoogte maakt en daar komt de camera nog bij.
Nou zal ik een rondcirkelende roofvogel normaal niet vanaf monopod fotograferen, maar als ik bijvoorbeeld 6 uur lang op een luchtshow sta (en niet permanent aan de dranghekken zit) dan is het wel handig met zo'n monopod. Ik zet alles behalve de hoogte op de monopod dan 'los', dus de kop en de voet. De fluid voet remt mijn beweging en maakt ze meer 'fluid' en de RRS kop is dusdanig fijn af te stellen dat ook die vloeiend kan bewegen. Alles staat dan 'los' behalve de hoogteinstelling, die ik met 1 hand kan verstellen. Dat neemt dan een deel van het gewicht weg en maar beperkt de bewegingsvrijheid niet al teveel. Eigenlijk heb ik dan een soort 'een-poots-rig' die een deel van het gewicht wegneemt, want 6 uur lang uit de hand fotograferen is ook mij wat teveel met die lenzen. Met zwaardere lenzen (de lange f/4 en f/2.

werk ik wel meestal met die monopod.